Jag har ett dilemma som jag skulle ha er hjälp och synpunkter på hur jag ska hantera. Ber om ursäkt för att det blir ett gigantiskt inlägg men jag hoppas att åtminstone några av er orkar ta er igenomdetta.

Bakgrund:
Jag har en bostadsrätt högst upp i vårt hus (vindsvåning med snedtak och loft). I våras så påbörjades en rätt omfattande renovering av fastigheten beställd av föreningen. Alla fönster i huset samt takbeklädnad skulle bytas ut (beräknad totalkostnad knappa 2 miljoner). Precis före påskhelgen plockade entreprenören ned gamla takpannor och slet bort all läkt. Sen så lämnades bygget så över påskhelgen då det regnade ganska så rejält. Jag var naturligtvis bortrest över påskhelgen och när jag kom hem på annandagen så hittade jag en pöl med vatten på mitt köksgolv (som även är mitt vardagsrums och hall golv, öppen planlösning)

Vattnet hade runnit in längs 2 takbjälkar som är genomgående i lägenheten. Pölen på golvet var ca 1kvm men hade troligtvis varit ca 3-4 kvm när den var som störst som sen hunnit torkat upp under de knappa 48 timmarna mellan när det regnat och när jag kom hem. Med tanke på hur mycket vatten som runnit in i lägenheten så torde det ha varit ganska mycket större mängder som runnit ovanpå ångspärren längs med snedtaket.

Direkt synliga skador var:
- Parkett golvet har rest sig i skarvarna på ca 3 kvm
- Brandskyddsfärg på takbjälkarna missfärjad där vatten runnit
- Fukt i snedtaket (gips)

Jag tog direkt kontakt med ordförande som besiktade lägenheten. Byggarna var också in och kikade när de var tillbaka på tisdagen (deras kommentarer var ”detta var väl inte så farligt” och ”golvet var ju ändå inte speciellt snyggt”). Ordföranden ordnade fram en fuktmätare som användes senare samma vecka och det konstaterades att det var rätt mycket fukt i snedtaket. Det som blev bestämt då var att man skulle låta det torka upp av sig själv och sen skulle lägenheten besiktas igen när entreprenaden var i slutfasen vilket var planerat till slutet av juni. Dock så drog det ut på tiden och detta hanns inte med innan semester tider.

En ny besiktning utfördes till sist kring månadskiftet juli/aug. Besiktningen utfördes av ordföranden och byggledaren. Jag var inte hemma vid tillfället men mina föräldrar släppte in dem. Enligt hörsägen från mina föräldrar har då byggledaren konstaterat att golvet är skadat men ifrågasatt i stil med ”vi kan ju inte veta hur golvet såg ut innan” medans ordföranden intygat att golvet är relativt nylagt och inte borde ha haft några andra skador. (ordföranden bor granne med mig och har sett lägenheten flertalet gånger)

Sen går tiden igen och ytterligare en besiktning utförs kring månadskiftet aug/sept i samband när slutbesiktning görs av alla lägenheter för att kolla fönster och foder mm. Då får jag frågan om jag är intresserad av att fixa golvet själv för en ersättning. Jag svarar att jag inte är intresserad av det utan vill att de fixar. Jag säger att jag vill ha ett nytt golv de säger att det går inte utan att de troligtvis bara kommer att slipa där skadan är. Det beslutas att en fuktmätning ska utföras av Ocab och att en golvläggar firma ska inspektera golvet och föreslå åtgärd.

Ca 3 veckor går och en kille från Ocab mäter efter fukt i golv och väggar men allt är OK. En golvfirma kommer ut och kollar och föreslår att de ska slipa enbart där skadan är. Jag frågar om det inte kommer att bli nyanskillnader då och han svarar att jo det blir det men det är så här vi brukar lösa såna här ärenden. Jag säger att de får gärna prova att slipa enbart där golvet är skadat men att jag inte kommer att acceptera några nyanskillnader. Efter detta möte skickar jag ett mail till styrelsen och ber de vidarebefordra det till entreprenören. Detta mail skickas den 16 sept. Här skriver jag att jag välkomnar att de provar med slipning men att jag inte kommer att acceptera några nyansskillnader. Jag kräver också ersättning för förkortad livsläng på mitt golv. Golvläggaren som kollade på mitt golv sa att man normalt kan slipa ett sådant golv 2ggr så vid en slipning så har jag ju då tappat 1/3 livslängd på golvet.

