Hejsan,
jag var och tittade på en stiga 825 snöslunga idag, är det något att köpa?
en gammal farbror som haft den, regelbunden service och nya remmar
i vintras + olja och stift. 5000:-.
För och nackdelar med den?
Mvh Lars
 
En snöslunga är inte så mycket slitage på, så en skitgammal slunga kan se nästan ny ut, med nackdelen att alla delar utgått :/

Vet du vad det var för årsmodell? Benämningen 825 säger inte mer än att den har 8 hästkrafter och 25 tums arbetsbredd..

Är den nyare än 1990 tycker jag det är ett ok köp, om än lite dyrt. Nyare än 2000 så är även priset ok.
 
Jag la ner den stigan, Nu har jag varit in på en liten servicefirma här
och han hade en bolens och en stiga 8hk slunga, kan någon ge mej ett råd
om vilken är bäst. det är nog 80-talare båda två, men jag är ej säker. Tycker
själv att bolens ser lite kraftigare och stabilare ut om än lite klumpig kanske,
stigan ser lite vekare och plastigare ut, det är ju lika motorer på dom,
Håller ni med mej om det jag sett? Priset får jag väl diskutera med honom
men om man tittat på blocket rör det väl sig om några tusenlappar.
Mvh Lars
 
Tyresö
Bara motorn är en Briggs & Stratton eller nåt annat känt märke, så har det mindre betydelse vad det är för maskin. Allt övrigt på maskinen kan man i värsta fall laga med plattjärn/plåt och en svets. Det är då värre att hitta reservdelar till en "udda" och okänd motor.
 
Det blev en bolens 824 snöslunga till slut, går bra i motor och kraftig konstruktion.
En undran är nu sedan jag provat 3 slungor. varför kastar dom ut snön mindre
till vänster? Vrider jag över utkastaren till höger så kastar dom snön hur långt
som helst men till vänster kastar dom ut kortare? Går det att göra något åt?
Är det fler som har samma på sina slungor?
Mvh Lars
 
Tyresö
masen_54 skrev:
Det blev en bolens 824 snöslunga till slut, går bra i motor och kraftig konstruktion.
En undran är nu sedan jag provat 3 slungor. varför kastar dom ut snön mindre
till vänster? Vrider jag över utkastaren till höger så kastar dom snön hur långt
som helst men till vänster kastar dom ut kortare? Går det att göra något åt?
Är det fler som har samma på sina slungor?
Mvh Lars
Det har att göra med åt vilket håll utkastarfläkten snurrar....Inget att göra åt...
 
Det har kommit ett nytt maskindirektiv från EU som trädde i kraft i år. Det ställer högre krav på säkerhet när det gäller bl a snöslungor. På gamla slungor är det t ex möjligt att sträcka ner armen i röret och rensa snö manuellt (inte att rekommendera!). Även om just du fattar att detta inte är så smart, kanske inte alla dina familjemedlemmar eller andra som använder slungan fattar detta. Jag skulle köpa en ny.
 
Milkshaken
Hehe. Ja du Szture.... jag märkte det förra vintern... det beckade igen... Jag fick plocka ned utkastarröret med krage och allt... Visst hade det gått att göra med motorn på, men vilken normal person gör det i detta oväsen...?
man måste ju ha huvudet precis jämte motorn när man skruvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.