Någon som hört något frrån kommunen angående tilldelning av tomterna på Kronanbacken etapp 2?
 
Hej! Vi ska precis ställa oss i tomtkö...helt okunniga på detta med tomter i Luleå. Har hört talas om att det är galet lång kö? Ska det släppas nåt stort gäng tomter i Luleå snart? Är det bara på Kronan i så fall eller är nåt annat bostadsområde på g? Nån som har koll skulle uppskattas oerhört :)
 
Hällbacken är på G ca 100 tomter i första etappen tror jag det var men totalt uppemot 400-600 tomter
byggstart ???? beror på hur mycket överklagningar det blir men kommunen hoppas kunna börja 2013 tror jag att det var. Men med överklagningar lutar det mot 2014-2015

Svartöberget ovanför isbrytarna antal tomter? byggstart kanske 2015???
LKAB tror jag det är som äger marken och dem vill väl ha samma pris på tomten som på svartöbrinken dvs 1,5 mille per styck.

Vi fick stå ca 4 år för att få tomt på kronanbacken.
 
Ja läste precis om hällbacken. kan ju bli bra...men känns som långt bort. både geografiskt och tidsmässigt :( ja vad ska man göra? flytta från stan? tillbaka till kalix igen och köpa ett palats för en mille...
 
nikasp
Vafan, har de fått total hybris på kommunen? Tomtpriserna är ju som här i Stockholm snart.
 
eddan80 skrev:
Ja läste precis om hällbacken. kan ju bli bra...men känns som långt bort. både geografiskt och tidsmässigt :( ja vad ska man göra? flytta från stan? tillbaka till kalix igen och köpa ett palats för en mille...
Är du verkligen ämnad för att bo i hus om du ställer kravet att det ska stå i centrala stan? Jag menar om du tycker sinksundet är för långt borta men kronan går bra så är alltså 2 kilometer en värdslig grej. Har aldrig tagit tid men kan det röra sig om 3 minuter extra med bil?

I mina öron är hällbacken extremt mkt attraktivare(iaf barnvänligare) än kronanbacken där man i princip har en bullervall mellan tomterna och en rätt hårt trafikerad väg
 
Kronanbacken 2 är tydligen tilldelead nu, sista tomten gick till plats 317 i kön.
Vår köplats? 337 :p
 
Apropå Hällbacken så tycker jag själv inte området är speciellt intressant (jämfört med Kronanbacken 2), ett normaltrist villaområde utkastat mitt i ingenstans? Utan tillgång till samhällsservice, på sin höjd en förskola. Och alla skolungar måste ta sig till Björkskatan, mycket skjutsande blir det när ungarna kommer upp i skolåldern då hälften av kompisarna och alla aktiviteter kommer att vara där! Bor idag i Bensbyn och det känns som mycket trevligare ur alla hänseenden. Där finns åtminstone en 1-6 skola, dessutom en livaktig byaverksamhet, något Hällbacken knappast kommer att kunna fixa.

Hade kommunen tänkt till lite hade de förtätat på annat håll istället. Det finns massvis med hål att fylla närmare stan, även Kronanområdet går ju att bygga på ytterligare. Ska man bygga Hällbacken bör man tänka lite större. Eller dra hela rasket närmare Bensbyn och gör det till en del av den byn istället, ungefär så som Rutvik har vuxit under de senaste 20-30 åren.
 
Då har man lämnat in bygglovsansökan bara att vänta några veckor.
Någon som vet hur lång tid Luleå tar på sig för ett bygglov?
 
tigerman skrev:
Apropå Hällbacken så tycker jag själv inte området är speciellt intressant (jämfört med Kronanbacken 2), ett normaltrist villaområde utkastat mitt i ingenstans? Utan tillgång till samhällsservice, på sin höjd en förskola. Och alla skolungar måste ta sig till Björkskatan, mycket skjutsande blir det när ungarna kommer upp i skolåldern då hälften av kompisarna och alla aktiviteter kommer att vara där! Bor idag i Bensbyn och det känns som mycket trevligare ur alla hänseenden. Där finns åtminstone en 1-6 skola, dessutom en livaktig byaverksamhet, något Hällbacken knappast kommer att kunna fixa.

Hade kommunen tänkt till lite hade de förtätat på annat håll istället. Det finns massvis med hål att fylla närmare stan, även Kronanområdet går ju att bygga på ytterligare. Ska man bygga Hällbacken bör man tänka lite större. Eller dra hela rasket närmare Bensbyn och gör det till en del av den byn istället, ungefär så som Rutvik har vuxit under de senaste 20-30 åren.
Men är Kronan så mycket mer intressant, rätt sumpigt och sunkigt trots allt? Hällbacken har en hel del intressant natur och landsbygd runt i kring, och inte minst bad vid Zinksundet. Tror ärligt talat att Hällbacken kommer att bli mer intressant i framtiden än Kronan. Lyxboendet i Luleå kommer att hamna kring gamla malmhamnen och Svartöbrinken i framtiden, så att bygga flådigt på kronan eller hällbacken är dödsdömt. Kronan kommer som jag ser det att vara som vilken bostadsområde som helst inom något år, det har ingen utsikt, rätt trist omgivning och aldeles för trist utformning och för många budgetbyggen för att hålla som något bättre område framöver. Hällbacken kommer att bli ett fint familjeområde som jag ser det. Skulle gärna se att kommunen skulle trycka på någon slags övergripande plan med ekotänk och innovativ design så att vi slapp tråkiga älvsbyhus och skitdesign på Hällbacken till skillnad ifrån Kronan.

Sen bör vi inte glömma att Hällbacken trots allt bara ligger ett fåtal hundra meter ifrån Björkskatan, så planen borde i sånt fall vara att sammanlänka det med befintlig bebyggelse där och inte Bensbyn. Det ligger heller inte särskilt långt ifrån Porsön och Universitetet så läget har bra potential.

Lägen närmare stan bör i första han bebyggas med lägenheter och/säljas till högsbjudande och inte användas till att bygga "vanliga" villor på.
 
Bygga1- vi fick brev från kommunen att det tar 4-8 veckor. Vad ska ni bygga?
 
Vi kommer att bygga ett modifierat Timjan (Skidstahus)
 
Någon här som inte tänkt ta fjärrvärme eller som räknat på de olika alternativen?
 
Har inte nån som helst avsikt att bosätta mig där men hur kan man överväga att inte ansluta sig till fjärrvärme? Bergvärme är väl enda alternativa uppvärmningen om man vill lägga ännu mer pengar.
 
Har man tänkt bygga passivhus, eller ett riktigt lågenergihus, är det tveksamt om det är någon mening att ansluta sig (om man överhuvudtaget får det för LE?). Men annars skulle jag absolut välja fjärrvärme framför andra energikällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.