Jag beräknar följande kostnad och begär ersättning med en tredjedel av denna kostnad.
Material kostnad: 43kvm x 700kr = 30100 (Valnötsparkett 4mm)
Kostnad för flytt av möbler, demontering/montering av kök, vitvaror,
lofttrappa, garderober och golvlister 80tim a 400kr =32000
Kostnad för golvläggning 400kr/kvm = 17200
Total summa 79300kr

Ordföranden vidareförmedlar mailet till entreprenören. 4 veckor går och inget händer. Jag ringer då till VD’n för entreprenören och han har inte höt talas om detta men han säger att han ska ta tag i det. Vecak efter kommer ett mail från byggledare som säger att han ska boka in en firma för golvslipning (mina ersättningskrav kommenteras inte).

Ytterligare 3 veckor går och inget händer. Jag skickar ett nytt mail till VD’n och byggledaren och ger dem en tidsfrist där de har 10 dagar på sig att fixa mitt golv (plus lite småfix på bjälkar och snedtak) och att jag efter det kommer att kontakta en annan firma för att lägga in ett nytt golv som jag kommer att kräva att de ska betala. Byggledare svarar med mail och skyller ifrån sig att han kontaktat en golvslip firma som skulle ta kontakt med mig och han kan ringa dem igen och se vad som händer. Detta svar kom i fredags förra veckan men fram tills nu har ingen hört av sig. Tidsfristen jag gav dem går ut på måndag.

Vad ska jag göra? Ska jag lägga ut egna pengar (~80000 enligt ovan) och sen räkna med att dra dem till tingsrätten? Ska jag kräva pengarna av föreningen som har innehållit delar av betalningen bl.a. pga av min skada?

Lägenheten i fråga har varit föremål för en utdragen renovering utförd av mig själv. Den började bli färdig men sen detta hände för 7 månader sen så har jag inte gjort nåt mer utan väntat på att detta ska bli klart. Golvet lades ca 18månader innan detta hände. Golvet är ett valnötsparket golv från Kährs, listpris ca 700kr/kvm. Golvlisterna hade jag inte hunnit få dit på dessa 18 månader (ja, jag vet jag skulle behöva ett besök av arga snickaren ibland). Dock så hade golvlisterna och foder till dörrar köpts in ganska nyligen innan detta hände, dessa har nu legat på mitt loft i över 7 månader. Kan jag begära ersättning för sveda och värk. Hur mycket kan jag isåfall ta ut.
Är också f-b-d att ingen från entreprenören sida har bett om ursäkt. Deras uttalanden har vart i stil med ojdå, det här är väl inte så farligt etc.

Som sagt långt inlägg men behöver råd. Tackar för all eventuell hjälp.
 
Redigerat av moderator:
Ta fram alla besiktningspapper, dina mail du skickat och tagit emot, kvitto på golv, lister och dina uträkningar. Sen ringer du din kommuns hyresgästförening och bokar ett möte och går igenom ditt ärende. Solklart att du ska ha ersattning, ge inte upp. Säg att du ska ha betalt för timmarna du lägger ner på ärendet också så brukar det ta fart.
 
Hold your horses. 80.000kr i jämförelse mot "lite nyanskillnad" på golvet kan falla på skälighetsprincipen.
Det vill säga att det inte kan anses som skäligt att bygga om för 80.000kr för att rätta till lite nyansskillnader på golvet. Omslipning plus skadestånd är helt ok
 
Buster1 skrev:
Hold your horses. 80.000kr i jämförelse mot "lite nyanskillnad" på golvet kan falla på skälighetsprincipen.
Det vill säga att det inte kan anses som skäligt att bygga om för 80.000kr för att rätta till lite nyansskillnader på golvet. Omslipning plus skadestånd är helt ok
Detta är intressant har aldrig hört talas om skälighets principen. Vem avgör om det är skäligt? Från min synpunkt så har jag svårt att förstå varför jag ska behöva lida någon skada alls när det inte är jag som har orsakat detta.

Men vad tycker du är ett rimligt skadestånd isåfall? Sen så är det ju inte 80 000 jämfört med 0kr och nyanskillnad utan isåfall 80000 jämfört med 1/3* 79300 + kostnad för slipning och nyanskillnad.

