Status
Tråden går ej att kommentera.
Det känns som om svenskar är bäst och alla andra dåliga i denna debatt. Om Elsäkerhetsverket skulle avslå en ansökan från en behörig elektriker inom EU, så kommer säkert EU-domstolen att upphäva detta omedelbart. Sedan kan Elsäkerhetsverket skrika i högan sky hur mycket som helst!

Jag tycker att många på den här sidan blir lätt pompösa kring elbehörighet och dess betydelse. Egentligen är det en ganska enahanda och enkelt jobb utan särskilt stora krav på teoretiska kunskaper. Jag vet för jag har gått kurserna. Kunde mer än läraren.

Hur många dör per år av dåliga elinstallationer gjorda av polacker? Troligen dör eller skadas fler i bilolyckor, som orsakas av undermåliga reparationsarbeten av personer, som inte behöver någon behörighet alls. Lite sans i debatten eftersökes!
 
Tyresö
......Och där dog tråden helt plötsligt....
 
Självklart ska du varna kunden i egenskap av medmänniska. Civilkurage kallas det.
Personen i fråga kan gå i personlig konkurs om du inte gör det. Säg åt honom att besiktiga direkt för att kunna sparka de där jä-la klantskallarna ur Sverige för gott. Våra städer kommer braka ihop som korthus om några år.

Det är inte så lätt att veta vad hantverkare pysslar med när man inte är en själv.
Vi har själva anlitat polacker. Uppdraget var att måla och renovera 10 fönster. Efter 4 månader var dom klara... Jag ser gärna att dom får näringsförbud allihop.
 
R Göran skrev:
Det känns som om svenskar är bäst och alla andra dåliga i denna debatt. Om Elsäkerhetsverket skulle avslå en ansökan från en behörig elektriker inom EU, så kommer säkert EU-domstolen att upphäva detta omedelbart. Sedan kan Elsäkerhetsverket skrika i högan sky hur mycket som helst!

Jag tycker att många på den här sidan blir lätt pompösa kring elbehörighet och dess betydelse. Egentligen är det en ganska enahanda och enkelt jobb utan särskilt stora krav på teoretiska kunskaper. Jag vet för jag har gått kurserna. Kunde mer än läraren.

Hur många dör per år av dåliga elinstallationer gjorda av polacker? Troligen dör eller skadas fler i bilolyckor, som orsakas av undermåliga reparationsarbeten av personer, som inte behöver någon behörighet alls. Lite sans i debatten eftersökes!
Hehe, alltid lika kul när man läser om folk som gått "några" kurser och anser sig vara elektriskt kunnig jämförelsevis med gymnasieutbildning eller liknade, mångårig yrkeserfarenhet, löpande kurser/utbildningar inom exempelvis elsäkerhetsregler och annat samt den betydligt mer omfattande erfarenhet av olika typer av installationer inom el, tele, data på olika platser under olika förutsättningar. Ja jösses vad mycket duktiga hemmaelektriker det finns, undrar just varför man varje år måste rätta till efter ett antal sådana, både svenskar som utländska.
 
Då får vi se hur folk fuskar.

Byggfällan sänds ikväll 11 nov 2010 kl 20.00.
 
Glufsglufs skrev:
Hehe, alltid lika kul när man läser om folk som gått "några" kurser och anser sig vara elektriskt kunnig jämförelsevis med gymnasieutbildning eller liknade, mångårig yrkeserfarenhet, löpande kurser/utbildningar inom exempelvis elsäkerhetsregler och annat samt den betydligt mer omfattande erfarenhet av olika typer av installationer inom el, tele, data på olika platser under olika förutsättningar. Ja jösses vad mycket duktiga hemmaelektriker det finns, undrar just varför man varje år måste rätta till efter ett antal sådana, både svenskar som utländska.
För att bli certifierat elektriker (A behörighet) i Polen krävs minst 3 årig yrkes utbildning samt minst 6 års praktik inom yrket. Dom som saknar det får inte arbeta självständigt med el installationer.

