Håller på att renover a tvättstugan och håller på att slå ner det gamla kaklet i duschhörnan, i hörnet var gjort en vinkel, döm av min förvåning när det sitter en planka i hörnet som de kaklat rätt på, samt att den stod rätt mot källarväggen, låter inte som ljus lösning för framtiden. q(;^;)p

Hur som helst när jag bröt bort den visar det sig att inkommande El till huset kommer in i just på detta ställe därav den vinklade plankan.

Som planlösningen är kan jag inte flytta duschen, behöver därför råd om hur jag kan göra en ny typ av lösning för detta hörn, funderar på metallregler och skruva mineritskiva.

Någon som har bättre förslag!?
 
Vad är väggarna på båda sidorna av den vinklade plankan gjorda av för material? Om det är tegel/betong/leca eller liknande stenmaterial så varför inte mura upp vinkeln med leca eller lättbetongblock?
 
Metallregel och minerit torde ju bygga minst, låter ok. Den dagen man ska byta inkommande, så får man hitta en ny väg att gå helt enkelt.
 
b8q skrev:
Vad är väggarna på båda sidorna av den vinklade plankan gjorda av för material? Om det är tegel/betong/leca eller liknande stenmaterial så varför inte mura upp vinkeln med leca eller lättbetongblock?
Det är betong i yttervägg och lättbetong innervägg, känns som det blir för mastigt att börja mura. :|
 
Niclas Jonsson skrev:
Metallregel och minerit torde ju bygga minst, låter ok. Den dagen man ska byta inkommande, så får man hitta en ny väg att gå helt enkelt.
Så liten byggyta som möjligt är ju bäst.

Skulle vilja veta hur den som byggde denna dusch tänkte med plankan i duschen, ingen fuktspärr bakom kakel och trä rätt mot betongen, lyckad kombo! q(;^;)p
 
coolone skrev:
Så liten byggyta som möjligt är ju bäst.

Skulle vilja veta hur den som byggde denna dusch tänkte med plankan i duschen, ingen fuktspärr bakom kakel och trä rätt mot betongen, lyckad kombo! q(;^;)p
Får man fråga hur många år den där plankan har suttit där och hur den såg ut när du rev bort den?
 
Kolla med en elektriker!!!!!!!!
Man får inte bygga in ström hur som helst, vi har ett pågående projekt där min svåger gör elarbetet. Han svär över dessa patentare som folk gör bara för att det ska bli så lite jobb som möjligt.
Tänk på att det kan orsaka en jävla massa problem. Livsfarliga saker det där med el.
Som dem säger, gör om gör rätt, i ditt fall gör rätt!!

;)
 
Var sitter elcentralen? Tycker det låter märkligt att inkommande elen ligger dold bakom en planka i duschen??? Det är nog något som du bör åtgärda innan du påbörjar renoveringen av duschutrymmet.
 
RobZombie skrev:
Får man fråga hur många år den där plankan har suttit där och hur den såg ut när du rev bort den?

Minst 10-15 år, använd som daglig dusch, plankan var helfräsch,inte ett spår efter mögel!

Men just trä och betong brukar ju vara bra ingredienser för svartmögel.
 
maddish skrev:
Kolla med en elektriker!!!!!!!!
Man får inte bygga in ström hur som helst, vi har ett pågående projekt där min svåger gör elarbetet. Han svär över dessa patentare som folk gör bara för att det ska bli så lite jobb som möjligt.
Tänk på att det kan orsaka en jävla massa problem. Livsfarliga saker det där med el.
Som dem säger, gör om gör rätt, i ditt fall gör rätt!!

;)

Ja, jag ska höra med polar-elektrikern, man vill ju inte få en stöt när man vrider på kranen! :wow:
 
Tigersågen skrev:
Var sitter elcentralen? Tycker det låter märkligt att inkommande elen ligger dold bakom en planka i duschen??? Det är nog något som du bör åtgärda innan du påbörjar renoveringen av duschutrymmet.
Elcentralen sitter utanför tvättstugan, duschdelen är efterhands byggd vid en tidigare renovering och av min egen uppfattning så är det klåparmässigt gjort, priset var väl det med elen, Kaklet pilla jag ner med en spackelspade! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.