Var det någon mer än jag som tittade på Arga Snickaren igår?

Det var en ung familj som köpt ett hus i Älvsjö för 8 mån i behov av renovering. Det visade sig bl a vara problem med avloppet och de hade fått rensa flera gånger och fick översvämningar i källaren.

Det visade sig vara ett brott i röret någonstans då det kom in stenar. Exakt vad som var felet kom aldrig fram, men det jag reagerade på var att det pratades om att rören kunde vara trasiga en bit in under mark och att man då skulle behöva bila upp hela golven och gräva upp halva tomten (mer eller mindre). Inga konstigheter så långt, men man pratade om att de inte hade råd med de jobben och skulle behöva gå till banken och låna pengar och hoppas de skulle bli beviljade osv.

Jag satt kvar med frågeställningen:
- Dolt fel? De hade köpt huset för 8 månader sen?
- Försäkring?

Har jag missat nåt?
 
Såg också programmet. Med tanke på husets ålder är det väl inte helt otänkbart med dåliga avloppsledningar, så då kan det nog inte gå under kategorin dolt fel.
 
Dolt fel fungerar inte. Det är stenhårda krav om du ska få igenom det. Försäkring? Skojar du? Den gäller bara om huset brinner ner eller om det är nybyggt/nygjort. Rören är ju säkerligen minst 20 år gamla och dom drar av 5% om året.
 
Fast försäkringar är ibland bättre än man kan tro. Jag skulle faktiskt tro att skadorna som uppstår pga. det kollapsade röret ersätts rakt av, utan hänsyn till hur gammalt röret är. Och även reparationen av röret ersätts, dock inte själva röret. Dvs att bila upp källaren skall man kunna få ersättning för, men med kraftigt åldersavdrag för återställande av källaren.

För många år sedan hade jag en kollega som fick fel på pannan. Det vare en 30 år gammal oljepanna. Visade sig att åldersavskrivningen gick aldrig ned helt till noll. Så trots att den var så gammal så fick han ut 5000 på försäkringen. Tror att avskrivningsreglerna har ändrats numera.
 
Jag tror också på försäkring. Spontant undrar jag om inte försäkringsbolag skulle ligga jävligt pyrt till om folk faktiskt utnyttjade sina försäkringar ordentligt...
 
Min svärfar fick läcka på ett vattenrör och fick skador men när han ringde försäkringsbolaget var det blankt nej, han kunde få låna en byggfläkt att torka ur men det var allt. Länsförsäkringar var det.
 
Fast just LF och vattenskador är ju en berömd kombination!
 
Min mamma fick problem med läckande avloppsrör i köksgolvet. Det mesta gick på försäkringen. Trodde jag faktiskt inte skulle vara möjligt. Röret var >40 år gammalt.
 
Jag har en kollega som råkade ut för exakt samma sak, bara dryga månaden efter köpet av huset. Dolt fel funkade inte som någon sagt, då ledningarna var så gamla att "man kan räkna med att de går sönder", försäkringsbolaget kunde hjälpa till med bilningen av golvet, men inte mer.
 
Ett element började läcka för oss förra året vilket ledde till en vattenskada ner väggen i rummet under. Då gick försäkringsbolaget in och betalade allt! Nytt element, avfuktare etc etc. Vi valde att riva och bygga upp själva och då slapp vi även självrisken och dom betalade material och "lön" till oss.

Elementet var runt 30 år.. Trygg hansa har vi.
 
timmelstad skrev:
Fast just LF och vattenskador är ju en berömd kombination!
Farsan fick 60 000 när hans våtrumsmatta började lossna runt brunnen, och badrummet behövde göras om, då var huset byggt -78. Så jag tycker nog LF verkar väldigt generösa.
 
hempularen skrev:
Fast försäkringar är ibland bättre än man kan tro. Jag skulle faktiskt tro att skadorna som uppstår pga. det kollapsade röret ersätts rakt av, utan hänsyn till hur gammalt röret är. Och även reparationen av röret ersätts, dock inte själva röret. Dvs att bila upp källaren skall man kunna få ersättning för, men med kraftigt åldersavdrag för återställande av källaren.

För många år sedan hade jag en kollega som fick fel på pannan. Det vare en 30 år gammal oljepanna. Visade sig att åldersavskrivningen gick aldrig ned helt till noll. Så trots att den var så gammal så fick han ut 5000 på försäkringen. Tror att avskrivningsreglerna har ändrats numera.
Min bergvärmepanna gick sönder förra vintern. Installerad på 1980-talet och jag fick inte ett öre från mitt försäkringsbolag (Trygghansa) - återstående värde var mindre än självrisken..
 
Jag hade en vattenskada i mitt kök och fick 11000 kr av Folksam.
13-14000 la jag ut och då fick jag ett nytt kök från Ikea.
Jag behövde bara byta ut några råspont efter läckaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.