Hej,

Har idag ett hus byggt 1976 med mekanisk frånluft, en central fläkt på taket och frånluftsventiler i två badrum samt tvättstuga och kök.

Pga husets arkitektur (funkis utan vind) och de idéer som vi har för vår ombyggnad så skulle jag vilja få bort spirorören från de två badrummen som går längs väggar.

Jag har tänkt mig att ha kvar den central fläkten (klassisk mekanisk frånluft) för att ventilera kök och tvättstuga men ta bort spirorören från badrummen och ersätta ventilationen från badrummen med Fresh Intellivent på kontinuerlig drift för utblås genom väggen.

Kan även tillägga att huset idag inte har tilluftsventiler men att jag tänkt installera sådana i sovrum och vardagsrum.

Till frågan:
Duger Fresh Intellivent som den enda ventilation i badrummen som ett komplement till den mekaniska frånluftsventilationen om man sätter dessa att blåsa ut luft på kontinuerlig drift?
 
Redigerat:
Hej

Intellivent duger alldeles utmärkt i ditt fall. Mitt råd är att ha den inkopplad för kontinuerlig drift. fuktstyrningen är då ändå aktiv och forcerar vid behov.

Som friskluftsventiler rekommenderar jag Fresh TL-98 F. Monter 1 st per 25 m2 boyta dvs 6 st på 150 m2. fördela dem i torra utrymmen så som sovrum vardagsrum allrum .

mvh/Per
 
  • Gilla
JoMaV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.