Hej.
Någon som vet vad som kan ha hänt med min multimeter (Caltek CM2701).
Den visar 290V i väggutaget och när jag testade den på en 24V transformator så visade den 60V.
Kasta och köp ny eller kan den vara en säkring eller liknande??

Iofs så brukar jag mest bara mäta om det är spänning eller inte och till det funkar den ändå;).
 
Pansarharry skrev:
en säkring eller liknande??
Verkar lite osannolikt eftersom säkringen brukar sitta så att man inte får någon kontakt alls när den löst. Kanske finns någon spänningsdelare som gett upp eller en intern spänningsreferens som hamnat fel? (Detta är alltså ren spekulation eftersom jag inte känner till hur det aktuella instrumentet är konstruerat.)
 
Om batteriet är dåligt kan man få ganska spännande mätresultat.
 
En del multimetrar har en knapp eller annan funktion för relativ mätning. Dvs den "memorerar" en spänning och visar därefter alla nya spänningar relativt referensspänningen. Så kolla om du har någon knapp intryckt som du inte har full koll på vad den betyder. Annars skulle jag nog också föreslå ett batteribyte.
 
Jag håller med om batteriet, min fick fnatt när batteriet började bli dåligt och visade alldeles för höga värden.
 
Jag håller också med om batteriet.

Jag har för ca 20 år sen skruvat isär en pc-nätdel för att jag trodde den gav fel spänning, det visade sig att multimetern visade fel utan att varna för dåligt batteri. Farligt! Nätdelen mådde å andra sidan bra av att bli isärskruvad, den var rätt full med damm...
 
Tack för all hjälp!!
Tror aldrig jag bytt batteri i den skall testa det.
Återkommer med resultat.
Mvh PH
 
Nu har jag "lagat" den!!!
Bytt batteri funkar perfekt.
238V i vägguttaget :)
 
Grattis!

Märk den med "visar fel då batteriet är dåligt - varnar ej för dåligt batteri" så slipper du köra fast på samma fel en gång till...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.