Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det enklaste är väl att fråga om kunden verkligen vill ha din åsikt, vill han inte det behöver du ju inte informera och vill han veta ja då är det ju fritt fram! Sa den fege diplomaten!
 
Jag har anlitat hantverkare av alla sorter och kan hålla med om att ibland så gör polska hantverkare lite för enkla lösningar beroende på okunskap eller slarv.
Däremot så svarar de i telefon, de kommer när de lovat och de fixar ev fel som upptäcks efteråt. Så är det definitivt inte med sk svenska hantverkare som inte dyker upp, inte svarar i telefon, inte lämnar offerter och tar oskäliga priser på sina jobb och tjänar mycket på rabatter från leverantörer. Jag skulle inte anlita okunniga hantverkare för tex större gjutningar eller el-jobb oavsett om de är svenskar eller polacker.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Sist jag kollade med Elsäkerhetsverket så måste alla elektriker ha svensk behörighet. De kan vara utbildade i ett annat EU-land, men de måste ansöka hos Elsäkerhetsverket för att få utbildningen godkänd. Så här står det på Elsäkerhetsverkets hemsida. Kunde inte tala med dem för att dubbelkolla pga utbildning idag.
Som egna företagare arbetande permanent i Sverige JA.
Ska dom leverera enstaka tjänster räcker det med F skattesedel. Då kan dom dra hela installation i en villa. Dock får dom inte göra en el anmälan eller inkoppling fram till el central.

Dvs. Jag kan bygga en villa med polsk elektriker men en svensk med A beh skall koppla fram strömmen.

Och det är många som gör det. I min by som jag vet 3 villor byggs på detta sättet. Helt vit.
 
E
Tja, efter att ha jobbat på bygge själv åt ett stort svenskt företag och sett både det ena och det andra så kan jag då inte påstå att det är så speciellt seriöst "bara" för att det är svenska byggare i farten. Fast det är ju klart, ska man hålla tidplanen så kan man ju inte bry sig om att skydda isoleringen för regn utan det går ju fort och bra att smacka in vått och sen när möglet kommer så är kåkarna redan sålda. Väggar som hamnar fel när man sätter formen på fel sida utsättningen, valv som hängt sig så köksskåpen inte går att få in, missat med armeringen till balkongerna, missade ursparningar innan gjutning osv, listan är lång ... men det är ju klart, killarna som får komma ut med diamantborren ska ju oxå göra sig en hacka. :rolleyes:

Värst störde jag mig på det obefintliga säkerhetstänkandet trots upprepade skyddsronder, rena undret att ingen strök med utan att det bara var några tillbud. :x
 
Finns nog inte många husägare som varken har eller kommer att drabbas av en klantig hantverkare. Jag tycker att det är jäkligt trist för det förstör ryktet, även för de som är riktigt duktiga och seriösa. Lagmässigt har du ingen skyldighet att anmäla. På ett etiskt plan tycker jag att du borde; det ger ägaren en möjlighet att hört nått åt saken innan det är för sent. Jag håller med tidigare inlägg; ärlighet! Vad är det värsta som kan hända?? - att du får uppdraget istället? ;)
 
Självklart ska du säga till om du ser något fel!
Här får du tre bra anledningar:
1. Du visar på kunnande och professionellt uppträdande vilket skapar förtroende för dig.
2. Du visar medkänsla för en medmänniska genom att bry dig fast du inte måste.
3. Du kan medverka till minskad risk för olycka, kraschad ekonomi, skilsmässa etc.

Tramset om att "köper man billigt får man skylla sig själv" är just den inställningen som späder på fördomarna om nonchalanta (svenska) hantverkare. Ingen av oss VET varför det är just polska hantverkare på det bygget och det spelar ingen roll om det är en polack eller svensk som gör ett uselt arbete. ALLA tjänar på att vi motverkar bedrägerier. Det mest sanslösa är inte att de sker utan att folk t o m här på forumet inte ser det som självklart att upplysa den drabbade om problemen när de uppkommer.

