jag ska byta ut min 15 åriga system..Frågan är till vilken vedpanna samt vilken storlek på acktank??
kan tilllägga att jag har 9m skorsten med insattsrör på d=100mm.... dock rökgasfläkt nu..
Kan stoppa i större rör eller kanske glidgjuta...
Har kollat på många olika modeller men inte lätt att välja... snälla tipsa mig...
MVH
 
Beror väl på vilka behov du har, och vilken budget du har..
Kraven på bekvämlighet kan ju också spela en stor roll i val av system..

Bra pannor, tja.. Fröling S3, Baxi , Effecta; är nog dom
bästa på den skandinaviska marknaden just nu tror jag..

från 3000liter och uppåt är väl bra riktlinje för en tank tror jag..
 
Redigerat:
priset har betydelse så klart :)
Har sneglat lite på nibe vedex 3300
 
baxi 30 likaså...men de är dyra tror jag...
 
Är du van att elda, så är väl även dom ett alternativ..
Men kom igår att systemet troligtvis kommer hålla i minst 15-20 år..
Jag vet inte riktigt hur stort system du har tänkt dig, eller hur stort hus du har..
upp till 100m2 klarar du dig med vedex 3300 galant, över det blir det ganska mycket inlägg..
 
jaså.... när allt är klart är det ca 150m2 som ska värmas
 
spännande å se vad låt oss såga för enkelheten skulle säga 100´ skulle räcka till..... komplett system med inkoplling etc etc
 
4000L tank c:a 35.000:-
Baxi SI50kW c:a 50.000:-

Då har du 15.000 kvar för installation och tillbehör..

Under förutsättning att du kan köpa tank och panna själv, annars blir det dyrare...

Håller själv på att installera ett system med 4000L Och en fröling S4 40kW, även med konvertering till vattenradiatorer innomhus(tidigare direktverkande EL), beräknad kostnad 155.000, gör dock allt själv.. Men en del hjälp från detta forum... Mycket hjälp..
 
s4 40 kw....med nibe vedex har även 40kw.......3000 borde funka till den anser jag....
 
Nja.. Vedexen rymmer typ 90liter ved, min 190liter.. Du får nog lägga in c:a 4-6 inlägg före tanken är full, ganska mycket
jobb.. Allt går, det tar bara lite längre tid.. Är egentligen vedvolymen i pannan du ska titta på, effekten är ganska ointressant..
 
det är sant!
 
HUrsomhelst, dina frågor bli med all säkerhet besvarade här..
Mitt tips är att läsa runt lite här och titta på lite pannor, och försök bilda dig en egen uppfattning om
vad dyu behöver, ta absolut inte första bästa förslag från din rörkrökare utan att tänka igenom vad det kommer innebära..

Jag är inte den enda här, som det kanske verkar nu..
 
instämmer med dig....
 
ska lägga fram fråga annorlunda å se vad som händer
 
Jag köpte paket: 3x750l(ena m vvb och 15m solslinga) strömsnäs; panna Focus Eco Nature 40, laddomat 21 o shunt :pris 52000 ink moms ink frakt
Rör o kopplingar ca 30000
Installerade allt själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.