Snälla hjälp oss!
Vi bor i ett plan hus av tegel, ca 120kvm, som är byggt 1961. Vi är fyra personer, 2 vuxna och 2 barn i skolålder.
Huset har en betongplatta och har krypgrund enligt en arkitekt som tittade på gamla ritningar. Dessutom finns det öppningar nere, ca 6cm från själva golvet, nåt slags sockel, runt hela huset där luften kan komma in. Så det är ganska kallt på golvet på vinter. Dräneringen är gammal, från byggåret, vet inte om det fungerar. Vatten i alla fall står länge kvar efter regnet.
Vi har bott här i 2,5 år nu och bytte takpannor i år. Enligt killarna som gjorde jobbet har vi inga problem där uppe, virket är torrt och fint.
Från början hade vi inga problem med inomhuslukt men för ungefär 1 år sen, nämligen förra höst, började jag märka att det börjar lukta illa i huset så fort det börjar bli kallt. Redan när man kommer in så mötts man av toaliknande lukt blandat med lukt från soptippen. Väldigt äckligt! Det luktar dåligt på toaletten och i badrummet. Luften står stilla och det tar timmar innan det blir bättre, dock aldrig försvinner helt.:(
I vardagsrummet luktat som gamla babyblöjor och i andra rum lite mindre men ändå inte fräscht! Kläderna börjar lukta illa också :blushing:. Mina barns kompisar säger ibland att det lyktar konstigt! Undrar vad deras föräldrar tänker :blushing: när de hämtar sina barn. Föra året så skylde man på katten, när han kissade eller bajsade, men nu när katten är borta, vad ska man säga då :)?

I morse fick jag verkligen panik. När jag kom hem så kunde jag inte än andas här inne. Efter min man har duschat så luktade det så j...a illa, och nu när jag sitter och skriver så måste jag hålla för näsan. Jag är jätte rädd att vi har ett problem nu och jag vet inte vad jag ska göra. För en vecka sen kollade vi vår vattenburna elpanna. Det verkar som det var inte alls på???:blushing:( Gamla ägare hade installerat den precis innan vi flyttade in eftersom den gamla gick sönder) Men nu är det äntligen på och det hör man också väldigt tydligt nu!! Fast det är fortfarande kallt inne i huset. :@
Vi har beställt nya fönster med 0,9 värde som vi ska bytta de gamla fönster till. Det kändes som en bra ide då men nu när det luktar så illa så vet jag inte, lyften kommer att stanna kvar ännu längre inne i huset och då luktar det ännu värre :( Dessutom kommer vi att fixa kamin i vardagsrummet innan jul. Blir det bättre eller sämre då?
Snälla hjälp! Tänk om vi har fått mögel :( eller nåt annan otrevlig sak. Vad ska vi göra? Vem ska man kontakta?


Natasha
 
Skulle nog kolla avloppet. Förmodar att ni har gammalt gjutjärnsavlopp. Kanske det har börjat läcka.
 
tycker det låter som om avluftningen till avloppet inte funkar.
kan den blivit täckt (ex.tappat ner nån pappbit i den)efter takomläggningen?
annars när det luktar riktigt illa kan det vara nån död råtta nånstans.
hoppas det löser sig.
 
Tror också på avloppet.

Har ni krypgrund bör ni även ha någon form av inspektionslucka någonstans. Öppna den och se om ni kan få fler ledtrådar till var lukten kommer från.
 
Död råtta eller mus luktar kvalmigt och sötaktigt, lukten kommer gradvis under ett par veckor och klingar sedan av när liket torkar, beroende på vädret förstås.

Det här låter mycket mer som avloppsproblem, särskilt om det blir värre om nån duschar. Leta som sagt efter inspektionsluckan till krypgrunden och stick in näsan och en ficklampa. Avloppet kan vara draget i krypgrunden och börjat läcka. På mitt förra hus (byggt 77) hade avloppet isolerats med gullfiber, omlindat med ståltråd och byggplast. Det var precis lagom tätt så fukt kom in, men inte ut så när jag kikade in var där fullt av gammalt kondensvatten i gullfibern. Ren tur att inte allt hade frusit sönder.
 
Hej! Vill först tacka för alla respons som jag fick så snabbt!
Ok, så ni tror att problemet sitter i avloppet. Vem ska man ringa till då? Förlåt, men jag har ingen aning :( Ska man kolla alla avlopp eller bara i badrummen? Jag kom på nu att vi har också problem med avloppsstop i köket trots att vi gör rent det. Man kanske måste spola alla avlopp?
Nu har lukten blivit bättre i vardagsrummet, men det luktar illa i båda badrum.

