Nu har jag gjort en skiss över vår tvättstuga som ska renoveras. Tacksam för alla tips och råd om hur man använder ytan på bästa sätt. Materialen blir troligtvis vit silikatfärg på väggarna (behöver dräneras om snart och vi får det troligtvis gjort inom ett år, men tills dess blir det målning) och grått klinker på golvet.

tvattstugeskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wow, vilket jätterum!
Jag skulle lägga en bastu i den mörka delen i hörnet mittemot dörren (är det en ytterdörr eller innerdörr?). Bastun kan bli 2,5 x 1,5 m, vilket borde räcka.
Duschkabin intill bastun på väggen mittemot dörren. Där har du en golvbrunn redan.
Toan med handfat bredvid gärna inom separata väggar (gipsskivor) med toan så nära avloppet (den andra golvbrunnen) det går, så du slipper bila upp för mycket av betonggolvet. Om man tycker det blir för mörkt med toan inom väggar, kan man sätta fönster (en-glas) upptill på väggen ut mot resten av rummet.
Tvättstuga sen mot kortväggen med fönstret (bänken framför fönstret och maskinerna bredvid fjärrvärmen eller under bänken). Glöm inte en tvättho eller liknande för handtvätten!
Skåp mellan bänken och 180-fönstret.
 
Jag skulle satsa på ett torkrum, och att ställa TM och TT bredvid varann och höja upp dom min 40cm från golv.
 
Tack för era synpunkter! Det var inte så lätt, det här med planeringen. Har försökt hitta proffshjälp och många verkar ha tokmycket att göra nu kring december-januari. Vi har valt att kasta om planeringen och det blir dränering först. Då kan jag satsa på bra och hållbara materialval också.

Just nu är vi lite inne på att ha toalett och handfat som i ditt förslag, Szture, ett litet rum i rummet.

Det jag tycker att är svårt är det här med ljuset. Närmast fönstret är det många utanpåliggande rör, vilket ger ett stökigt intryck. Om man placerar tvättstugedelen där så kanske man kan ta att se lite rör här och där. Men då blir å andra sidan duschdelen i den mörka hörnan av rummet. Hm. Ska man kanske istället göra rummet till två - ett för tvättstugan (högra halvan) och ett för badrummet (vänstra halvan)? Och då stå ut med utanpåliggande rör och fjärrvärmecentral i badrumsdelen?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.