Behöver kapa av 5st möbelben av stål, det gäller ben till IKEA:s köks-stommar. Behöver få ner dem till ca 8cm.

Krav på kapning:
- rakt
- repeterbart map längd
- inte ge brännmärken eller repor
- inte deformera röret.

Första tanken var min Nobex Proman, men det visar sig att det inte finns metallblad till den (som det gör till Champion). Vad tror ni om att offra originalbladet som sitter på för dessa snitt och sedan skaffa ett nytt blad för listning?
 
Tyresö
Varför inte använda en vanlig hederlig bågfil ?
 
Det brukar falla på punkterna "rakt" och "repor" för min del... Men om man tejpar innan man sågar så skulle j det kunna funka, det har du faktiskt rätt i!
 
Tyresö
Börja med att såga bakåt, tills du fått upp ett spår, sen är det bara att köra på......det är ju bara 5 ben du ska kapa....
 
Är benen runda så är rörskärare ett hett tips
 
För att få det rakt kan man ju använda sig av en geringslåda. Har man ingen kan man ganska lätt impovisera ihop en av lite bitar man har liggande om man bara kan lyckas såga dom rakt. Tvingar man sedan fast lådan i kombination med en liten stopkloss så har man även löst repeterbarheten på längden.
 
En sådan http://www.jula.se/kapmaskin-125589 kanske fixar saken?

Annars, om du har tillgång till 230 mm metallkap kan du montera den på ett stativ, lite bökigt att justera men har man tid så blir det exakt.
 
Tyresö
Danne78 skrev:
Vräk på ordentligt och köp en sån här, du vet att du vill! ;-)

[länk]

Undrar hur jag ska förklara för skatteverket att jag måste gera armeringsjärnen när jag gör armeringsjobb åt mina kunder ?

Vill ju så gärna ha den maskinen......
 
Du kan ta med en vetelängd och gå med dom till en mekanisk verkstad, smed, plåtverkstad. Och be dom kapa dom i kallsågen.
 
Missförstå mig rätt nu men kan man inte kapa ben till köksstommar med godkänt resultat med en vanlig bågfil får man nog inte upp köket heller...
 
Tyresö
Fotografen skrev:
Missförstå mig rätt nu men kan man inte kapa ben till köksstommar med godkänt resultat med en vanlig bågfil får man nog inte upp köket heller...

Så sant....så sant.......!
 
Vem sade något om kök? :)

De skall vara till min hembioinstallation och där anser jag mig ha rätt att ha orationellt höga krav på precision! Skall testa rörskäraren, borde gå att få till rimlig precision på längden med den tycker jag.
 
Hmm...vill man ha en signifikant höjning av precisionen från en noggrann bågfilskapning skulle jag nog vilja föreslå en svarv.
 
Men metallsvarven står nerpackad i boden sedan flytten...

Sen är ju benen justerbara (vilket kommer ett behövas med tanke på golvets beskaffenhet), men det känns bättre om de är lika långa från början. Snygg snittyta är nog prio ett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.