Men det finns där, många gamla elektriker som lagar proppar med spik :D

Dom kunniga kan det. Dom okunniga kan det inte ( vad jag är smart eller?) ;)
 
Milkshaken
Polskt skrev:
zebb

Hear hear!

Milkshaken

Källa? Kommer man med sådana påstående så bör man ha lite på fötterna.

Jag tycker jag är otroligt saklig här men har inte blivit bemött en enda gång:

Allting är väldigt enkelt: Be om referenser, åk och titta på ett av dessa samt be att få se F-skattesedel. Oberoende om det är svenska eller polska, ja, t o m skånska hantverkare ;) - Hur svårt kan det vara?

Och hur var det på TV-programmet Byggfusk? Hum...

Du som själv är polack som du skriver och bemöter detta bör ju således veta......

Mina påståenden inbegriper från transportbranschen i mina egna erfarenheter... det stavas VOS, MALKOLM, MM.... Dessa stacjkars chaufförer som inte har ett eget liv ens....
Det inom bygg inbegriper från både mina och min tyska väns kunskaper... Han som entreprenör i Tyskland, och jag som gammal snickare med inblick i mångt o mycket....

Jag har inte heller sagt något som helst negativt om utländsk arbetskraft, utan har istället förklarat förhållandena som råder...
Klart vi har program som tar upp fuskbyggarna och arga snickaren odyl..... skillnaden är att vi kan i sverige klandra dom svenska "entrepenörerna" hur mycket som helst.... Utan att man får på tafsen... Men skulle vi klandra ett utländskt "entrepenörskap" offentligt... Ja då skulle vi vara rasister ut i fingerspetsarna, och då skulle vi få 1/3 av sveriges befolkning på oss som skulle hänga ut oss som rasister.....
men hallå.... Ni får väl för fan ta sanningen i vitögat, precis som vi svenskar får göra.... Eller????
 
Vad är det för fjolleri att tveka inför att påpeka när en "kollega/konkurent" gör fel? I detta fallet handlar det ju inte om att skvallra, det är ju en säkerhetsfråga! Min granne hade en svensk byggfirma som utförde sånt som jag jobbar med dagligen sedan 20 år. Naturligtvis var man nyfiken, gick och kikade och såg att det fuskades friskt. Grannen som inte ser skillnad på en hammare och en såg, tog naturligtvis upp det med killarna som jag hade anmärktt på. Det blev "gör om gör rätt". Om grannen sa att det var jag som hade påpekat? Vet inte och bryr mig inte, för mig är det en principsak, man lurar inte folk bara för att dom inte vet hur det ska vara.
 
Tompamannen skrev:
Vad är det för fjolleri att tveka inför att påpeka när en "kollega/konkurent" gör fel? I detta fallet handlar det ju inte om att skvallra, det är ju en säkerhetsfråga! Min granne hade en svensk byggfirma som utförde sånt som jag jobbar med dagligen sedan 20 år. Naturligtvis var man nyfiken, gick och kikade och såg att det fuskades friskt. Grannen som inte ser skillnad på en hammare och en såg, tog naturligtvis upp det med killarna som jag hade anmärktt på. Det blev "gör om gör rätt". Om grannen sa att det var jag som hade påpekat? Vet inte och bryr mig inte, för mig är det en principsak, man lurar inte folk bara för att dom inte vet hur det ska vara.

Bravo d^_^b
 
Tipsa kunden om att ta dit en oberoende besiktningsman.
 
Milkshaken skrev:
Du som själv är polack som du skriver och bemöter detta bör ju således veta......

Mina påståenden inbegriper från transportbranschen i mina egna erfarenheter... det stavas VOS, MALKOLM, MM.... Dessa stacjkars chaufförer som inte har ett eget liv ens....
Det inom bygg inbegriper från både mina och min tyska väns kunskaper... Han som entreprenör i Tyskland, och jag som gammal snickare med inblick i mångt o mycket....

