Tänkte bygga ett hus och göra allt själv men lagen hindrar mig. Vet att jag inte får koppla in elen men förbereda all dragning. Vad finns det mer som man inte får göra? Skiter i vad försäkringsbolagen säger.
 
Om du vet vad du gör så är det ju inga problem. Men det är ju just det som är problemet.
 

Bästa svaret

Det är bara elen du inte får göra själv. Dock får du inte förbereda dragningen heller om du menar att dra VP-rör etc.

Ibland kan dock kommunen ha krav på dokumentation, kontroller etc om att regler uppfylls. Du måste bygga enligt de byggregler som finns.
 
Regler och sånt ska jag nog klara av, får ju snacka med fackmän, folk här och läsa reglerna som finns ute på nätet. Har precis värmt upp med att byta alla vattenledning och avlopp i vårt hus. Även bytt vedpanna med acktankar med styrning utan en rörpulare.
 
Du måste ha en kvalitetsansvarig som upprättar en kontrollplan,
Någon måste ju fylla i att de gjort efter alla konstens regler, svårt att få någon elektriker att fylla i någ han inte gjort själv, det är ju hans bekymmer om det skulle hända något.
annars kan man göra allt själv.
Det svåra är nog om man gör allt själv att upprätta alla dokument och ritningar och sedan följa dem utan att behöva lämna in 30 ändringar på sitt bygglov, konstigt nog kommer man gärna på nya ideér efter hand som man bygger...........
 
Du får göra allt själv utom elen som sagt. Du får inte installera luftvärmepump själv heller nuförtiden.
Jag gör allt själv, har en kontrollplan upprättad av en KA och ett byggsamrådsprotokoll från kommunen angående vilka dokument de vill ha in. Mycket i kontrollplanen är enbart egenkontroller. Det enskilt viktigaste är att ha kameran på plats och fota allt du gör efter varje kritiskt moment, typ monteringsplattan för golvbrunnen, tätade skarvar i ångspärren, fästbeslag för rör-i-rör på plats etc etc.

Eh..ja, och håll dig till planen också...kom inte på att flytta på fönster eller ändra på själva huset. Fokusera de kreativa idéerna på invändig inredning istället....så blir vare sig du eller bygglovsgubbarna gråhåriga:)
 
Redigerat:
Du skulle inte vilja skicka en kopia på din kontrollplan och protokoll så jag har ett exempel att titta på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.