Hej!


Jag har bilat upp golvet och grävt upp två rum i källarplan, sammanlagt ca 12 kvm. Huset har en platta på mark och är byggt -47. I övriga källaren ligger den gamla plattan kvar. Efter att ha surfat runt en del på nätet och på detta forum har jag kommit fram till att det som gällar för vår del verkar vara att fylla med minst 10 cm singel (eller makadam, antar att det kvittar så länge det är kapillärbrytande) , sedan 20 cm isolering (cellplast) sedan gjuta ny platta. Jag har tänkt att även slå till med vattenburen golvvärme. Nu till mina funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

Bör/ska man lägga fiberduk innan man lägger på singeln? Eftersom det var fullt av sten där jag grävt ur är marken inte helt plan och det sticker upp rätt stora stenar på sina håll. Känns som att fiberduken riskerar att gå sönder...

Hur ska jag göra med gjutningen? Ska jag slå in armeringsjärn i plattan till de angränsande rummen och sedan gjuta den nya plattan mot det? Läste någonstans att man riskerar att plattan spricker om man gjuter ihop plattorna då den nya plattan kommer att sjunka några millimeter innan allt sätter sig. Jag vill verkligen inte få några sprickor då vi har en del markradon. Hoppas att det sistnämnda inte stämmer!

Min sista undran gäller golvvärmen. Kan denna ordnas efter att plattan gjutits eller ska den så att säga bakas in i plattan?

Tacksam för alla svar!

//Johan
 
Tyresö
Ja, du bör lägga markfiberduk under singelbädden - fiberduken håller, definitivt!
Om du kommer ha konstant samma värme i källaren, så kan du valfritt välja att dubba i den befintliga plattan eller inte. Väljer du att inte dubba i, så måste du göra en mjukfog mellan nya och gamla plattan.
För att slippa göra en flytspackling ovanpå nya betongplattan, så är det bättre att gjuta in golvvärmen i betongen. Om källargolvet är minst 1,5 m under marknivå, så räcker det gott och väl med 10 cm frigolit under betongplattan.
 
Tack för snabbt svar! Det var precis de svaren jag behövde, suveränt! Tackar så mycket Tyresö!
Borde väl nämnt att det är ett souterränghus och dessa rum ligger inte under marknivå. Alltså antar jag att 20 cm isolering kan vara bra?
 
Tyresö
Då är det minst 20 cm som gäller. Gärna 30 cm, så att du kommer upp i normal villastandard.
 
Jag gjorde en "mjukfog" runt den nya plattan genom att limma (sättlim) tunn cellplast (1 cm) runt alla ytterkanter där jag skulle gjuta. På så sätt blir det nya golvet "flytande", dvs sitter inte fast i kanterna mot befintliga väggar eller kvarvarande golv. När sedan den nya betongen härdat, skrapade jag bort ett par cm djup längs alla kanter och fyllde med elastisk byggfog för att hindra ev. radongas att sippra upp längs skarven.
Jag lade även diffusionstät plast mellan cellplastlagren under plattan av samma orsak (hindra radon).
 
Ok b8q, och jag antar att du är nöjd med lösningen än så länge? Har du testat radon efteråt eller vet du att lösningen ska funka mot detta? Jag blev lite avskräckt av att du använt plast under hela betongplattan, riskerar man inte att stänga in ev. fukt som kommer via kondens eller fuktvandring på det sättet? Jag har hört att konstruktioner i källare bör kunna andas, jag kan dock ha fel. Systemet kanske andas i kanterna?

I angränsande rum har den tidigare ägaren gjort en golvvärmelösning med isolering över plattan och sedan flytspacklat golvvärme. Alltså ren lathet. Detta har lett till att plattan i dessa rum blivit mycket fuktig då den inte värms upp. Fukten har då trängt in i övriga källaren. Det gör också att golvet i dessa rum ligger ganska högt över plattan, det kan bli ett problem för mig i de nya rummen. Blir svårt att täta mot radon om jag gjuter den nya plattan högre upp. Kanske helt enkelt får gjuta den tjockare än i angränsande rum? Eller leva med att golvet i de nya rummen ligger någon decimeter under? Några förslag?
 
Jag har inte mätt radonhalten på nytt än, det blir om ett tag när jag kommit längre i renoveringarna, men jag har svårt att tro att jag fått HÖGRE halt av mina åtgärder.
Än så länge (ca 5 månader) är jag iaf mycket nöjd med åtgärderna, min källare är numera både varm och torr.
Jag tror inte plastskiktet under betongen ska vara ett problem ur fuktsynpunkt. Det är ju "så här man gör", enligt de byggare jag pratat med. Det är ju inga material som kan ta någon skada. Blir det markfukt underifrån så ska väl det kapillärbrytande lagret med makadam kunna forsla bort fukt som ev. övergår i vätskefas, och kommer det ovanifrån (om man skurar golven t.ex) så kan ju både betong och klinker torka ut uppåt. Plattan klarade ju av att jag spolade vatten på den dagligen veckan efter gjutningen, och är ju torr och fin idag.
 
Tyresö
b8q skrev:
Jag har inte mätt radonhalten på nytt än, det blir om ett tag när jag kommit längre i renoveringarna, men jag har svårt att tro att jag fått HÖGRE halt av mina åtgärder.
Än så länge (ca 5 månader) är jag iaf mycket nöjd med åtgärderna, min källare är numera både varm och torr.
Jag tror inte plastskiktet under betongen ska vara ett problem ur fuktsynpunkt. Det är ju "så här man gör", enligt de byggare jag pratat med. Det är ju inga material som kan ta någon skada. Blir det markfukt underifrån så ska väl det kapillärbrytande lagret med makadam kunna forsla bort fukt som ev. övergår i vätskefas, och kommer det ovanifrån (om man skurar golven t.ex) så kan ju både betong och klinker torka ut uppåt. Plattan klarade ju av att jag spolade vatten på den dagligen veckan efter gjutningen, och är ju torr och fin idag.

Även om det inte är så vanligt med plast mellan frigolitskivorna, så ser jag inte att den plasten kan ställa till några problem, eftersom den ligger ju under plattan och fukten kan ju - som du skriver - transporteras bort både under och över plasten.
 
Milkshaken
vi lägger plasten mellan frigolitskivorna och det är ju inga problem, ju när frigoliten värmer och tar bort bort fukten... Plasten ska ta bort fukten underifrån, och det som då sker är ju att fukten dunstar emellan frigoliten.....
 
Tack för svaren! Får köra med plast då också, men om det ska vara någon större vits mot radongas måste den ju sluta tätt i kanterna, annars läcker ju gasen upp där. Hur går man då tillväga för att lyckas med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.