Kommnetarer som "Jag förstår inte varför du vill jobba gratis som konsult åt någon som vill komma billigt undan?" - är under all värdighet. Herregud, ska vi skapa ett nytt USA? Sköt dig själv och skit i andra - om de inte betalar bra. Du har väl någon yrkesheder och medkänsla.

Till TS vill jag bara säga: Stå på dig och våga ta samtalet. Även om kunden reagerar negativt på att du påpekar bristerna kan du i alla fall sova gott på natten. Dessutom kan du vara 100% säker på att han kommer ihåg dig när problemen uppkommer. Du kommer bara ångra dig om du låter bli. Tänk på att anledningen till att kunder reagerar negativt är att budskapet är negativt. Budbäraren får ofta oförtjänt mycket skit, men när allt lagt sig och kunden besiktigat och hittat felen, kommer han minnas vem som räddade bygget. Var så säker, men förvänta dig inget tack på en gång.
 
Kanske inte kunden vet om att han har billig arbetskraft där. Jag antar att han betalar dig det du vill ha. Säkert gör han det till den andra antrepenören med polackerna med.
Om det är en privatperson som ni arbetar åt så är det ju inte kul om hela hans liv blir förstört av en olycka eller ekonomin för fel han inte vet om. Berätta utan att sätta dig själv i fara. Om en besiktningsman sedan ser samma fel så har du garanterat fått dig en nöjd kund som vill ha dig kvar på bygget och gärna rekomenderar dig till andra.

Du tjänar på det! Han gör det. Besikningsmanen gör det. Men inte de oseriösa. Ett plus är att ingen blir skadad.

Om alla seriösa aktörer påpekar bristerna på arbetsplatsen så finns det ju snart ingen plats för de oseriösa på marknaden vare sig de är svenska eller polska.
 
...och att få den informationen är något man ofta tror och förväntar sig som icke-kunnig slutkund. Det är också ett sätt att förklara varför rätt utförande samt garantier på jobbet är dyrare. Formellt sett är det byggherren som har ansvaret för en utförande-entreprenad, även om ARN kanske ger honom rätt till sist.

Har nyligen genomfört mitt fjärde mellanstora bygge, och för andra gången med polska hantverkare. Denna gång superhög kvalité, bra samordning och allt korrekt gjort. Och killarna kom i tid, pratade inte i mobil hela dagarna och höll budget.

Men färska marknader drar till sig lycksökare, fråga t.ex balterna om svenska banker!
 
Öhh, vissa inlägg i den här tråden blir man ju mörkrädd av... Snacka om att generalisera. Typ, "polacker" är skit, "svenskar" är bra. Va? Vad har det etniska ursprunget med hantverkarskickligheten att göra? Trist att läsa.

Jag har anlitat polska, azerbajdzjanska, syriska, engelska och svenska snickare/elektriker/VVS:are. Jag har bättre erfarenhet av de "utländska", men har även anlitat svenska hantverkare som varit bra. Det heter ju faktiskt "hantverkare", och ett hantverk kan ju utföras med olika skicklighet trots exakt samma utbildning osv... Tyvärr kan man aldrig veta om man har hittat en duktig hantverkare förrän man (eller en tillförlitlig referens) har låtit honom/henne utföra ett arbete och synat resultatet.

Men för att återgå till trådens "ursprung", så är väl mitt förslag att du konfronterar byggherren lite snyggt och ser hur han reagerar. Verkar han inte mottaglig så är det bara att lägga ner, då är han ju inte intresserad och stoppar hellre huvudet i sanden.
 
Hej! Jag är 100% svensk sedan 1600-talet då vi kom som valloner till Sverige. Däremot så arbetar jag för en polsk byggnadsfirma och tycker att denna tråd är mer eller mindre rasistisk och om inte admin hade ingripit hade jag polisanmält detta men nog om det. Det finns dåliga hantverkare oberoende vilken hudfärg eller land man än kommer från och om ni tittade på byggfusk så såg vi en stor majoritet sådana som var helyllesvenskar.

Nog om det. Jag vill nog påstå att polska hantverkare är duktigare än de svenska och att svensk byggindustri halkat ordentligt efter det sista 15 åren vad det gäller standard och kvalitet samt yrkesskicklighet. Polska hantverkare är till 95% upplärda inom den tyska byggindustrin som är världsledande idag.

