Hej!
Jag börjar från början:S
Efter att vi renoverat köket lagt nytt golv nytt tak nytt kvikkök .mm så upptäcker min sambo att det är musskit i översta lådan under hällen.
Jag slet ju loss den gamla köksmattan som gick ca 1dm upp på väggen bakom själva köksbiten.
Lägger det nya golvet med 1cm mellanrum mot vägg för att få in luft där....har nämligen ventilerad platta så ventilerade lister krävs i hela huset.
Jag har inte en tanke på att mössen då kan gå fritt där :(

Så igår då slet jag loss socklarna och slänger på den längsta förlängaren på skruvdragaren och börjar skruva upp en tät list. Allt flyter på kanon och listen sitter på plats men det är ju fortfarande springor och hål runt avloppet och där ett rör går upp från plattan. Hmmm.... jag vet att möss äter sig igenom fogskum men tänker ändå att om man tömmer en halv burk på vart ställe så kanske dom skiter i det och håller sig på vinden där dom hör hemma med mina nyinskaffade T-Rex fällor.

Införsaffar mig en burk med PU Fugeskum köpt på cheapy för 29:- men upptäcker att burken skall hållas upp och ner vid användning....lite svårt att få in den under köket då eftersom det endast är 9 cm ner till golvet.
Kommer då på den lysande idén att sätta på en förlängning i form av en slang..OBS 1mm större än själva munstycket som följer med fogskummet.
Så med 1m förlängningsslang så skall tätningen börja. Ropar in min sambo och visar hur hon ska hålla burken och på mina kommando trycka ut skum eftersom jag ligger på golvet och styrar slangen.
JAPP! Kör! .....KÖR!.....-Jag trycker å trycker(min sambo)....OK VÄNT.....BOOM!!!!!!
skiten exploderar mer eller mindre, slangen sprack av trycket och en halv burk med fogskum börjar sakta att resa sig i det nya köket.
Panik..vi springer runt som yra höns och börjar torka och klena runt i det stelnande skummet.
SKIT I LUCKORNA! det går att beställa nya sa min sambo men ta golvet! Det har hon ju helt rätt i.

Nu kommer vi snart till själva frågan.
Vi tar vatten och rengörningsmedel och försöker tvätta golvet...klener bara runt det ännu mer.
Gnuggar med torra handdukar..hjälper inte
Jag ger upp med golvet och börjar kolla på mitt numera ljusgula kök i stället för vita :(
men sån tur jag har så visar det sig att Cellulosa förtunning tar bort skummet på köksluckorna utan större problem, dessutom så gick det fint att plocka bort skumbitarna när dom torkat helt.

Men hur ska jag få rent golvet? Måste ha hjälp (annars flyttar min sambo);)
Golvet är ett nåtat skeppsgulv från alloc (Bra kvalité 320:- km2)
Och det jag har applicerat på golvet är PU FUGESKUM
Det jag hittills försökt med är
Vatten med allocs egna rengörningsmedel...hjälper inte!
Rakblad....hjälper delvis, men inte när man fått bort det översta lagret.
Cellulosa förtunning.....hjälper inte!
Ren Gripen Aceton......hjälper inte!
slut på ideér och vätskor hemma....obs golvet klarade dessa ovanstånde medel utan att mattas eller försämras
Tack på förhand en bekymrad Conny i Örslösa
 
Vatten är i alla fall det sista man ska ta då skummet härdar av fukt. Aceton är väl annars ett bra medel men bara om det inte har härdat.
Är det härdat så är det väl bara mekanisk borttagning som hjälper och i ert fall så stavas det golvslipning.

Edit: Såg att det va laminat då går det ju inte slipa det.
 
Redigerat:
Testa med en hällskrapa, d.v.s. en sådan där skrapa som man gjorde rent spishällar med (innan induktionsspisarna blev standard). Borde gå att köpa i butiker som säljer spishällar.
 
Metylenklorid (diklormetan heter det tydligen på svenska), men med risken att golvet åker oxå, annars är det nog endast genom fysisk nötning du får bort det.
 
Redigerat:
Var får man tag på Metylenklorid?
 
Glasfiberindustrier brukar ha för att rengöra verktyg etc. Dock ska man vara lite försiktig, en blötläggning under en kaffepaus räcker för att handtaget på en skruvmejsel ska försvinna. Tro mig... :)
 
Redigerat:
ställer mig samma fråga, vart kan jag få tag i detta?
 
tackar för snabbt svar ska kolla detta. och vara försiktig
 
Du är inte den enda som har en obehaglig upplevelse tillsammans med fogskum. Toppenbra produkt men för hemmapulare borde den vara försedd med en utförlig varningsskrift.
 
Buster1 skrev:
Du är inte den enda som har en obehaglig upplevelse tillsammans med fogskum. Toppenbra produkt men för hemmapulare borde den vara försedd med en utförlig varningsskrift.
Man lär sig fort. Efter första användningen och några förstörda lister, golvytor, etc. har man lärt sig att skydda underlaget samt att bara fylla håligheterna till knappt hälften.

Jag kommer fortfarande ihåg paniken första gången jag använde fogskum. Naturligtvis fyllde jag upp springorna till max... Att fogskum expanderar ganska rejält fick jag lära mig den hårda vägen. :D
 
Framförallt så hade det varit bra att veta att om man får fogskum på golvet så gör absolut ingenting. De lossnar när det har härdat. Men det är ju lätt att vara efterklok...
 
Precis, jag märkte det på det som hamnade bakom socklarna...Grrrrrrr bara att lyfta bort dom och det lilla som satt kvar gick utmärkt att gnaga lite med nageln på.
Nu istället har jag fläckar som ser ut som om man hällt ut koncentrerad saft eller liknande.
 
Testa på en pytte litten bit.

Spruta lite skum på golvet och låt det härda. Sen prova med att riva bort det. Har ni tur, följer det gamla med.

Annars tag det få försäkringen. Hoppas ni har drulle...
 
drulle är det dåligt med, men jag har lämnat in en förfrågan på flugger om åtgärd och dom skulle höra med sitt labb om det fanns något bra mirakelmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.