I somras anlitade vi en byggfirma för ett jobb på vår stuga. När snickarna var där och jobbade tyckte dom att vi borde skaffa ett snöräcke på taket. Det jobb som skulle göras avslutades sen (runt midsommar).

Idag damp det ner en faktura från denna firma på drygt 11 000 kr för montering av snöräcke!!
Åkte ut till stugan och mycket riktigt sitter det ett snöräcke på taket!
Vi har varken sagt något om att vi ville ha det gjort, inte fått någon offert, ingenting.

OTROLIGT fräckt tycker jag. Frågan är, vad gör man? Antar att de kommer hävda att vi kommit överens om det muntligt, men kommer de nån vart med det egentligen?

Tacksam för alla tips på hur detta ska hanteras!
 
Hm knepigt läge.

Ring upp och bestrid. Förhoppningsvis så kommer ni överens om ett pris på 6000:- vilket är långt bättre än att ni blir rejält osams och firman åker ut och tar bort räcket men lämnar hålen i taket(vet iofs inte hur det är utfört) vilket innebär att du får ännu mer problem.
 
Givetvis får man inte lämna hål i taket.
Då får de ersätta den skadan med ett NYTT tak.

Det blir en kul diskussion med snickaren. Jag skulle inte betala ett öre.
 
Jag är lite kluven hur vi ska göra.

Vet ju inte ens om priset är högt eller inte. Med skattereduktion så skulle det kosta 8100 kr.

På ett sätt skulle det vara synd att bli osams eftersom de var trevliga och gjorde ett bra jobb, men när jag tänker på hur de har hanterat denna fråga så vill jag inte betala ett skvatt!
 
M
Kontakta byggfirman, var trevlig. Säg något i stil med att "jag tror det har blivit ett missförstånd, jag minns inte att vi kom överens om att ni skulle montera snöräcke. Hur ska vi lösa det här?" Alltså inte gå ut hårt "det här har vi inte beställt och tänker absolut inte betala tack och adjö vi ses i tinget" utan vad ödmjuk och diplomatisk. Kanske firman då inser sitt misstag, de vill nog också behålla er som kunder om ni haft en bra relation fram till nu. De kanske kommer med ett förslag som ni kan acceptera? Kanske betala hälften?
Säger de att det där kom vi överens om muntligt och propsar på full betalning så kan du kontra med att du inte ingår avtal muntligt, utan offerter eller något. Sedan är det upp till dem att bevisa att ni gjort ett avtal.

Men som sagt, börja "mjukt".
 
Det jag funderar på är om snörasskyddet kanske är nödvändigt för att inte det snickaren har gjort hos er skall bli försötört. Om ni ex, byggt en altan med en tak konstruktion som inte kommer att överleva ett snöras från taket, då kan det vara så att snickaren bedömt skyddet som nödvändigt. I så fall kan firman ha rätt att göra jobbet och få betalt även om ni inte accepterat tillägget. Har iofs för mig att det då också skall finnas tidsnöd där de inte har möjlighet att invänta besked.

Vad gäller priset så beror det givetvis på hur långt skyddet är. Men jag kollade priser för ett par år sedan och då verkade det kosta 600 - över 1000 kr per löpmeter, beroende på var man köper det. Till det kommer arbetet med montering.
 
Om ni inte är överens om vad som avtalats så är det hantverkaren som har bevisbördan. (§51 Konsumentjänstlagen). Det som hempularen syftar på - §8 Konsumenttjänstlagen - är nog inte tillämplig i det här fallet. Som jag förstår har de varit i kontakt med er, så de har kunnat få "anvisningar inom rimlig tid". Eftersom TS är upprörd förmodar jag att priset inte är "obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten".
Men som sagt, du kan ju börja med att fundera på om du verkligen behöver ett snöräcke. Vill du ha det kan du ju försöka pruta ner priset. Annars är det bara att bestrida fakturan. Du kommer aldrig att behöva betala den om du inte vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.