Glykolen är för att det inte skall frysa om man ställer den i kallt.
 
Man kan göra en bra fälla med hink , en pinne en cola burk eller en pet flaska och så laddar man burken med jordnötssmör (helst chunky-mössen är galna i det) Sen fyller man hinken med vatten + glykol om det är frysrisk, man kan ju också ta gammal spillolja så slipper man ev lukt. Har hör de som gjort detta med stora tunnor och fångat 1000 tals möss på logar

Här är ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=jezQKOl5q-w
 
fusion skrev:
Man kan göra en bra fälla med hink , en pinne en cola burk eller en pet flaska och så laddar man burken med jordnötssmör (helst chunky-mössen är galna i det) Sen fyller man hinken med vatten + glykol om det är frysrisk, man kan ju också ta gammal spillolja så slipper man ev lukt. Har hör de som gjort detta med stora tunnor och fångat 1000 tals möss på logar

Här är ett exempel [länk]
Jag har inte mycket till övers för skadedjur men att låta någon simma runt i vatten i timmar tills musen inte orkar längre känns inte helt schysst.

Det bör ju finnas en hel del andra sätt att låt de dö på ett snabbare sätt.
 
Håller med, det är inte ok som i youtube klippet, men om man har i diskmedel eller såpa i vattnet så sjunker de direkt och processen blir kort. Är nog många möss som blir skadade av vanliga råttfällor och plågas av det. Säkrast är väl elektrisk fälla som dödar snabbt, men den måste tömmas dagligen....

Tråden handlar iof om att stänga ute möss vilket kan vara svårt i många fall. De där som piper med olika frekvenser kan man inte vara i närheten av, men de funkar.

Har de väl kommit in i sommarstugan så sätter jag en hink fälla. Det har dock varit lungt i stugan de sista åren. Hemma i kåken knäpper jag några med Mjölner råttfälla laddad med Snickers (Segt och bra!) under diskbänken i okt-nov, sen är det lungt hela vintern.
 
körde med gift från anticimex mössen dog..vi var noga att hälla mycket gift...men det var inte roligt att hitta döda möss förutom det så luktar dem också! Jag kommer att köpa en el-skrämma...
 
Lägger smala tegelrör på varje sida av huset (4) dessa läggs dikt an mot husgrunden, fixeras genom sten ovanpå och i sidled, öppningen (7/8mm) görs så att inte småfåglar kan ta sig in, längst in läggs en bit av råttgiftet, den sorten som dödar dem på annan plats, tror de förblöder.När säsongen är över är råttgiftet slut,inte en endaste råtta tar sig in i hus eller i väggarna efter detta. Har gjort så i 10 år nu,innan dessa fick jag in dem i huset, använde då musfällor och det är inte trevligt att se dessa kannibaler ätandes upp varandra.
 
M
Min gubbe agnade en musfälla med tuggummi (!) när han inte hade något annat till hands. Det funkade det mé.
 
Nötter,mandlar kattmat det är mycket som funkar i slagfällor:wow:
 
Har tagit 1 om dagen i en vecka nu med colaburk och hink.
Har en lite grövre pinne genom en burk men jag tycker den snurrar lite trögt. Man ser att de lyckats käka en del av betet. De kan nog hålla balansen på pinnen och till och med ta sig upp på burken.

Denna verkar smartare
http://www.youtube.com/watch?v=NSZBFQJqcvY&feature=related

Har haft min pinne ovanpå kanten på hinken och det är nog bättre att ha den lite längre ner så musen måste kliva ner på den smala pinnen/tråden.
 
Redigerat:
Alltså, dessa muspiparhistorier som man kan lägga in fungerar verkligen, och det hörs absolut ingenting! Vi la en ovan innertaket och inte ett spår någonstans på flera år nu. Det behövs inte laddas fällor osv, de ger sig bara av ut i skogen där de hör hemma.
 
Suhagg skrev:
Har tagit 1 om dagen i en vecka nu med colaburk och hink.
Har en lite grövre pinne genom en burk men jag tycker den snurrar lite trögt. Man ser att de lyckats käka en del av betet. De kan nog hålla balansen på pinnen och till och med ta sig upp på burken.

Denna verkar smartare
[länk]

Har haft min pinne ovanpå kanten på hinken och det är nog bättre att ha den lite längre ner så musen måste kliva ner på den smala pinnen/tråden.
Verkar jävligt smart!
Själv köpte jag 2 sådana här, fungerar perfekt.
http://www.wippomatic.nu/swe/wippomatic.html
 
rille74 skrev:
Verkar jävligt smart!
Själv köpte jag 2 sådana här, fungerar perfekt.
[länk]
Stod och tittade på den i en butik tror jag. Sånt som är kul att bygga själv ju :)
Hittills är jag uppe i 2kr byggkostnad.
Gillade texten på deras förpackning hur man avlivade och hur ofta hinken ska vittjas.
Sen stod det på slutet att man absoult inte får ha vatten och glykol i hinken:cool:
 
Usch vad mycket möss det har varit nu ett par veckor, jag bor i ett enda rum nu pga husrenovering och jag har en råttfälla stående i rummet och det fastnar flera om dagen.

Skapligt jobbigt när dom fastnar i fällan på natten utan att dö, dom sprattlar bara tills man kliver ur sängen och tar och slänger ut dom. :(
 
skaffa pipare.
 
Japp, det får bli en sådan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.