Hoppar in i tråden igen för att svara

Tack GK100.
Solklart och redigt.
Intressant ritning/koppling.

Tror att rörisen helt enkelt tänkte fel och blandade korten.
 
GK 100

Men oljan längst upp minskar väl vattenavdunstningen ur det öppnat expansionkärlet? Ju mindre man behöver fylla systemet ju mindre syre kommer in? Hur ofta brukar du fylla på och justera nivån i systemet?
 
Helt riktigt Åskar, men det är nästan helt försumbara skillnader. Det är inga stora mängder som avdunstar via 1/2" skvallerledningen ca: 10m lång vid kopplingen på bilden. Kärlen håller nog i dagsläget en överkapacitet, om man antar att de fått rinna över vid maxtemp i hela systemet på ca: 15L. Det kommer ta många år innan det avdunstat och påfyllning av den anledningen ska till.

Nu 1.5 år efter installationen är det inga skillnader jag kan avläsa på manometern, den är ganska fingraderad och skillnaden varmt-kallt motsvarar nästan ett skalstreck. Jag skulle tro att det dunstar några liter per år som det är nu.
 
GK
Okej din koppling är nog bra ur avdunstningssynpunkt men de flesta har nog inte en expansionskoppling likande din, utan kanske en traditionell med skvallerröret på sidan som går ner i pannrummet och en avluftning (typ 28mm) på toppen av expansionkärlet som går ut genom taket. Kanske inte blir så stora mängder då heller men lite mer blir det nog. Bästa är som sagt att försöka göra så man i princip aldrig behöva fylla på systemet med nytt vatten. Jag har inte fyllt mitt på två år om det är tack vare oljan låter jag vara osagt och någon nackdel med den har jag inte märkt av ännu.
 
GK! Det där va en ny variant:) Hur har har du anslutit exp ner vid panna,ack?,tradionell varm i topp eller ska "kallkoppling"?
 
knekten skrev:
GK! Det där va en ny variant:) Hur har har du anslutit exp ner vid panna,ack?,tradionell varm i topp eller ska "kallkoppling"?
I detta fallet är den traditionellt varmkopplad så att luft kan avgå till högre makter utan problem.
Kärlet står också välisolerat så mycket av energin kommer "ner" igen åtminstone om man ligger så till att man eldar ca varannan dag.
 
Ok GK.Tack för klarläggande,kul att det funkar.bra.
 
Ja ur avdunstningssynpunkt borde kopplingen utan avluftning, enbart svallerröret på ex.kärlet, vara bra! Ju mindre man behöver fylla på systemet med nytt vatten ju bättre är det.
 
GK100
Vad tror du om detta?
Jag stal din bild och suddade bort röret ut på taket.
Skvallerröret ner till källargolvet med golvbrun.
 
  • 3a7201053703P3d71.jpg
Redigerat:
Bilden.
 
Redigerat:
Nehe ingen bild?
 
Bilden fösvinner hela tiden!
Suck Föröskt 3 ggr redan.
Men ni som har fantasi, titta på GK100 bilden lite högre upp i tråden.
Tänk sedan bort paraplykryckan som går upp genom och ut på taket.
 
Ja så som du säger har ja kopplat hos mig,men har dragit ner skvaller rör längs med en takstol,mynnar ut under hängränna.Kände inte för att ta upp ett hål i taket.
 
Å det har funkat bra?
Mitt skvallerrör har jag varit tvungen att kapa av olika orsaker och jag kunde dra ut en slang på taket genom en takluckasarg och ner efter husväggen till avloppsbrunn vid källaringångnen. Anledning: jag kan lätt se när det är fullt.
Var rädd att det skulle frysa men klarat vintern.
Fast det är inte snyggt och jag kommer att få på käften av Forumguden när han läser detta.
:)

Nu funderar jag att när jag flyttar in kärlet inomhus uppe i taket att bara ha ett Skvallerröranslutning direkt in i det avlagda avluftningsröret. Så är alla problem borta och Forumguden nöjd åsså får jag hoppas. :))
Bara fördelarna kvar.
 
Ja det funkar..Fryser gör det inte heller,när det är isolerat o varmkopplat.Åker man bort nåt längre o inte kan elda,får man köpa lite el o dra på elpatron istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.