Men visst förekommer det människor fån Polen som inte är utbildade och därmed inte tillräckligt yrkeskunniga precis som det förekommer här. När man anlitar ett företag, oavsett varifrån det kommer, så bör man be om referenser samt att få se F-skattesedel. Själv skulle jag tveklös valt en polsk och som kan de svenska normerna men jag är jävig.

El-arbeten gör vi aldrig då försäkringsbolagen som regel kräver svensk licens men däremot kan vi dra kablarna efter ritning.

Som regel är svenskar bättre vad det gäller träarbeten men det finns väldigt duktiga polacker med om de har papper på att de är stolasz (snickare). En sådan kan förutom vanligt trärbeten som regel också finsnickerier som möbler och trappor. När det gäller kakling, murning och putsning så är Polen topp 5 i världen t ex.

Vi har enbart bra referenser och finns t ex på brabyggare med toppbetyg. Jag vet också att vi måste vara bättre, snabbare och billigare än dito svenska pga fördomar som denna tråd är full av och det är vi.

Så, kom inte med korkade fördomar utan ta reda på om företaget har bra refenrenser och F-skatt oberoende vad det är för nationalitet på hantverkarna.
 
Redigerat:
Hej!
Med tanke på hur mycket skit man hör och ser om hantverkare idag tycker jag att alla med lite yrkesstolthet och framför allt yrkesheder påtalar alla brister som man har behörighet att själv utföra.

Jag hade aldrig anlitat en kille som kommer i efterhand och säger att "det såg jag när jag var här men om du vill kan jag fixa det till dig".

Alla som har kunskap bör ta sitt ansvar och informera dom som inte har kunskapen om saker inte står rätt till.
 
Hej Kjellman !
Som varande installatör med allmän behörighet sedan 27 år tillbaka vill jag bara upplysa dig om att det är
din skyldighet att upplysa personen i fråga ,om du som elektriker uppdagar fel och brister som kan äventyra
liv och egendom. i det fallet skall du absolut inte ha några betänkligheter.
mvh Hasse i Götet
 
Tyresö
iBjörn skrev:
Herrejösses!

Du var då en bitter en!
Jag tror på att behandla andra som jag själv skulle vilja bli behandlad!

Så om du (mot bättre vetande) håller på å hamna i en riktigt dålig situation, då tycker du att dina medmänniskor (eller ska vi kalla dom motmänniskor) ska skratta bakom ryggen på dig iställer för att hjälpa dig?! :O

Polacker eller inte...

Lycka till i livet, och hoppas att det inte är du som kommer med betongen när jag ska gjuta min platta...

Du kanske ska läsa min förklaring i inlägg # 19, innan du dömer ut mej!
 
Vilken soppa. Självklart skall du berätta för kunden om du tycker att något är fel. "Skvallra" är absolut inte det ord jag skulle använda mig av. Om det dessutom handlar om att ett dåligt utfört arbete kan resultera i att någon dör så har jag svårt att se syfte med denna tråd. Självklart skall du säga till.

I övrigt blir jag mörkrädd när jag läser vissa inlägg.

Tyresö -> Det finns det dåliga hantverkare och bra hantverkare oavsett nationalitet.
Sedan är det alltid tråkigt med bittra, trångsynta människor oavsett forum.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
Du kanske ska läsa min förklaring i inlägg # 19, innan du dömer ut mej!
Jag har gjort det...
Håller ändå inte med dig, att du har problem med polacker är naturligtvis förbannat jobbigt för dig! Det har jag full förståelse för!

Det jag tycker illa om är att du skrattar åt stackarn som råkar illa ut.

Om du riskerar problem genom att påtala ett problem, så kan jag förstå att du inte säger nåt, men man kan väl ändå tycka synd om nån som får problem?

Dessutom borde väl resultatet av ditt jobb vara beroende på hur bra arbetet innan är utfört? Det borde väl i så fall vara anledning nog för att säga till/påtala felen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.