Jag har inte heller sagt något som helst negativt om utländsk arbetskraft, utan har istället förklarat förhållandena som råder...
Klart vi har program som tar upp fuskbyggarna och arga snickaren odyl..... skillnaden är att vi kan i sverige klandra dom svenska "entrepenörerna" hur mycket som helst.... Utan att man får på tafsen... Men skulle vi klandra ett utländskt "entrepenörskap" offentligt... Ja då skulle vi vara rasister ut i fingerspetsarna, och då skulle vi få 1/3 av sveriges befolkning på oss som skulle hänga ut oss som rasister.....
men hallå.... Ni får väl för fan ta sanningen i vitögat, precis som vi svenskar får göra.... Eller????
Eller får du läsa igenom en diskussionstråd helt innan du kommer med låtsaspåhopp.

Jag är född i Sverige och så är alla mina släktingar sedan 1600-talet då vi kom som valloner men det kanske inte gör mig svensk?

Däremot så arbetar jag för en polsk byggnadsfirma och vi har inga anmärkningar emot oss, finns på brabyggare.se med toppbetyg. Jag kan dessutom tala om för dig att jag varje månad ser skitjobb som är utförda av svenska hantverkare och det på dubbelt så lång tid och tre gånger så hög kostnad. Kontakta mig privat så ska jag visa dig några stycken.

Du har inte en siffra rätt och borde läst mina tidigare inlägg för du kan väl scrolla?

Dina erfarenheter in transportbranschen har icke ett enda dugg med byggbranschen att göra där Polen räknas till topp 5 vad det gäller murning, putsning och kakling t ex.

Tycker du att Håkan är väldigt polskt?

Jag har hela tiden skrivit här att man ska begära referenser och F-skattsedel samt helt få se tidigare arbeten oavsett om firman/hantverkarna är polska/svenska eller från Tibet. Hur jäkla svårt kan det vara?

Jag har dessutom sagt att jag alltid påtalar byggfusk/fel oavsett vad det är för fel när vi är hos en kund för det handlar om vanlig moral men man ska ha kött på bena med.

Istället för att folk inser det så föredrar man tydligen att komma med fördomar åt alla håll utan någon som helst förankring mer än att "så tycker jag".

Edit: Är du svensk? Då borde du ju lära dig att skriva bättre. ;)
 
Redigerat:
det är inte så att du som sist var och grotta i anläggning är också ansvarig för att den är säker och uppfyller svensk standard
 
frisktkopplat skrev:
det är inte så att du som sist var och grotta i anläggning är också ansvarig för att den är säker och uppfyller svensk standard
Jo.
 
Polskt...det är ingen som betvivlar att polska hantverkare som är utbildade till det de sysslar med är duktiga.

Problemet är att det finns alldeles för många som låtsas kunna saker och ting och som då är så billiga att de som anställer dem hoppas att de kan vad de lovar, skiter i att kolla upp det, i förhoppning om att tjäna grova pengar.
 
Tyresö
Milkshaken skrev:
Du som själv är polack som du skriver och bemöter detta bör ju således veta......

Mina påståenden inbegriper från transportbranschen i mina egna erfarenheter... det stavas VOS, MALKOLM, MM.... Dessa stacjkars chaufförer som inte har ett eget liv ens....
Det inom bygg inbegriper från både mina och min tyska väns kunskaper... Han som entreprenör i Tyskland, och jag som gammal snickare med inblick i mångt o mycket....

Jag har inte heller sagt något som helst negativt om utländsk arbetskraft, utan har istället förklarat förhållandena som råder...
Klart vi har program som tar upp fuskbyggarna och arga snickaren odyl..... skillnaden är att vi kan i sverige klandra dom svenska "entrepenörerna" hur mycket som helst.... Utan att man får på tafsen... Men skulle vi klandra ett utländskt "entrepenörskap" offentligt... Ja då skulle vi vara rasister ut i fingerspetsarna, och då skulle vi få 1/3 av sveriges befolkning på oss som skulle hänga ut oss som rasister.....
men hallå.... Ni får väl för fan ta sanningen i vitögat, precis som vi svenskar får göra.... Eller????

Det mest fönuftiga inlägget i den här tråden!
Håller fullständigt med. Jag har själv varit åkare i trailerbranschen och vet precis vad du menar. Du glömde nämna HEISTERKAMP !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.