Hej,

Jag undrar om någon här har haft liknande problem som vi råkat ut för eller har andra kloka synpunkter i ärendet.

Vi har köpt ett hus där det blev en vattenskada dagen före tillträdet, ett belopp drogs av på köpeskillingen och försäkringsbolaget tog ärendet. En fullmakt skrevs under så att vi som köpare kan agera i säljarens ställe med försäkringsbolaget. Så långt är allt grönt.
Sedan blir vi tilldelade en byggfirma från försäkringsbolaget som nu snart fyra månader senare inte har påbörjat renoveringen. Det lovas varje gång vi pratas vid, vilket är varje vecka, att någon från byggfirman ska komma dit och börja med arbetet, men inget händer. Har diskuterat med försäkringsbolaget men deras insats i ärendet är inte förtroendeingivande utan än så länge sträcker sig till att ringa till byggfirman och säga "att nu får ni börja" vilket byggfirman givetvis lovar. På frågan att byta byggfirma får jag svaret från försäkringsbolaget att det är väldigt väldigt mycket att göra på de flesta byggfirmor så det rekommenderar de inte.

1) Vad har jag för rättigheter i detta?

2) Vilka sanktioner kan jag vidta?

3) Övriga synpunkter?

Tacksam för kloka svar! :)
 
Ring till byggfirman och be att prata med högsta hönsen. Sen ger du han en jävla utskällning och fråga han om han tycker det är skäligt att vänta 4 månader, ingen har så mycket att göra plus att badrum är prioriterat eftersom man behöver ett. Sen får dom säga ett datum när dom senast ska ha börjat, inom en månad. Och påminn han om att det finns fler hantverkare än han. Hatar såna jävla idioter och det är en av dom stora anledningarna jag gör så mycket jag kan själv.
 
Du bör inte gå direkt på entreprenören. De agerar ju endast på uppdrag av försäkringsbolaget!

Du skall därför ge dig på försäkringsbolaget istället och härja runt i alla delar av deras organisation. De i sin tur får utöva påtryckningar på firman eller kontakta en annan entreprenör. En byggfirma brukar dock vara ganska mån om att få behålla försäkringsbolaget som kund och är säkert mottagliga för "hot/påtryckningar" från F-bolaget. Däremot skiter de nog fullständigt i dig och dina behov.

Händer ingenting är det konsumentrådgivaren eller ARN som är nästa steg. Detta försäkringsbolags skadehantering är ju förresten under all kritik. Vilket bolag handlar det om?
 
Redigerat:
Njaa.. Vid en försäkringsreparation så jobbar faktiskt byggaren på försäkringstagarens uppdrag. Dvs du som husägare är lika ansvarig för bygget som om det vore en vanlig renovering som du helt själv beställer. Försäkringsbolaget står för betalningen, men har inget ansvar för hur bra eller dåligt jobbet blir gjort.

Jag lärde mig själv detta den hårda vägen. Min mamma fick en fuktskada i villan hon bodde i. Förs. bolaget konstaterade var problemet var. Rivning och torkning tog några månader, uppbyggnaden tog lång tid. När allt var klart, byggarna höll på att packa ihop sina prylar, så började det regna på hela bottenvåningen. En snickare hade lyckats punktera ett rör med den sista skruven han satte.

Ny rivning, ny torkning, denna gång ännu mer omfattande. Ny återuppbyggnad. Mamma fick bo i sommastugan i ca 8 månader medan allt detta pågick. Jag försökte hävda att förs. bolaget var ansvariga för byggarens försummelser, fick då lära mig hur ansvaret såg ut. Dvs den andra skadan var helt en fråga mellan byggföretaget och oss, förs. bolaget tycket vi skulle vara glada att byggaren överhuvudtaget åtgärdade.

När mamma hade flyttat tillbaka och bott i huset 2 veckor. Då dök det upp en fuktfläck på exakt samma ställe som från början. Visade sig att det var en skarv på ett avloppsrör som läckte. Och allt började om igen. Byggfirman hade låtit bli att byta avloppet på en sträcka av en meter trots att den hade varit frilagd under arbetet, på den metern satt det en skarv som läckte, en limmad plaströrsskarv från 1972, en årgång som tydligen var ökänd. Fast den här gången rev dom istället taket i rummet under. Ganska övertygad om att det var röret som hade läckt redan första gången.
 
hempularen skrev:
Dvs den andra skadan var helt en fråga mellan byggföretaget och oss, förs. bolaget tycket vi skulle vara glada att byggaren överhuvudtaget åtgärdade
Jo, men den första skadan ligger ju inom ramen för försäkringsbolagets skadehantering. Du kan ju vanligtvis inte själv välja vilket bolag som skall komma hem till dig och åtgärda skadan. Av den anledningen är det ju försäkringsbolaget som man skall "ge sig på" i detta fall.

Sedan kan jag förstå att skador som byggföretaget sedan orsakar är en sak mellan dig och byggfirman. Försäkringsbolaget kan ju inte hållas ansvarigt för byggfirmans eventuella misstag. Däremot är det försäkringsbolagets ansvar att din skada blir reglerad och hanterad så fort som möjligt.

Det är ju dock så att detta varierar mellan olika försäkringsbolag. Jag vet t.ex. att Moderna försäkringar brukar överlåta detta arbete till försäkringstagaren. En kille jag känner fick t.ex. själv ragga hantverkare och begära in offerter (som moderna försäkringar först skulle godkänna) när han drabbades av inbrott.
 
Jo om det vore försäkringsbolaget som beställer ett jobb i mitt hus, då är de också ansvariga för resultatet gentemot mig. Men enl. försäkringsbolaget så är det alltså husägaren som är beställare av jobbet, bolaget står bara för betalningen. Som husägare så är du också helt ansvarig för att bygget sker korrekt, likväl som ev. bygglov som kan behövas osv.

Inom vissa ramar så kan man nog faktiskt välja byggare.
 
Tack för alla svar! Då blir det en omgång med det stora försäkringsbolaget, vill inte namn ge det (ännu). Det där med förtal kan man hamna i klistert för :x.
 
Förtal är det inte så länge uppgifterna är sanna och sakliga. Och ett företag kan inte förtalas (rent juridiskt alltså).

På det du skriver så tycker jag iofs att det kanske inte är förs. bolaget som är mest klandervärt här utan byggfirman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.