Jag och maken har fått lov att stycka av mark från makens morfar och bygga ett hus.
Vi var på ett möte hos kommunens samhällsbyggnad i onsdags och hon sa att det i princip var omöjligt att vi skulle få bygga där vi ville eftersom det räknades som brukbar jordbruksmark.
Finns det något sätt att kringgå det, eller ska vi bara acceptera läget och hitta en annan plats?
Ska vi ansöka om förhandsbesked ändå eller är det ingen mening?

Han har ju mer mark, men platsen vi sett ut var perfekt och det är lätt att lösa problemet med väg och så.
Alternativa platsen som vi kan tänka oss ligger mitt i en tät skog, och ca 300m från närmaste väg så vi måste i så fall avverka massor med skog och fixa en rätt lång väg.

Någon som har några tips och råd?
 
Hej

Det är så enkelt att på jordbruksmark är det väldigt svårt att få bygga. Undantag finns där det beviljats på platser där man rivit en befintlig bostad och sedan byggt ny på samma plats.

Annars kan man bara rekomendera er att bygga i skogen, skogskant kan gå bra.
 
Nu är jag inte helt insatt, men om Lantmäteriet går med på att stycka av en tomt så kan den inte gärna räknas som jordbruksmark. Jag skulle ringt dem.
 
mycke_nu skrev:
Nu är jag inte helt insatt, men om Lantmäteriet går med på att stycka av en tomt så kan den inte gärna räknas som jordbruksmark. Jag skulle ringt dem.
Problemet är att marken är utmärkt som kulturhistoriskt intressant ur jordbrukssynpunkt.
Det är i princip omöjligt att få bygga där.
 
Ricken skrev:
Problemet är att marken är utmärkt som kulturhistoriskt intressant ur jordbrukssynpunkt.
Det är i princip omöjligt att få bygga där.
Var framgick det i TS inlägg?
 
Nä, men jag är hyffsat övertygad om att det är i Ås.
 
Var har jag skrivit att det är i Ås?
Det är inte i Ås och det är inte kulturhistoriskt intressant jordbruksmark.
Det är L-märkt på kartan om det hjälper.

Kvinnan vi pratade med sa att vi kan söka, men att det är stor risk att vi får avslag.
Hon sa också att byggnadsnämnden ibland går emot deras förslag så det var inte helt omöjligt.
Det är lite skog där vi vill bygga också, men det är ganska nära vägen. Kan man göra något för att komma runt det? Typ så gräs eller någonting? Då är det ju inte jordbruksmark längre.

Vi har pratat med lantmäteriet, och om vi får ett positivt förhandbesked så är det inga problem att stycka av. Men vi vill ju inte betala avstyckningen om vi sedan inte får bygga där.
 
Och tack för svar ! :D
 
Du kommer inte runt det.
Jag antog att det var i Ås fel av mig. Vart är det nånstans?
 
Varför går det inte att komma runt det på något vis?
Det är i Vålbacken.
 
Du kan inte hitta genvägar, du kan ansöka som dom sa åt dig, men förmodligen får du avslag.
Då kan du prova o överklaga o se om länsstyrelsen tolkar det på något annat sätt. Men det är nog troligare att du får bygglov om du söker på en annan position.
 
Okej. Tack för svar.
Jag tycker ändå att det är konstigt att dom hellre vill att vi avverkar massor av skog och bygger nära sjön än att vi tar lite åkermark som ändå inte används och inte kommer att användas.
Men det är väl inte alltid logiskt. ;)

Sen borde dom ju vara positiva till att vi som unga och småbarnsfamilj vill flytta ut på landet.

Jobbar du med någonting sånthär eller är du bara insatt ändå?


Om vi skulle skaffa hästar så är det ju så mycket bättre om vi skulle få den mark vi ville ha.
Det går ju inte på den skogsmark vi kan tänka oss.

Återigen, tack för svar!
 
Har varit i samma situation som dig Ashe, gällde även det jordbruksmark på "annersia". Jag fajtades med näbbar och klor men det hjälpte inte. Tjänstemännnen på kommunen kommer garanterat att föreslå ett avslag eftersom översiktsplanen säger att mark betecknad som "L" inte ska bebyggas. Chansen du har är att få dom som sitter i Miljö&Samhällsnämnden att gå emot tjänstemännens beslut. Jag lyckades dock inte med det även fast jag självklart ansåg att jag hade bra argument för det.

Själv tycker jag att det verkar vara lite av ett lotteri om man ska få igenom ärenden som dessa eller inte. För vissa går det bra och för andra inte.

På denna länk finns det protokoll för nämndens möten ett antal år tillbaks i tiden, där kan du läsa och kanske hitta några argument som kan styrka ditt ärende.
http://koffice.ostersund.se/
 
Redigerat:
Tack för svaret östersundaren! Då ser det alltså rätt mörkt ut. :(
Vet du om någon som har fått bygglov beviljat där i krokarna?

Jag ska absolut gå in och se på protokollen.
Tusen tack!
 
Nu har vi förlikat oss med att det inte blir något bygge där vi tänkt oss.
Måste man anmäla någonstans när man ska ta ner en del skog? Och kan det bli problem med bygglov även där?
Ska man tänka på någonting speciellt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.