Som rubriken säger så ska renovera en lägenhet.
En fråga jag har är att jag ska sänka taket i typ alla rummen för att sätta in spottar. Någon som har en aning om vilka spottar jag kan köra på och hur mycket jag måste sänka taket p.g.a värmen från spottarna? vill helst ha varmvitt ljus eller vad det kallas, helst inga LED om det inte finns LED som ger samma typ av ljus som vanliga spottar?

Sen en annan fråga vilken är den sista.
I den nuvarande lägenheten har jag betongväggar vilket underlättade för platt-tv:n jag satte upp (ganska tung). Frågan är nu i den här lägenheten där allt är gips. Jag förstår att jag måste öppna väggen och "kottla" mellan reglarna där jag ska fästa väggfästet. Men min fråga är håller det med att skruva in riktigt grova skruvar i dom reglarna sen efter?

Tacksam för all hjälp!
 
Mikael_L
T.ex 6 mm skruv i trävirke, som går säg 40mm djupt in tar definitivt mycket last, jag tror nog en enda skruv i förbandet står pall uppemot 100kg.

Du kan kolla om du hittar någon angiven siffra för bärförmåga om du provar att kolla de mer kända skruvtillverkarnas hemsidor, typ gunnebo, essve osv.
 
Reglarna hittar du enkelt med starka magneter(hittar skruvskallarna till gipset). Tv-fästet är ganska flexibelt så det brukar gå att fästa i reglarna. Platt-TV väger inte så mycket så det borde funka.
 
Okej tack så mycket.
Ingen som har kunskaper om hur man lägger klinkers?
Tänkte lägga in det i hallen samt köket. Just nu är det vanlig matta som ligger. Hur ska jag gå till väga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.