Hej


Har lite funderingar om min källare. Rev ut ett trägolv för ett år sedan och tycker det börjar bli dags att göra något åt det. Så här var det uppbyggt innan:

Träplank
Reglar med glasfiberisolering mellan
Sand för avjämning
Åldersbeständig plast
Tjära
Rågjutninnga av betong, Ojämnheter på ca 15-20mm

Rev ut allt ner till tjäran, har inte orkat göra något åt den, vill helst slippa bila ut golvet. Kommer att dränera om och isolera med Pordrän eller motsvarande om ca 2 år.
Det jag undrar över är om jag kan låta bli tjäran och på något sätt jämna av golvet för att sedan lägga ca 70mm eps (Den hårda färgade) och sedan vattenburen golvvärme i spårad eps. Vet inte om jag kommer att köra igång golvvärmen tills efter omdräneringen dock. vill sedan ha klinker överst. Rummen kommer att användas som tv-rum och gästrum. total yta ca 60 m2.

Kan tillägga att jag inte kunde se någon påväxt på träet som revs ut men det stod vatten mellan tjäran och plasten på sina ställen och att även sanden var blöt på ca 3 m2 där stupröret går ner.

Funderar även om man ska ha elpatron till golvvärmen under sommaren.

/G
 
Jag har inte provat att bygga på befintlig platta med isolering och golvvärme så det kan jag inte uttala mig om (jag bilade bort och gjöt ny), men fundera samtidigt på hur dina avloppsrör ser ut. Är det kanske dags att byta dem också? Isåfall blir det lite bilande ändå.
 
Inga av mina rör går genom den delen av källargolvet. Avloppet går i andra halvan av källaren och allt vatten och värme rör går i betongbjälklaget ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.