Hej!

Vi har ett nybyggt hus där vi nu funderar på att installera en braskamin. Efter mycket letande har jag och min hustru fallit för Spartherm Arte 3RL-80h 4S. Ett långt namn på (givetvis...) en av de dyrare kaminerna....

Har via en leverantör fått ett totalpris som känns väldigt högt och började därför titta på om det går att få tag i samma braskamin billigare utomlands.

På nätet har jag hittat exakt samma modell för nära 25 000 kr lägre pris än det offererade här hemma! :D Leverantören finns i Tyskland och de har referenser på kunder i Sverige. Men beställer jag från Tyskland måste jag givetvis hitta en leverantör som kan hjälpa mig med monteringen, inmurning, dragning av skorsten etc.

Min fråga är därför om någon här kan tipsa om en bra, seriös och kunnig installatör. Vi bor nord-ost om Stockholm så det vore ju fint med någon som finns på hyfsat avstånd. :)

Om de har erfarenhet av Spartherm är det ingen direkt nackdel...
 
Hej!

Vi är inne på samma idé- dvs köpa Spartherm insats (Varia 2Rh) och mura in. Vi bor Söder om Stockholm. Vore intressant att höra om någon annan har någon erfarenhet / idé?

-NikHall: Vilken leverantör i Tyskland har ni hittat?
 
Jag har också tittat på att köpa Spartherm eller Brunner direkt från tyskland eller polen !
Enligt sotaren går det bra men han vill ha montageanvisningen på engelska eller helst svenska. Jag planerar att montera och mura själv. vibor nv stockholm och bygger nytt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.