Finns det någon som köpt LED-lampor på Ebay och kan rekommendera någon leverantör? Hur blev det med tull och leveranstid?
 
Tull och leveranstid beror väl på var säljaren finns
 
Buster1 skrev:
Tull och leveranstid beror väl på var säljaren finns

Tullen är inte många kronor, det är momsen som drar iväg med kostnaden = moms på hela summan = varan, frakten och eventuell försäkring. STATEN skall ha sitt.

OK fölåt, om det är i europa, faller momsen bått, men är det tull inom europa?
 
Redigerat:
Ingen tull inom EU tror jag. Blir det tvunget tull/moms från USA?

Ingen som hittat en leverantör med kvalitetsprodukter till rätt pris? Behöver ett större antal och vet att ljuskvaliten skiftar kraftigt.
 
Ignatius skrev:
Ingen tull inom EU tror jag. Blir det tvunget tull/moms från USA?
.
Tips: Ingen moms om det är en gåva. Jag har köpt många saker, och fått "Gift" tryckt på paketet.

Jag vet dock inte vad som skulle hända om de verkligen kollade upp detta? Jag har dock aldrig betalat moms för varor jag köpt från USA.
 
Jag är stor konsumet på ebay. Har gjort ett par hundra inköp från hela världen. Endast några få gånger har jag drabbats av tull och moms och det är vid det två tillfällen jag köpt från USA och ett par gånger från Indien. Från Kina har det aldrig varit tull eller moms.
Jag köper ibland hem knivblad från Indien (då jag är hobby knivmakare) och har drabbats av moms då jag köpt från en viss tillverkare som skickar med DHL. Andra tillverkare jag köpt från och som skickat knivbladen som privat post med lång leveranstid 4-6veckor så har det gått bra. Som tidigare skrivits så är ordet "Gift" på paketet ett sätt som gör det möjligt komma undan momsen. Annars är det vanligt att de skriver ner värdet på varudeklarartionen på paketet. Så om man drabbas av moms så blir det en liten kostnad. Inom EU är det moms fritt.
Kanske att de granskar post som kommer från dessa stora transport företag som typ DHL oftare än vanlig post......
 
Redigerat:
Tack för bra info!!
Ingen som köpt LED-lampor?
 
Även Tullen här i landet har sina regler att följa. Varor från 3-dje land skall beskattas om värdet är över 100 kronor.
Men det verkar som att Tullen själv har höjt denna gräns till 500 kronor, med anledning av den anstormning av paket från utlandet, kan Tullen inte lägga ned för mycket tid på detta. Jo även "Gift" skall förtullas, så tro inget annat. En julklapp från mostern i USA skall förtullas. Nu är det inte alla paket, Tullen hinner eller bryr sig om att förtulla, därför blir det så att flera som skriver här, och undgått förtullningen, tror att det skall vara så. Paket som ser ut att vara privatpost till ett mindre värde, bryr sig knappast Tullen om
Men köp en bil för $30.000 från USA, så blir tullkostnaden 5% och momsen 25% på hela rubbet, inkl. frakten och eventuell försäkring = det blir stora pengar av det . Att skriva ned värdet på varan, kan kännas som ett klipp för några, men om försändelsen försvinner, så är det kanske inte lika kul, när/om man får ut någon ersättning.
 
Att ni får betala tull och moms om det skickas med DHL eller liknande stort fraktbolag beror på att de har egen tull och momshantering, så ska man ha en chans att slippa tull så försök att få det skickat med vanliga postgången.
 
Ok tack, nu åter till ämnet: LED lampor över nätet från exempelvis Ebay.
Hur är kvalitén? finns den någon bra leverantör som kan rekomenderas?
 
Kolla på www.dealextreme.com
De har massor, frakten ingår i priset. Har testat några varianter därifrån och kvalitetsskillnaden är stor, men har i alla fall hittat en lampa som är riktigt bra, väldigt ljusstark och lyser ganska halogenlikt, bytte en 50 watt halogenlampa utomhus mot denna och märker ingen skillnad.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35287
 
Raskus:

Vad är det för "dollar" som de har på sin sida? Hongkong eller USA ???? Om det är Hongkong så är det riktigt bra priser.

Brukar du få moms på de försändelser som du beställer därifrån?? Har själv varit inne och tittat efter att du har "gett oss" länken dit och det finns ett antal intressanta LED-lampor där......
 
Raskus skrev:
Kolla på www.dealextreme.com
De har massor, frakten ingår i priset. Har testat några varianter därifrån och kvalitetsskillnaden är stor, men har i alla fall hittat en lampa som är riktigt bra, väldigt ljusstark och lyser ganska halogenlikt, bytte en 50 watt halogenlampa utomhus mot denna och märker ingen skillnad.
[länk]
Hittade också en del jag är intresserad av men undrar också om de justerar kvittona?
 
Raskus skrev:
Kolla på www.dealextreme.com
De har massor, frakten ingår i priset. Har testat några varianter därifrån och kvalitetsskillnaden är stor, men har i alla fall hittat en lampa som är riktigt bra, väldigt ljusstark och lyser ganska halogenlikt, bytte en 50 watt halogenlampa utomhus mot denna och märker ingen skillnad.
[länk]
är det en lampa man kan ha inomhus ochså?
tänkte byta ut mina 20w på toa...eller blir den för stark kanske...

fanns ju hur mycket led som helst där på dealextreme..
nån som hittat dimbara där? som är bra.....har en del 20w som ska bytas ochså..
man får väl beställa en först och testa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.