Hej,

Har precis öppnat taket i vardagsrummet på vårt nybyggda hus och tittar på isoleringen.

[img=http://s4.postimage.org/zqn9a8dg/tak.jpg]

Har hört att man skall använda specialtejp för plasten framför isoleringen, stämmer det? Här är det tejpat med en jävla plasttejp på några få ställen, inte i närheten av att hålla tätt. Får det verkligen se ut så?

Tack på förhand.
 
Ola78
Det stämmer att det ska vara specialtejp till plasten, åldringsbeständig tejp för diffusionsplast ska det vara. Finns flera märken men den bästa, som jag själv tycker i alla fall och flera andra här på forumet med, är T-flex. Erat tak ser inte alls bra ut, riktigt dåligt gjort, hur kom ni på att öppna taket? Ta och prata med eran tillverkare men det har ni väl antagligen redan gjort.
 
Redigerat:
D09
ingen expert på detta men hör med er kvalitetsansvarige, denna borde väl ha tittat på hur plasten tejpas, kläms o överlappas?

Borde isåfall stå med på er kontrollplan. Om inte så kan man ju be han/hon ta sig tid o titta och komma med synpunkter.
 
Mikael_L
Jadu, det är väl rätt många aspekter i det här.
Hur vet du att det där inte är åldersbeständig tape? Jag känner i alla fall inte till utseendet på alla på marknaden förekommande fabrikat.

Men nåja, det syfte man vill uppnå är ju (hyggligt!) lufttäta skarvar, så inte konvektion (en luftstrröm) drar med sig fuktig inomhusluft ut i isoleringen. Ett annat syfte är ju också att stoppa luftflöden åt andra hållet förstås, så man slipper kallt drag.

Annars kan man ju följa tillverkarens anvisningar, då ska det vara safe såsom fackmannamässigt gjort.
http://portal.t-emballage.se/public/get2.aspx?file=61IXAFVKOQX1
(Hämta här om länken inte fungerar http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=110023 )

http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Arb_Luftoangsparr_WB09.pdf

Här är tillverkarna inte ense, båda tycker tejpning är bra men ej nödvändigt, men en tillverkare "kräver" att skarvar överlappas under en klämmande regel eller läkt.

Hur är det med ditt tak? Jag ser inte ifall skarven mellan de två plastskikten är klämda under regel?


Personligen har jag satt ångspärren ungefär sådär risigt (eller kanske t.o.m sämre!) i garaget, men där resonerade jag såsom att det kommer inte lagas mat, tvättas och hängas tvätt, troligen inte heller hålla på och köras in och ut snöiga eller blöta bilar hela tiden heller.
Mao, nästan ingen fuktproduktion -> kraven = lägre.
Men i huset kommer jag vara bra mycket petigare, så jag håller med dig så långt som att det bör vara bra gjort där. Men jag är inte helt övertygad om att det är så dåligt.
Kolla som sagt först ifall det är klämt ihop under glespanelen!
 
En KA kontrollerar att samhällets regler och lagar uppfylls. Uppgiften har inte något med kvalitén på bygget i övrigt att göra.
 
Tack för svaren!

Vi har fått öppna taket för att det kommit in regnvatten. Ovanpå taket finns en terass och vid ett arbete med trallen för ett par veckor sedan så har en hantverkare sågat igenom takpappen av misstag. Givetvis utan att berätta för oss, det gjorde istället regnvädret oss uppmärksamma om som kom ett par dagar senare.

I alla fall, nu har byggfirman tagit ner innertaket och en fuktskadefirma har mätt fukten i reglar och läkt, utan att hitta någon fukt. Så långt allt bra. Men nu vill man återställa allt, och jag funderar över plasten för isoleringen. Eftersom det ändå är ett yttertak så bör jag ha vissa krav på den.

En annan bild på plasten.
skarv16.jpg

Eftersom huset kommit i moduler så antar jag att det är en skarv av två moduler. Så igen, skall det verkligen se ut så? Skall jag kräva att dom tar ner hela taket och lägger plasten på rätt sätt? Det kanske är skitsamma i slutändan, men köper jag ett splirrans hus så vill jag ändå ha det gjort på rätt sätt.
 
Mikael_L
Nä där är det ju uppenbart inte tätt. Fel i utförandet enligt mig.

Det där följer väl vare sig regler i BBR, tillverkarens anvisningar eller normal fackmannamässighet.
Jag skulle ta upp det husbyggaren. Det är väl en massa års garanti på nya hus?
Kanske även kolla lite med bolaget som står för byggfelsförsäkringen?
Där får du knappast något, och skulle du få nåt är ändå självrisken skyhög så det inte är någon idé.
Men dom kan kanske vara en hjälpande part i att driva på mot byggaren.



injonil:
Jag anser att det ingår i KA's ansvarsområde. I BBR 6:531 tas just detta om lufttäthet upp.
Däremot kanske han helt lutar sig på en egenkontroll gjord av någon annan ...
 
Man har normalt sätt 10 år garanti på nya hus.
 
Mikael_L skrev:
injonil:
Jag anser att det ingår i KA's ansvarsområde. I BBR 6:531 tas just detta om lufttäthet upp.
Däremot kanske han helt lutar sig på en egenkontroll gjord av någon annan ...
Du menar det allmänna rådet där det bl a står att det ska vara så god lufttäthet som möjligt? :D

Hur som helst bör man för sin egen skull inte ha någon övertro till en KA. Det finns det otaliga trådar i detta forum som bevisar.
 
Mikael_L
injonil skrev:
Hur som helst bör man för sin egen skull inte ha någon övertro till en KA. Det finns det otaliga trådar i detta forum som bevisar.
Nä så är det ju ... :O
 
Byggherren har nyss lämnat huset och vi har kmmit överens om att dom river ner hela innertaket med läkt och sätter upp nya plast utan dåliga skarvar. Dom hade dessutom missat isoleringen på en del håll, så taket plockas inte enbart ned för plasten.

Men allvarligt, missat isolering, hur jävla seriöst är det..?
 
Jag har lärt mig att en KA tar bara hand om den teoriska biten med tanke på alla tillstånd.
Vill man ha hjälp med teknik / praktiskt sätt måste man anlita en kunnig person. Min nära vän som byggde nyligen ett Älvsbyhus hade en duktig KA som samtidigt agerade som kontrollant. Men det var nåt de avtalade innan. Ett antal kontroller utfördes under tiden.
Tänk på det nästa gång ni bygger. En KA ser till att lagen följs. Inget annat.
Anlita en byggare till att kontrollera hur bygget utförs.
 
Är plasten klämd bakom gipsen på väggen? Om så är fallet är det bra, man behöver inte tejpa skarvar men då skall dom vara klämda. Tejpen du ser kan vara för att hålla upp plasten vid montage. Men den tejpen som du har skall bort det är en vanlig tejp, med åren kan limmet äta upp plasten.
 
Vad som också är viktigt vid tex snedtak är att plasten skall monteras uppifrån och ned så överlappningen hamnar åt rätt håll,tänk, hur asfaltspapp monteras på yttertak :x

Anledningen är att den varma luften som stiger UPPÅT skall få det lite krångligare:D

Detta gäller också mellan tak/vägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.