Däremot har jag gått runt hela huset och kan konstatera att det inte finns nån inspektionslucka någonstans. Det finns bara små ventilationshål ungefär 1cm bred och 6 cm högt runt hela fasaden.

Vilken tur att jag är hemma idag och kan kolla det och prata med er!
Natasha
 
Inspektionsluckan kan även sitta inomhus. I äldre hus har jag sett att de ibland ligger dolda under heltäckningsmattor och liknande.

Misstänker man problem med avloppet kontaktar man vanligtvis en VVS-firma.
 
Det är nog som andra sagt här innan klokt att kontrollera avloppen, detta gör en spolfirma. De kan även gå in med kamera och kontrollera skicket på avloppsledningarna. Utefter din beskrivning så är det nog klokt att ni låter kika över hela avloppssystemet så ni vet att det är i OK skick och kan börja leta efter andra fel om problemet skulle kvarstå. Det gäller att arbeta metodiskt vid felsökning:D.

Det finns många firmor som spolar avlopp, Ragnsells finns te.x. på många ställen.

Skillnaden på mögel och avloppslukt är så stor att du borde kunna avgöra det, Mögel i hus luktar oftast som en gammal sommarstuga eller jordkällare, unket och ibland lite åt kattpisshållet.
Avlopp luktar,ja... "skit" helt enkelt :p.

Lycka till!
 
Ta dit en rörmockare så han får titta och komma med förslag, ni kanske får byta ut en del om det är trasigt. Dom gamla gjutjärnsrören brukar täppa igen vid böjarna, enda lösningen är att byta. Och börjar ni byta byt allt annars får ni bara problem igen. Men som nån sa innan kolla avluftningen först. Det är röret som går upp på taket. Ett tips som du kan kolla om avluftningen är dålig/täppt, spola toan. Blir det lite vatten kvar för att det som fylls på rinner också ner så är det nåt fel på avluftningen.
 
Aha!! Ok, nu förstår jag!!! Jag ska kolla avluftningen förs, det är sant, ibland försvinner vatten i toa, om man inte använd den på ett tag, oftast i det gamla badrummet. Sen ska jag ringa alla andra som ni föreslår och jag ska kolla med inspektionslucka, om det gömmer sig någonstans inne i huset.
N
 
Hur gick det? Vad var fel?
 
Mill An skrev:
Hur gick det? Vad var fel?
Det är snart fem år sedan Natalia var här och skrev eller läste, så du kanske väntar förgäves på svar.
Förhoppningsvis överlevde i alla fall hon/han.

Har du själv liknande problem?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Mill An!
 
Hej Mill Ann!
Tänker svara på din fråga hur det har gått med dålig lukt och allt annat. Det var verkligen inte lätt att komma på varför det luktade så illa i vardagsrummet. De flesta experter som jag pratade med trodde att det berodde på att vi hade ventilationen längst golvet och när det var fuktigt ute så reagerade vårt gamla golv (ekparkett) på temperaturskillnader och det var en eksyra i ekparkettet som luktade så illa. Så jag gett upp nästan :( Man kan väl inte riva ett fint golv! Men i år hade vi en liten vattenskada just i vardagsrummet. Hurra, säger jag nu! För vi fick riva bort allt golv och ha en maskin som torkar bort fukten i tre veckor. Men det värsta var att under parkettgolvet och under isoleringen låg ett gammalt isoleringsmaterial som luktade så illa och som kliade och irriterade huden något fruktansvärt om man bara rörde det lite gran. Vi fick ta bort det direkt. Sedan dess har jag aldrig känt samma dåliga lukten igen. Så jag tror att det var det hamla isoleringen i vardagsrummet som luktade så illa. Så löste vi detta problemet :)
Den andra frågan gällde lukten i vårt gamla badrum. Vi hade en gammal ventilation som fungerade inte alls. Vi fick installera fläkt som reagerar på fukt och dålig luft. Det går igång så fort någon börjar duscha. Det är mycket bättre nu men det luktar ändå lite då och då. Det luktar som avlopp. Lukten försvinner när jag städar ordentlig och spolar avloppet ordentligt. Vi får byta avloppsrör när det blir dags att renovera det gamla badrummet (det är fortfarande helt ok) Vi har byggt om en gammal tvättstuga till ett badrum och bytte gamla rör förra året istället. Vi satt in en fläkt där också.
Vi har också dränerat runt huset och bytt fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.