Hej!
Min sambo vill lägga in komfortvärme och klinkers i hall och kök, en yta om ca 30 kvm.
Balkarna ligger på cc 60 med 22 mm spånskiva på en torpargrund.
Jag undrar hur man bäst går tillväga för att undvika svikt i bjälklaget.
Vill ju helst inte höja golvet alltför mycket i onödan heller så jag undrar om det räcker med att flyta med fiberförstärkt flytspackel direkt på spånet, ska det armeras? Ska jag limma golvgips/ett lager spån till, sen spackla? Behöver jag ens flytspackla eller går det att limma spårade spånskivor och limma golvgips på? Helst ska ju plattorna och fogarna hålla ;)
 
Om spånplattorna är limmade mot reglarna och att de senare är kortlade varannan meter, blir det tillräckligt styvt som du har tänkt med flytspackel
 
Tack för ditt svar.
Hur utförs kortlingen?
Kan du svara mer ingående? :)
 
Har du cc600 mellan bjälkarna och 22mm golvspån på detta så har du två möjligheter då det inte är våtrum vi pratar om.

1. - Limma golvgips med flexibelt bruk typ LIP´s Flexicol.
2. - Armera och flytspackla golvet.

Båda varianterna bygger ungefär lika mycket (13-15mm) men gipsen är ju ett betydligt enklare alternativ om du redan har ett plant underlag.

MEN... eftersom ni vill ha in värme i golvet så återstår som jag ser det bara alternativ 2. :)

Prima golvspånet och häfta dit armeringsnät i vilket du fäster värmekabeln och sen flytspacklar du det hela i en omgång utan skarvar !

Blanda inte flytspacklet för tjockt bara så nivellerar det sig bra själv om du satsar på ett bra märke och inget billigt skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.