Jag kan även säga att jag har planer på att sälja lägenheten inom 6 månader. Om jag då vid försäljning får frågan varför jag har en nyanskillnad på golvet och jag förklarar att det beror på en vattenskada så kanske försäljningspriset minskar med 100 000kr. Kan jag då begära skadestånd för detta. Känns ju omöjligt dock att uppskatta hur mycket priset isåfall har påverkats av uppgiften om en tidigare vattenskada. Däremot känns det inte alls omöjligt utan snarare troligt att priset skulle dras ner av detta faktum.

Ju mer jag tänker på detta desto mer f-b-d blir jag då det känns som firman fullständigt skiter i mig och min skada. Så det skulle kännas väldigt tillfredställande att tvåla till dem i rätten.
 
Redigerat av moderator:
huggan skrev:
Ta fram alla besiktningspapper, dina mail du skickat och tagit emot, kvitto på golv, lister och dina uträkningar. Sen ringer du din kommuns hyresgästförening och bokar ett möte och går igenom ditt ärende. Solklart att du ska ha ersattning, ge inte upp. Säg att du ska ha betalt för timmarna du lägger ner på ärendet också så brukar det ta fart.
De gånger jag kommit i kontakt med hyresgästföreningen har de nästan tuggat fradga när de hör talas om bostadsrätter. Att då komma och begära hjälp med sin påkostade och nyrustade bostadsrätt låter på gränsen mot farligt. Man ska då inte vara konflikträdd i alla fall :O.
 
jaso skrev:
De gånger jag kommit i kontakt med hyresgästföreningen har de nästan tuggat fradga när de hör talas om bostadsrätter. Att då komma och begära hjälp med sin påkostade och nyrustade bostadsrätt låter på gränsen mot farligt. Man ska då inte vara konflikträdd i alla fall :O.
Varför skulle de göra det? De svarar väl bara att Hyresgästföreningen är en förening för hyresrätter, inte bostadsrätter.
 
Strikt formellt så tror jag att du måste ställa dina krav mot föreningen, inte mot byggaren. Jag tror att det är föreningen som skall hota byggaren med att de tar in en annan för att åtgärda skadan.
 
hempularen skrev:
Strikt formellt så tror jag att du måste ställa dina krav mot föreningen, inte mot byggaren. Jag tror att det är föreningen som skall hota byggaren med att de tar in en annan för att åtgärda skadan.
Jo visst är det så. Ordföranden har sagt från början att det är bra om jag kommer överens med entreprenören direkt utan föreningens inblanding men att om det inte funkar så ska föreningen dra i det. Så det blir väl nästa steg då.

Jag kan redan föreställa mig hur de planerade 6 månaderna innan försäljning bara kommer att rinna iväg lika som de 7 månader som redan har gått har försvunnit och så kommer inte detta vara fixat när det är dags att sälja :(

PS. Morsan, ska tänka på språket i fortsättningen, dock så har ju inte alla samma referensramar på vad som är svordomar :)
 
En fråga.. Har Du inget bostadsrättstillägg?
Men generellt är det så att både golv å färg mm räknas till det som du är underhållsskyldig. Den gång som bör vara är att skadan skall gå på företagets försäkring. samt att din hemförsäkring får ta det som faller inom din underhållsskyldighet. Sen fårbolagen regressa om det.

Du måste även ta reda på när golvet lades in då du inte kan få ersättning för mer än motsvarande golv minus åldersavdrag. Jag kan även säga att det tar inte 80h att flytta möbler och fixa lister mm. Utan skall du räkna på det så handlar det om en summa på 200-250 kr samt så rimligtvis vad det skulle ta för en hantverkare.

Jag tvivlar även på att företagets försäkringsbolag skulle ersätta mer än golv.. Din sveda å värk lär du inte få.
 
Jag har hemförsäkring med brf tillägg men jag förstår inte varför dem ska bli inblandade här. Alla kostnader bör enligt mig täckas av entreprenörens försäkring. Har vart i kontakt med mitt försäkringsbolag ändå och det som sas var i princip det att entreprenören ska stå för detta och att jag har rätt till rättshjälp om det skulle behövas. Det var rätt längesen jag pratade med dem lite i förebyggande syfte men det kanske börjar bli dags att ta ett nytt snack med dem.

