Ska renovera hus från 40-talet. Vet inte om det är sjögrästapeter eller vävtapeter. Spelar det någon roll för hur jag ska gå till väga?

Frågan är, riva ner eller bredspackla...

Finns det några trix för att göra rivandet så smärtfritt som mögligt?
 
Ja det var tider det - -60 talet när sjögrästapen var på modet, och enkel att sätta upp, och 80 cm bred. Det finns något medel i tapeten (olja) som gärna fäller ut, om man vill måla den, vilket jag tycker är en nödlösning. Så ta bort tapeten. Vad gäller vävtapeten får man förmoda att väven är av glasfiber, men under denna tid fanns även tapet i bast eller säckvävsliknade "tapet". Är väven av glasfiber, och den sitter fast, så går det bra att spackla över den. Är väven någon av de andra, får man ta bort dom.
 
Kinnasands linnetapet lär gå bra att måla över. Ytan blir dock inte lika livlig som tidigare utan lite mer platt med målarfärg.
 
Fixartanten skrev:
Kinnasands linnetapet lär gå bra att måla över. Ytan blir dock inte lika livlig som tidigare utan lite mer platt med målarfärg.
Jo det gör det, men den har inga lösa strån. Det går även att måla sjögrästapeter, om man tvunget vill det. Men Du Fixartanten, målar man verkligen på en Kinnasand linnetapet? Den person som en gång satt upp tapeten, ställer helt klart krav på sitt boende, med tanke på tapetens pris (1 rulle 8m X 80 cm ca 1000:) En mycket vacker och hållbar tapet.
 
[ Men Du Fixartanten, målar man verkligen på en Kinnasand linnetapet? Den person som en gång satt upp tapeten, ställer helt klart krav på sitt boende, med tanke på tapetens pris (1 rulle 8m X 80 cm ca 1000:) En mycket vacker och hållbar tapet.[/QUOTE]
Är i valet och kvalet att måla vår linnetapet som nu är nära 30 år gammal. Den är välbevarad men har har enstaka små fläckar och en viss patina efter alla år. Hur ser ni på att behålla en sådan tapet i kombination med chesterfieldmöbler o dyl inredning? Skulle ni måla över tapeten? Observera att jag frågar endast dem som i övrigt gillar den typen av inredning.
 
man kan inte hålla på och spara på gammalt skräp bara för att det en gång i tiden var dyrt. Jag svarar fastän frågan inte var ställd till mig.

Jag tycker INTE du ska måla den. Behåll den om den är "tillräckligt" fin, annars riv ner den. Måla på blir som att färga håret med färg från Hemköp, livlöst och enfärgat. Det passar inte på en linnetapet. .. tycker jag.
 
Intressant synpunkt, BaggenMath.
Vad säger t ex Saturnus - eller andra?
 
Fixartanten skrev:
Intressant synpunkt, BaggenMath.
Vad säger t ex Saturnus - eller andra?
Tack för förtroendet, Fixartanten. Men brrrr vilken hemsk tanke att måla på en Kinnasand, Nej det tycker jag inte Du skall göra. Under mina 50 år inom yrket, har jag aldrig hört någon framföra denna tanke, på just den tapeten. Ungefär som att någon skulle gå lös på stukaturarbeten i en patriciervåning. Men viss jag vet hur den kan se ut efter de år du berättar om, särskilt de mörka kulörena är också ljuskänliga. Ja, jag vet inte hur vi skall råda dig, mer än att sätta upp en ny . Tänk så mycket tid, vi här i Sverige tillbringar i våra hem, varför då inte ha det lite proffsigt, så man trivs att vara där. Den svagt röda/rosa är populär, men min egen favorit är den ljusgröna, f ö är grönt den mest vilsamma kulören för mäniskan.
 
saturnus skrev:
Men visst jag vet hur den kan se ut efter de år du berättar om, särskilt de mörka kulörena är också ljuskänliga. Ja, jag vet inte hur vi skall råda dig, mer än att sätta upp en ny .
Färgen på linnetapeten är ljust brunbeige och har stått bra emot solljuset. Förslaget att sätta upp en ny gjorde att jag fick en tanke. Eftersom vardagsrummet har många dörrar och korta väggar/vinklar där tapeten är sämst skulle man kanske bara byta ut våderna där. Problemet är att få tillräckligt lika kulört på nyinköpt rulle och risken är att det ser lappat ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.