Hej

Är nybliven husägare, en enplanskåk med källare.
I källaren finns en gillestuga med en mindre kamin som värmer fint men bara i det rummet,
rakt ovanför ligger vardagsrummet. Har nu funderat på att ta upp ett hål i innersta hörnet
genom golv/tak för att dra nytta av den varma luften även på i övervåningen.

Jag tror att det räcker med självdrag, dvs utan att montera någon fläkt.
Vad gäller gallrens utformning är jag lite osäker, har sökt efter mera avlånga
som skulle kunna läggas jäms med list men inte hittat något, fyrkantiga för montering
på vägg finns det ju massor av, men jag vet inte hur snyggt det blir på golvet i vardagsrummet (hålet är iofs dolt bakom soffan i så fall)

Alternativet takfläkt i gillestugan funkar inte pga takhöjden.

Vad gäller håltagningen, hur lyckas jag enklast, har aldrig tagit hål i vägg/golv förr.
 
Finns det någon bra väg för kall luft att leta sig ner till kaminen så det verklligen blir någon cirkulation? Om luften ska självcirkulera åt båda hållen i samma hål kan det behövas ett väldigt stort hål.
 
I gillestugan sitter en tallriksventil på väggen som tar in luft utifrån, annars är det via trappen från ovanvåningen, vilken ligger i mitten av huset ungefär och gillestugan/vardagsrum i ena bortre delen.

huset är byggt 1970 och har reglat golv, dvs inte gjutet på något vis.
 
Du kommer att märka att det enda som händer är att det blir väldigt lyhört mellan våninsplanen.Nån värmeförflyttning sker inte förrän du får en nivåskillnad. Skär botten ur en kartong och ställ över hålet så förstår du principen. Håller du kartongen underifrån mot hålet får du istället fart på värmen uppför trappan istället. Snåla inte på hålarean bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.