Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag kan på sätt och vis förstå Tyresös tankesättet att man får skylla sig själv om man är för snål och på så vis förstör i den svenska arbetsmarknaden.
Å andra sidan kan jag gott och väl förstå att man är för snål när man inte vet vad skillnaden kommer bli i slutändan.

Men om det skvallras och besiktningsman dömer jobbet kommer ju detta i sin tur att vara positivt för att anlita svenska entrepenörer i fortsättningen.

Kontentan är: Skvallra
 
Rätta mig om jag har fel. Men är det inte en behörig elektriker som måste besiktiga elinstallationer??
 
Typiskt svensk byggar diskussion, helt sjuk. Ni är fullständigt samvetslösa. Ingen respekt för kunderna. De ska betala och låta er sköta era jobb. Hallå eller, vem är det som betalar, puckhuvuden, Ni får jobben för att ni gått kursen, hade kunden gått kursen själv hade han kunnat se att elinstallationen är farlig. Nu har du gått kursen och set att det ser illa ut. Då ska du berätta det. Och va inte så förbannat fega.
 
Tyresö skrev:
Jag ser polacker på byggen hela dagarna och jag lägger mej inte i deras jobb - viktigast för mej är att jag gör mitt jobb helt rätt.

När jag kommer och ska pumpa betong hos en privatkund, och han har anlitat Polacker, som ska gjuta, då vet jag att det till 99 % kommer bli en katastrofgjutning - antingen kalvar (exploderar) formen av betongtrycket (stödmursgjutning) eller om det är en villaplatta så gjuter Polackerna med en höjd-noggranhet på + - 5 cm = katastrof ! Och det är alltid likadant när det är Polacker inblandade.

Jag tycker att du ska resonera som mej: Kunden har själv valt att anlita billig arbetskraft som konkurrerar ut oss som är seriösa. Kunden får vad han/hon betalar för - ett uruselt jobb till en billig peng!
Är man så snål att man anlitar Polacker, då får man skylla sej själv!

Jag tycker att du ska småflina för dej själv och se till att du gör ett bra jobb, eftersom det är dej kunden kommer att ringa och be om hjälp när verkligheten har kommit ikapp - och då får du ju mer jobb.
Platta har jag aldrig gjutit men min erfarenhet är att svenskfödda hantverkare gör ett MINST lika dåligt jobb som utländska. Detta gäller i stockholm. När jag ta en lokal "infödd" (dvs infödd på orten) hantverkare till min sommarstuga som ligger drygt 10 mil från stockholm fungerar det däremot nästan alltid bra. Men prova att signa upp för ett jobb på tex offerta.se. Jag gissar att de flesta som hör av sig är helt oseriösa svenskfödda killar.:(
 
Tyresö skrev:
Jag ser polacker på byggen hela dagarna och jag lägger mej inte i deras jobb - viktigast för mej är att jag gör mitt jobb helt rätt.

När jag kommer och ska pumpa betong hos en privatkund, och han har anlitat Polacker, som ska gjuta, då vet jag att det till 99 % kommer bli en katastrofgjutning - antingen kalvar (exploderar) formen av betongtrycket (stödmursgjutning) eller om det är en villaplatta så gjuter Polackerna med en höjd-noggranhet på + - 5 cm = katastrof ! Och det är alltid likadant när det är Polacker inblandade.

Jag tycker att du ska resonera som mej: Kunden har själv valt att anlita billig arbetskraft som konkurrerar ut oss som är seriösa. Kunden får vad han/hon betalar för - ett uruselt jobb till en billig peng!
Är man så snål att man anlitar Polacker, då får man skylla sej själv!

Jag tycker att du ska småflina för dej själv och se till att du gör ett bra jobb, eftersom det är dej kunden kommer att ringa och be om hjälp när verkligheten har kommit ikapp - och då får du ju mer jobb.
Herrejösses!

Du var då en bitter en!
Jag tror på att behandla andra som jag själv skulle vilja bli behandlad!

Så om du (mot bättre vetande) håller på å hamna i en riktigt dålig situation, då tycker du att dina medmänniskor (eller ska vi kalla dom motmänniskor) ska skratta bakom ryggen på dig iställer för att hjälpa dig?! :O

Polacker eller inte...

Lycka till i livet, och hoppas att det inte är du som kommer med betongen när jag ska gjuta min platta...
 
Jag tycker som många ovan, berätta!!! Jag gillar det engelska ordet Profession istället för yrke - du är ett proffs på det du gör, och genom att agera som ett proffs tycker jag att man skall påpeka dessa fekaltigheter.
 
A
Jag hade sagt till kunden att jag kan inte ta något som helst ansvar för elanläggningen eftersom polackerna har varit och dragit trådarna och jag hade inte gjort något jobb på elanläggningen heller eftersom jag då övertar ansvaret för alla felen från polackerna. Därefter hade jag sagt till kunden att de är välkomna att ringa när dom bestämt sig för att åtgärda alla fel i elanläggningen som polackerna har orsakat. Jag hade inte gjort något mer på elanläggningen mer än att fotografera felen. Därefter hade jag meddelat nätinnehavaren och elsäkerhetsverket.
Jag hade efter att jag sagt till att jag inte kan utföra något jobb på elanläggningen tipsat kunden om att det finns säkerligen många andra fel också och han kanske skall ta dit någon som besiktigar bygget.