Åldersavdrag lär det inte bli tal om här. Golvet hade som sagt legat ca 18 månader då skadan inträffade (lagt av mig själv) och dessutom varit täckt av papp säkert 6 månader av dessa 18 (som jag sa tidigare jag är inte snabb och renovera)

De 80 timmarna tycker jag inte hellre är orimligt (då inte räknat på min egna långsamma tid utan om en byggare fixar detta). Det är kök, vardagsrum och hall som ska tömmas. Köket ska plockas ner så att golvet kan läggas under såsom jag har gjort från början (jag resonerar hela tiden så att jag inte ska behöva acceptera en försämring och jag vill ha golv under köket för att minska risken för vattenskador och underlätta den dag man eventuellt vill ändra nåt).

Samma sak gäller för en lite special lösning på garderob som är platsbyggd i hallen, denna måste demonteras så att golvet kan läggas under. Sen så har jag även en lofttrappa som står på golvet som ska demonteras. Så 40 timmar för att plocka ner allt och 40 tillbaka ser jag inte alls som orimligt. 200-250kr föstår jag inte heller hur man ska kunna komma ner i. Golvläggare och snickare ligger väl snarare på 400kr/timme och om jag ska göra detta själv så vill jag ha 600kr/timme :)

Sveda och verk... om de hade fixat detta snyggt och smidigt från början så hade man ju inte ens börjat tänka på detta men ju mer de förhalar och man måste lägga tid på att jaga dem desto mer aktuellt blir det ju.

Allt detta känns bara väldigt surt. Har lagt ner mycket tid och pengar under 4 års tid på att renovera lägenheten till toppskick. Sen så när man äntligen börjar närma sig när det är färdigt så händer detta.
 
Jag skulle meddela bodstadrättsföreningen att jag kommer fondera månadsavgifterna på ett konto tills det är löst. Får föreningen ordning på det hela så är det ju bara att knuffa över alla pengar och löser det sig inte ja då kanske man kan nyttja dem för att renovera golvet.
 
tio_Pepe skrev:
Varför skulle de göra det?
Du menar varför de gör det? Antagligen för att de har ett djupt politiskt engagemang mot bostadsrätter och inte har något emot att uttrycka detta.


De svarar väl bara att Hyresgästföreningen är en förening för hyresrätter, inte bostadsrätter.
:D
 
Nu kan du inte räkna på vad en hantverkare kostar om du gör jobbet själv, utan det är ett snittpris sen får du räkna av skatter och sociala avgifter praxis för det med.

Åldersavdrag åker du på oavsett,, 18 månader är 18 månader oavsett om det har legat papp på. Bolagen har sina tabeller att gå efter, därav kan din hemförsäkring bli aktuell.

Jag har själv haft en skada pga en hantverkare. Hantverkarens försäkring tog allt Utom mitt ytskickt, ej golv pga att det i värdesynpunkt va 0 kr i värde, jag fick själv återställa två väggar eller välja på att betala 1000 kr i självrisk för att få det på min hemförsäkring.
Allt lösöre som gick med fick jag inget alls för.
 
jaso skrev:
Du menar varför de gör det? Antagligen för att de har ett djupt politiskt engagemang mot bostadsrätter och inte har något emot att uttrycka detta.

:D
Hyresgästföreningen har ingenting emot riktiga bostadsrätter. Ombildningar däremot är ett otyg enligt både Hyresgästföreningen och enligt mig.

Nu är det här ett sidospår, men varför i hela friden skulle en bostadsrättsinnehavare be Hyresgästföreningen om hjälp? Man är ju inte någon hyresgäst. Och om nu någon bostadsrättsinnehavare ändå skulle förirra sig dit och be om hjälp så är det väl bara att lugnt förklara att vederbörande kommit fel.

Nu finns det ju ingen motsvarande organisation för förfördelade bostadsrättsinnehavare. Det vore ungefär som en fackförening för fackföreningsmedlemmar. Vad man får göra är ju att driva sin sak på bostadsrättsföreningens möten.
 
tio_Pepe skrev:
Det vore ungefär som en fackförening för fackföreningsmedlemmar.
Det vore kanske inte så dumt ibland...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.