När vi flyttade till vårt hus för 1½ år sedan så fanns det redan en värmefläkt, med 3 kw, i vårt garage, modell äldre. Nu har vi fått för oss att denna drar mycket ström, kan det stämma? Vi har börjat fundera på att ersätta den med något annat. Och då undrar vi vad som är bäst och energisnålast att satsa på i ett garage? Vi är ju inte i garaget så mycket utan det är mest underhållsvärme eller vad man ska säga som vi är ute efter, max. 1o grader. Kan någon av dessa vara något?

http://www.clasohlson.se/product/ca...1882;85177594;88601380;88601383&collapse=true
 
Om fläkten snurrar som den ska så blir det inte billigare med en ny fläkt, tyvärr. Men om er gamla fläkt har en trasig termostat som gör att det blir varmare än ni vill i garaget så är det nog idé att satsa på en ny.

Många sätter in en billig luft/luft värmepump i garaget, kika på det som alternativ.
 
mexitegel skrev:
Många sätter in en billig luft/luft värmepump i garaget, kika på det som alternativ.
... men se till att ni köper en som har en termostat som kan ställas in på den temperatur som ni vill ha i ert garage. Många värmepumpar kan inte ställas in på temperaturer under 18 grader och om ni bara vill ha 10 grader så kommer den att dra onödigt mycket ström.
 
Tyresö
Jag tror att det egentliga problemet är att garaget är för dåligt isolerat. Att byta ut en värmefläkt mot en annan värmefläkt sänker inga uppvärmningskostnader. Bättre isolering sänker däremot uppvärmningskostnader!
 
Ett äldre garage för en bil i Västernorrland kan mycket väl dra ca 7000 kWh/år att värma upp till 10 grader uppskattar jag. Varje grad inne utöver marktemperaturen på orten får energiförbrukningen att dra iväg rejält. Bra isolering i varmgarage är guld värt numera. Tyvärr är de flesta dito betongplattor oisolerade så det hjälper inte så mycket att göra väggarna 40cm efteråt. Luftluftvärmepump är en lämplig lösning om man vill ha 8-10 grader och spara el.
 
Om det bara ska vara varmt för vatten tex inte ska frysa känns 10 grader som lyx. Jag håller 4-5 grader i mitt vintertid och där vattnet är. Övriga delar i garaget får vara helt avstängt.
 
vojma skrev:
... men se till att ni köper en som har en termostat som kan ställas in på den temperatur som ni vill ha i ert garage. Många värmepumpar kan inte ställas in på temperaturer under 18 grader och om ni bara vill ha 10 grader så kommer den att dra onödigt mycket ström.
Jag har för mig att det ska gå att skärma av med ett draperi eller typ svetsduk runt innerdelen o låta värmen "läcka" ut i resten av garaget, det medför att ytter-delen klarar att frosta av också...
jag ska pröva detta i mitt garage på 70m2 och det är helt säkert att de blir 18 grader i svetshörnan o 10,3 grader i resten av garaget...;););)
 
Kluraren skrev:
Jag har för mig att det ska gå att skärma av med ett draperi eller typ svetsduk runt innerdelen o låta värmen "läcka" ut i resten av garaget, det medför att ytter-delen klarar att frosta av också...
jag ska pröva detta i mitt garage på 70m2 och det är helt säkert att de blir 18 grader i svetshörnan o 10,3 grader i resten av garaget...;););)

Det funkar säkert, men om man ändå ska köpa en ny pump är det ju bättre att köpa en som är byggd för ändamålet. Dessutom skulle jag tro att en sådan pump blir effektivare eftersom temperaturdifferensen blir lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.