Jag undrar om det finns badrumsfläktar som kan ställas in på något slags grundventilation. Alltså att den alltid snurrar lite hela tiden men drar på ordentligt när det blir fuktigt. Eller ska man installera 2 fläktar i serie då, en vanlig fuktstyrd utan kallrasskydd plus en till som drar lite hela tiden.

(kanalen är lång och lättåtkomlig, plats är det gott om.
 
KungAnka skrev:
Jag undrar om det finns badrumsfläktar som kan ställas in på något slags grundventilation. Alltså att den alltid snurrar lite hela tiden men drar på ordentligt när det blir fuktigt.
Jag vill också ha en.
 
Ja, sådana fläktar finns det gott om.
Pax har t.ex. en modellserie som uppfyller dessa krav. Se mer på http://www.pax.se/
 
Ska kolla pax när sidan funkar, verkar som dom har valt ett billigt webhotell....
 
Pax 260 är det du ska ha.
 
GzO skrev:
Pax 260 är det du ska ha.
Nja... Det finns en ny modellserie som ersätter 200-serien. Det är väl snarare någon av dem han skall ha? T.ex. Passad 60.
 
Passad 60 verkar vara en bra. Hoppas man kan stänga av grundflöde genom att vrida ner.
 
Å f_n, har de lanserat nytt.

Dock så är de ju nästan identiska, kanske läge att hitta en 260 till rabatt pris.
 
Buster1 skrev:
Passad 60 verkar vara en bra. Hoppas man kan stänga av grundflöde genom att vrida ner.
På 260 så går det i alla fall inte att stänga av helt på vredet, behövs brytare till det.
 
Jag är sugen på att skaffa en "Passad multi" till mitt badrum. Den har inga reglage alls utan går helt automatiskt med hjälp av närvarosensorer (IR), fuktsensorer, osv.

Bara att montera och sedan glömma bort den. d^_^b
 
Installerade en 260 i sommarstugan, nästintill ljudlös i lägsta läget och den drog igång fläkten på max när man duschade.
 
Ljudlös är bra, badrummet gränsar till sovrum och väggen är lövtunn. Finns det nån variant att sätta i kanalen annars, med sensorn nere i badrummet? Kanalen går rakt upp genom vindsutrymmet ovanför, så det finns ca 1,5 m att klämma in en fläkt på. Det borde ju bli tystare på det viset, men jag vet inget om fläktar.
 
Den nya serien från PAX är bättre än de äldre modellerna från 200-serien.
Dom är avsevärt mycket tystare. Även effektivare och miljövänliga.
passad 60 funkar exakt likadant som den äldre från 200-serien, förutom att det även går och ha en forceringströmbrytare till en eftergångstid på 15 min.

passad multi är som eviljava säger helt reglagefri. Känner av fuktförändringar, så reglage är onödiga. Startar även på halvvarv på närvaro för toalettbesöken och sånt. Där har man även en inbyggd allpolig brytare från fabrik, för rengöring och avstängning av fläkt.
Den måste köpas som ett tillbehör till passad 60 om man vill kunna stänga av den.


KungAnka du söker efter en kanalfläkt? Med extern fuktstyrning. Detta finns på PAX, kanalfläkt Viaduct, med en fukt och tidsstyrning 990.
Dessvärre om du vill ha en tyst fläkt så säger mina erfarenheter att en passad blir tystare än en kanalfläkt.
Lite bättre kan det bli om du skaffar dig en varvtalsregulator till din kanalfläkt, för att sänka flöde och därmed ljudnivå.
 
Hej,

Jag hänger på denna tråd och ställer en relaterad fråga.

Jag vill ventilera två badrum med en och samma kanalfläkt som skall gå på låg kontinuerlig grundventilation och som skall "evakuera" vid behov mha av fuktgivare i badrummen. Efter samtal med PAX så kom jag fram till att Pax Kanalfläkt 100 och två PAX 990 fuktgivare, en i varje badrum, skulle fixa biffen. Jag beställde och och fick hem allt igår.

Igår när jag läste monteringsanvisningar så hittar jag inget om att ställa in grundflödet. Då tänkte jag att då måste man kanske även koppla in PAX varvtals- och effektregulator. Till min fasa läser jag på varvtalsregulatorns produktbeskrivning att den inte kan kombineras med andra typer av elektronisk styrning.

Är jag orolig i onödan? Hur ställer man in ett bra grundflöde (vilket är relativt beroende på olika förhållanden) på en PAX kanalfläkt 100 med anslutna fuktgivare om man nu INTE även kan ha en varvtalsregulator inkopplad?

Eller har jag tolkat PAX beskrivningar fel?

Mvh
Nicolas
 
Jag tror det är PAX som har fel i sina monteringsanvisningar.
Om jag inte missminner mig så hade PAX tidigare en fukt & tidsstyrning som inte gick att kombinera med varvtalsregulatorn. Men med den nya är det inga problem, det är bara inte ändrat i monteringsanvisningen för varvtalsregulatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.