Hej!
Hur ska jag koppla om det finns tre trådar där en är vit och de två andra är svarta?
Det är ett 70-talshus det är fråga om.
 
Vad vill du göra?
Du kontrollerar vad dom tre ledarna används till, vart dom tar vägen och hur dom är inkopplade i andra änden, och använder dem sedan för ditt syfte om det går.
 
Låter som en trappbrytare, men som Bosse säger......
 
Jag vill att strömbrytaren skall fungera för min taklampa. Nu går den till vägguttaget istället. När det förra trasiga vägguttaget satt kvar så fungerade vägguttaget alltid oberoende av strömbrytaren. Taklampan fungerade med nämda trasiga strömbrytare tills knappen ramlade av för någon månad sedan.
 
Det finns några alternativ
1. Dom två svarta kan vara fas som överkopplas i strömbrytaren ned till uttaget, och den vita är tändtråd till lampan. En blå nolla och gul/grön skyddsjord bör då också finnas i dosan bakom strömbrytaren.
2. Vit är fas och dom två svarta är trändtrådar, varav den ena går till lampan och den andra till ??
3. En av dom svarta är fas, den andra är tändtråd och den vita är bara snygg.
4. ...övriga kombinationer
Du behöver mäta/följa ledarna för att ta reda på deras roll - det går inte att säga enbart utifrån färgerna.
Men om du tittar på den gamla brytaren så bör du enkelt kunna lista ut hur den nya ska kopplas. Koppla helt enkelt in den likadant.
 
Jag föjde min gamla beprövade teknik att koppla likadant som det var kopplat förrut. Men i det här fallet fungerade det inte. Möjligtvis beroende på att den nya strömbrytaren har en något annorlunda koppling. Den nya är en 1-pols/Trapp. Den gamla vet jag inte men den verkade vara kopplad till de två svarta och den vita exakt som jag kopplade en nya.
 
För övrigt så är nog ditt första alternativ ganska troligt.
 
Vilka märkningar finns i din gamla och nya strömbrytare? Pilar, X, B, L etc.
Hur var det kopplat i det gamla?
 
Så här ser det ut på baksidan av den nya strömbrytaren.
Den gamla har 2 ingångspilar på den ena sidan och två utgångspilar på den andra.
Just nu så kommer jag inte ihåg om de svarta trådarna var kopplade vid ingångs- eller utgångspilarna. Den vita var i alla fall kopplad på motsatta sidan.
Jag kan skicka en hyfsad bild på baksidan av den gamla men det tar lite tid så den kommer i nästa inlägg.
 
  • Koppling strömbrytare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild på hur den gamla strömbrytare ser ut på baksidan. Den nya är helt omöjlig att fotografera så att det syns något på baksidan.
 
  • Strömbrytare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där blev jag ställd. Visar detta en tvåpolig brytare tro?
Säger du att dom två svarta var ihopkopplade på samma plint i brytaren (dock varsitt "hål"), och att den vita satt mitt emot på den andra sidan?
Har du ett uttag under brytaren, vid golvet?
Kommer den ena svarta från ett rör uppifrån och den andra underifrån?

Om ja på alla frågor så ska dom två svarta kopplas till "pil in" på nya brytaren, och den vita till någon av "pil ut". Vilken har inte så stor roll, men standard är att lampan ska lysa när överdelen av brytaren är intryckt. Blir det tvärtom så flyttar du den vita.
 
Enligt märkningen på den, både pilarna och siffran 7, visas att det är en korsomkopplare.
Den kan ju då användas som en sådan eller trappkopplare eller enpolig brytare.
Den nya trappomkopplaren funkar därför fint som ersättare för enpolig eller trappfunktion, någon av dessa måste det vara med bara tre ledare till originalet.
Du får beskriva bättre hur den nya är märkt om du ska kunna få ett vettigt svar. Rimligtvis ska du som sagt ha vit på pil eller L ensam på ena sidan och de svarta antingen tillsammans på motsatt sida i intilliggande hål eller i ytterkant där.
 
Två påståenden stämmer helt.
De andra två lite så där.
Det står att det är en 1-polig/trapp Amiga 260370 på beskrivningen.
Vet inte säkert om det är samma plint, det syns inte utifrån, men det borde vara så.
Vägguttaget är under brytaren
Den ena svarta kommer från ett rör uppifrån (strömförande) och den andra underifrån (ej strömförande om inte strömbrytaren är intryckt)
 
Det här går inte. Du behöver beskriva mer exakt hur det ser (såg) ut. Var uttaget tidigare styrt av brytaren??
 
Nu fungerar det. Både taklampan och vägguttaget fungerar.
Jag har förstått att de båda svarta ledarna är genmomgående el och bruten endast för att kunna förse taklampan med ström. Detta då via en tändledare med vitt hölje.
Tack så mycket.
 
  • Gilla
Jippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.