Vi renoverar vårt badrum på övervåningen, rören går från tvättstugan på nedervåningen och kommer upp genom golvet i badrummet. Nu när vi renoverar har vi förstått att rören måste komma ut genom väggen, hur gör man då? Alltså måste vi riva väggen i tvättstugan för att sätta upp nya rör då de heller inte får vara skarvade vad vi hört? Känns som det blir lite väl mycket jobb. Eller hur kan man gå tillväga för att få dem oskarvade ut genom väggen i badrummet där uppe?
 
Vid renovering så är det helt ok att frångå den delen av reglerna om det innebär omfattande problem för att åtgärda.
Se bara till så att det blir ordentligt tätt runt rören.
 
Tack för snabbt svar :D Okej, vart går gränsen för omfattande då? T.ex. att vi måste riva upp väggen i tvättstugan?
 
Jag rev just nu väggen i mitt badrum för att renovera. Jag har alla rördragningar i väggen och dessa går i golvbjälklaget mellan källare och våningsplan till wc, badrum, kök, tvättstuga mm. Mina inbygda vattenrör är skarvade med lödning som jag nu ser i när jag rivit. Huset byggdes -69 och rören har varit där sedan dess, utan något läckage. Detta är emot nuvarande bestämmelser där inga skarvar får vara inbyggda i väggar och golv (utan inspektionsslucka). Jag behöver kapa och förlänga rören till duschblandaren för att de ska räcka till till dubbel WAB och kakel. Rådfrågade en rörmockare kring detta och undrade vad försökringsbolaget skulle säga OM det började läcka i väggen i de lödda skarvarna.

Han sa att han skulle skriva ett undantag från bestämmelserna då kostnaden för att riva nästan hela huset för att dra om med nya rör är för stor kontra risken att ett läckage skulle uppstå. Enl honom så skulle min försäkring ändå gälla.

Det är bara och kapa och löda som jag tänkt och bygga in allt igen och hålla tummarna.
Jag tänker också klä in rören i väggen i plast så att ett ev. läckage rinner rakt ner på betongplattan som skiljer våningsplanen. Har borrat upp ett "skvaller hål" så att vattnen i såfall riner rakt ner i pannrummet (där jag har golvbrunn) så att ett ev. läckage upptäcks i tid.

Kan väl gissa att rören i ditt fall om de ska dras från tvättstugan och fällas in i badrumsvägg ovanför inte är ett särskilt omfattande arbete. Kapa rören strax under tvättstuge taket och borra hål snett upp mot badrummet så att nya rör kan skjutas igenom och skarva där du kapat. Du får ha skarvar som är synliga, inga problem. Det har du ju exempelvis där ett handfat är installerat.
 
Redigerat:
Räknas verkligen skarv lödning som osäker förbindning? Trodde det gällde bara snabb/skruv kopplingar.
 
Löder man med fosforbrons (hårdlödning) så glödgas röret och blir mjukt och då kommer alla rörelser i röret att böja röret i den mjukare delen som då riskerar att spricka.

Mjuklödning (tenn/silver) är inte lika starkt som röret och då är det problemet.

Skarva i väggen ni som behöver, översvämmning kan det bli ändå.

Protte
 
Hihi gillade sista meningen där Protte. Och visst är det ju så.

Det bästa för vår del är väl kanske att rörmokaren får avgöra, men han kommer inte förrän om en vecka så det var därför jag ville höra lite om vad man kan göra :D
 
MickeK: annars tätskiktar du istället för att plasta, då har du gjort ett vattentätschakt med dränering (om du har hål ner i pannrummet) då kan då ditt FB inte säga nått.

Tänk på att vissa FB ger "bidrag" för att dra om rör för att undvika skarvar, gäller bara vid skada inte vid renovering ( så var det sist jag frågade iaf)
 
kamilenski skrev:
Räknas verkligen skarv lödning som osäker förbindning? Trodde det gällde bara snabb/skruv kopplingar.
Ja enligt dagens regler räknas alla typer av skarvar som osäkra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.