Det rinner vatten från frånluftskanalen. Det beror förmodligen på att varm fuktig luft kyls av i kanalen och då fälls fukt ut.

Kanalen är isolerad med ca 15 centimeter isolering.

Kommer det att hjälpa om jag tilläggsisolerar röret?
 
  • Badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde kanske flyttas till ventilation istället...
 
Har flyttat detta ämne från badrum. Verkar rimligt att få fler svar på ventilation.
 
Det borde vara tillräckligt med 15cm isolering. På bilden ser det ut som röret går väldigt högt ovanför taket? I så fall kanske det är den delen som kyls av och ger kondens.
 
hempularen skrev:
Det borde vara tillräckligt med 15cm isolering. På bilden ser det ut som röret går väldigt högt ovanför taket? I så fall kanske det är den delen som kyls av och ger kondens.
Ja den kanske går lite för högt på bilden. Utanför taket kan jag inte tänka mig att det är välisolerat. Svårt att tilläggsisolera där. Då är det bara att acceptera att det rinner vatten ibland.

Tack för svar
 
Ja, eller montera en väggfläkt.
 
Har du någon huv över röret på utsidan?
 
eviljava skrev:
Ja, eller montera en väggfläkt.

Var skulle jag ha väggfläkten?
 
Tiger79 skrev:
Har du någon huv över röret på utsidan?
Japp, sitter en huv och numera ett nät så att jag inte får in fler fåglar i badrummet.
 
Något som vet om problemet skulle försvinna om jag byter ut min "fuktstyrda paxfläkt" mot en "fuktstyrd paxfläkt med grundflöde" (Tex Passad 60) Inbillar mig att kondensen inuti röret blir torkar ut och inte rinner ner.
 
Vad du kan göra är att kapa röret så att det inte är så högt, och komplettera med en rörkrök, ett upp och nedvänt U på toppen, då "faller" kondensen ut på taket i stället. Så kan man se att de flesta gamla vetilationsrör är konstruerade.
 
Buster1 skrev:
Var skulle jag ha väggfläkten?
På väggen kanske... :rolleyes:

Nu utgår jag från att badrummet angränsar mot åtminstone en yttervägg, men det är väl det mest vanliga?

Får du inte till problemet med takröret skulle jag absolut fundera på att ta upp ett hål för väggfläkten, om jag var i dina kläder.
 
eviljava skrev:
På väggen kanske... :rolleyes:

Nu utgår jag från att badrummet angränsar mot åtminstone en yttervägg, men det är väl det mest vanliga?

Får du inte till problemet med takröret skulle jag absolut fundera på att ta upp ett hål för väggfläkten, om jag var i dina kläder.
Okej, du menar att jag skulle göra om det jag kallar för till-luft i bilden ovan till frånluft dvs att ha två frånluftkanaler och låta tillluften komma genom dörren.

Hm, det kan funka...
 
Raceman skrev:
Vad du kan göra är att kapa röret så att det inte är så högt, och komplettera med en rörkrök, ett upp och nedvänt U på toppen, då "faller" kondensen ut på taket i stället. Så kan man se att de flesta gamla vetilationsrör är konstruerade.
Du menar så här :

Min frånluftskanal upp på taket var ursprungligen tänkt att användas för luftning av någon form av mulltoa och därmed inte avsedd för fuktig luft.
 
  • rörkrök.JPG
Redigerat:
Ahh... såg inte bilden. Ja, du kan i sådana fall sätta paxfläkten i tilluftskanalen (så att det blir frånluft). Då räcker det med denna kanal och du behöver inte ta upp en ny.

Precis som du är inne på måste man då se till att det kan komma in luft via dörren, sedan bör du göra något åt takventilen också så att det inte sugs in kalluft därifrån.

Hmmm... Jag är ingen ventilationsexpert, men så hade jag gjort iaf. Vi får väl se om det dyker upp någon ventilationsguru som ger mig smäll på fingrarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.