Jag kallar alla stålrör för pansarrör. Även Solar gör det. :)

//Patrik
 
Redigerat:
Då är du ju i gott sällskap.:)
OPG och SP är iofs äldre benämningar och är numera ibland OMG och SM med samma övriga egenskaper.
 
Galvat som minsta skydd..... Rostfritt vore snyggast, men koppar (lackat) för att smälta in mest!!! Vi får se vad det blir... Det är inte långa bitar.. max 6 meter... Resten sitter på undersida/tak och kan om så måste ligga i plaströr. Eller spikas rätt på.

Tack, nu VET jag att det går... (det funkar väl med koppar?).
 
Det är helt ok, men akta dig för koppartjuvarna bara! De verkar flockas nu igen med stigande kopparpriser.
 
Skall EKKn ligga i innertaket under isoleringen skall den vara lös och får INTE klamras.
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Skall EKKn ligga i innertaket under isoleringen skall den vara lös och får INTE klamras.
Även om man får göra så (med speciella dosor med dragavlastning osv, spikskydd där den riskerar att spikas i osv) så är de knappast nånting som jag skulle göra/rekommendera.

Dra rör!
 
  • Gilla
Johan Svard
  • Laddar…
Ja,ja. Rör och FK där så är lämpligt.

Poängen var att man inte skall klamra kabel i ovansidan av innertaket. :)

(Senast jag drog kabel (EKLK) i ett innertak var när jag skulle gena 6 m från en ytterbelysning till en annan. Det hade varit ganska fånig att växla över till FK och rör.)
 
mycke_nu skrev:
Skall EKKn ligga i innertaket under isoleringen skall den vara lös och får INTE klamras.
Nu fick jag något att fundera över. Om man nu inte ska klammra en kabel om den ligger mellan ovansidan av exempelvis gipstaket i ett rum och isoleringen uppe på vinden, räknas då det utrymmet kabeln löper genom som stängt utrymme alltså? Räknas då isoleringen också som tak?

Det jag jämför med alltså är ju tex en vägg, där gipsas det tex på båda sidor och om en kabel klammras så är det ju inte lätt omdragbart av naturliga skäl men på en vind med isolering kan man ju lätt gräva sig ner till kabeln.

Hur som helst så hade jag klammrat kabeln ovan isoleringen, gillar inte lösa kablar på det där viset även om det är godkänt och föresten, är EKK verkligen godkänd för sådan typ av förläggning?
 
Anledningen att man inte får klamra är såvitt jag förstår inte att det skall gå att byta kabeln, för det gör det inte, utan att den skall kunna flytta på sig om det kommer en spik farande genom taket.
 
mycke_nu skrev:
Ja,ja. Rör och FK där så är lämpligt.

Poängen var att man inte skall klamra kabel i ovansidan av innertaket. :)

(Senast jag drog kabel (EKLK) i ett innertak var när jag skulle gena 6 m från en ytterbelysning till en annan. Det hade varit ganska fånig att växla över till FK och rör.)
Kabel är ju faktiskt tillåten att dra i rör också, måste inte vara FK. :rolleyes:;)

Regel: Är det slutet utrymme, använd rör oavsett om man använder kabel eller FK.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Kabel är ju faktiskt tillåten att dra i rör också, måste inte vara FK. :rolleyes:;)

Regel: Är det slutet utrymme, använd rör oavsett om man använder kabel eller FK.

//Patrik
Det är just det jag menar, under isolering ovan ett innertak, räknas det som slutet utrymme eller inte. Att man inte vill riskera att sätta en spik i kabeln fattar nog vem som helst men hur som helst så är jag skeptisk till löst dragna kablar även om det i vissa fall är tillåtet.
 
Glufsglufs skrev:
Det är just det jag menar, under isolering ovan ett innertak, räknas det som slutet utrymme eller inte. Att man inte vill riskera att sätta en spik i kabeln fattar nog vem som helst men hur som helst så är jag skeptisk till löst dragna kablar även om det i vissa fall är tillåtet.
Ett slutet utrymme är för mig ett utrymme som inte går att komma åt utan att göra stora ingrepp. Att flytta på lite isolering ovanför ett innetak ser inte jag som ett stort ingrepp... :)

Om jag inte hade fått använt rör så hade jag klamrat kabeln (fast nog med lite större klammeravstånd), för jag hade inte velat lämna den löst liggande bara.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Ett slutet utrymme är för mig ett utrymme som inte går att komma åt utan att göra stora ingrepp. Att flytta på lite isolering ovanför ett innetak ser inte jag som ett stort ingrepp... :)

Om jag inte hade fått använt rör så hade jag klamrat kabeln (fast nog med lite större klammeravstånd), för jag hade inte velat lämna den löst liggande bara.

//Patrik
Då är vi inne på samma linje samt att jag har bestämt för mig att EKK inte får förläggas löst i vilket fall som helst. Ska väl vara EKLK i så fall.
 
Glufsglufs skrev:
Då är vi inne på samma linje samt att jag har bestämt för mig att EKK inte får förläggas löst i vilket fall som helst. Ska väl vara EKLK i så fall.
Jag hade den där diskutionen med min ellärare när jag gick i skolan och vi kom fram till att EKK är tillåten för lösförläggning i vägg.

//Patrik
 
Är du helt säker???

Nu behöver vi Bo här tycker jag :D (eller någon annan som vet exakt) för när det blev tillåtet med att dra lös kabel i väggar och så kan jag sätta min skalp på att EKK inte var tillåten att dra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.