Så gjorde jag när jag hamnade på ett polackbygge där polackerna hade dragit alla ledningar och kopplat ihop allting förutom 1 kopplingsdosa som de ville att jag skulle koppla och därmed ta över ansvaret för hela anläggningen.
Tyvärr fick husägaren tag på en småskuttare som kopplade ihop dosan och slog på elen till huset. Han fyllde även i färdiganmälan till nätinnehavaren så att de startade strömmen till huset också. Eftersom jag anmält felen till nätinnehavaren så var de lite mer påstridiga med att småskuttaren skulle garantera att alla fel var åtgärdade, vilket han gjorde utan att ha åtgärdat felen.
 
Jag har redigerat bort uttalanden som kan uppfattas som nedlåtande mot polska hantverkare i allmänhet.

Det är dock ett faktum att polska elektriker (som inte har svensk behörighet) inte är behöriga att utföra elinstallationer i Sverige och det borde kunden inte acceptera.
 
Det märkliga är att de oseriösa kan fortsätta arbeta och att så många hyr in dem, med ROT avdraget kan inte prisskillnaden vara så enorm längre?
Min erfarenhet är att svenska firmor i och med ROT-avdraget bara dubblade sin inkomst rakt upp och ner men behöll samma priser som tidigare. När man frågar om pris (eller kollar på hemsidn) så uppger de ofta priset EFTER ROT-avdrag, men det får man inte veta förrän det är dags att skriva på avtalet om man inte specifikt frågar "före eller efter ROT-avdrag?". Undrar om det ens är lagligt att göra så...

Så nej, ROT har inte gjort det billigare för oss kunder att anlita seriösa hantverkare. Inte sedan företagen själva fick ansvara för avdraget. Det funkade nog bättre i början, när kunden själv gjorde avdraget.
 
Jaques skrev:
Vilken oerhört nedlåtande ton. Polackbyggen? Och kniv i magen? Det är inte svårt att gissa var dina partisympatier finns.
Jaques skrev:
Också roligt att läsa att du undersöker polackbyggen lite extra noga. Jag tror nog att du skulle bli en duktig och effektiv lägervakt.
Ska vi gissa att du är polack eller har använt polacker till ditt bygge? :D Man behöver inte rösta på SD eller passa som lägervakt i nazityskland bara för att man sett mycket dåliga jobb utförda av polacker.
 
Hej. En inflikning, hade hela huset omdraget förra hösten av en duktigt elektriker (för övrigt Polack) som var inflyttad sedan 15 år med svensk firma, svenskreggad bil och svenska certifikat. Han gjorde ett mycket bra jobb och vi är mycket nöjda, allt vitt och med korrekta kvitton till ett OK men inte orimligt lågt pris. Detta kanske är ett undantag, men jag tror inte människor från Polen är onda människor som vill oss svenskar illa (ännu, men det kanske Sverigedemokraterna kan ändra på). Man får som alltid vad man betalar för.. Se upp med "gästarbetarna" som kör svart..
 
Med egen erfarenhet av polackerna; det finns samma varians av folk som hos oss själva. Däremot så bygger de på 'polskt' sätt. Ibland är det bara ett annat sätt att göra det på, ibland blir det bara fel. Hade ett par polacker som jag arbetsledde själv, det var de mest effektiva arbetare jag varit med om. Men hade jag inte styrt jobbet hade det gått åt skogen.
 
Finns det möjlighet att påpeka att den installation som gjorts knappast skulle klara en besiktning, åtminstone inte om det är du som besiktar eller om det är någon annan seriös besiktningsman som besöker bygget så kanske det är ett sätt att påpeka de brister som upptäckts under bygets gång.

Eller... åtminstone få igång en dialog.

Har i ett tidigare liv (känns det som) varit inblandad i projektering av kraft och belysning till lägenheter både nya och ombyggnationer.
Det man kan konstatera är att det blir inte alltid som man tänkt sig.
 
Redigerat:
Jag tror inte att Polacker i ren allmänhet gör sämre jobb än vad svenska hantverkare gör. Men de polacker som hyrs in av oseriösa svenska företag som låglönearbetare är sällan utbildade på vad de håller på med och är bara där för att tjäna pengar, motivation och kunskap att göra ett bra jobb saknas fullständigt.
 
Kjellman, jag tycker att det låter som att du är en vettig hantverkare (vilket det tyvärr finns för få av i detta avlånga land). Klart att du ska berätta, både i form av din roll som hantverkare, men självklart också som medmänniska. Sen vad den andra personen gör med den informationen det kan ju faktiskt inte du ta på dig!
Tyvärr verkar det det finnas något av en sådan kultur bland hantverkare att man klagar på varandras arbete, men om du är tydlig med att du gör det för hans egen säkerhet och som någon/några påpekat tidigare hänvisa till en besiktningsman så borde det ju gå fram.

Jag vet bara att som konsument i det här fallet hade jag blivit otroligt irriterad (på dom tidigare hantverkarna) men ändå tacksam för att du påpekade felet. Ang den polska fickkniven så låter ju det som en bra idé att göra det efter "normal" arbetstid!

Ang inläggen från Tyresö så blev jag också provocerad först, men jag skulle nog också ruttna ur tillslut om jag dagligen möter arbeten som påverkar mitt eget jobb negativt. Mitt enda tips till dig är att försök att ta betalt för ditt jobb/insats istället, så blir du lika rik som du idag är bitter? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.