Ritar på en ny altan med 28 mm trall ovanpå 45x195 golvbjälkar med cc 600 mm som i sin tur vilar på bärlinor som var och en består av dubbla 45+45 x 195 bjälkar. Bärlinorna vilar på gjutna betongplintar med cc 2240 mm.
Min fundering är hur jag bäst skall bygga de 16 meter långa bärlinorna. Har tänkt mig att sammanfoga 45x195 omlott (och sprida skarvarna) och vid varje skarv borra och dra ihop med 10 mm bult med brickor – två sådana på vardera sidan varje skarv och fylla på med ytterligare sådana bultförband med c:a 400 mm avstånd.
Frågor: Finns det alternativ (bättre/starkare) att göra detta på? - limma och skruva/spika?
Lars
 
Frågor: Finns det alternativ (bättre/starkare) att göra detta på?

Bättre än vagnsbult? behövs det?
 
Tyresö
Låter som att du ska regla upp så att det håller för en stridsvagn !
Bygg efter din idé, och du kommer ha ett golv som är stumt som ett betonggolv. Du är verkligen inte snål med regelvirke. Bättre konstruktion är fullständigt overkill!
 
Hej

Försök att skarva på plintarna omlott precis som du skriver. Räcker att skruva ihop det.

Hur har du kommit fram till konstruktionen. Den känns väldigt väl tilltagen.

Själv har jag 45x195 som bärlina, 45x145 som bjälklag och 28x120 som trall. Det blev stabilt som berget...

Mvh Wasa
 
Hej
Har försökt läsa på i olika skrifter om dimensionering och kommit fram till att stort avstånd mellan plintarna (2240 mm) kräver bärlina därefter (en avvägning mellan plint- och virkeskostnad). Avståndet mellan bärlinorna (som jag glömde skriva) är c:a 2400 mm, därav golvbjälkens dimension. Golvbjälkarna fäst mot grundsockel. Den färdiga altanen är tänkt att bli c:a 5 (och 2,5) meter djup och 16 meter bred. Skall gå att beställa tryckt 45x195 på dryga 5 meter så man slipper skarva golvbjälkarna.
/Lars
 
Milkshaken
hehe... 2,5 meter djup???? Då har du ju gjort ett akvarium typ.....
Klart det finns 5 meterslängder... 5,40 är längsta ordinarie kapmåtten i Sverige..... Sen finns det vissa som har 6,40, men då är det inte svenskt och dessutom fingerskarvat.......
 
Milkshaken
Min första tanke var också....Fan vilken overkill..... Men förstår att du vill köra med hela längder och inga skarvar så långt ögat når... Bra ...
 
Tror ioförsig att den dimensioneringen gäller för 1,5-planshus...inte altaner, men det lär ju inte svikta när ni har lokala marschbandet på besök iallafall!:)
När jag byggde grunden för huset i somras, bjälklag på plintar 6,3x13,3m, så la jag skarvarna omlott på de dubbla bärlinorna och PU-limmade dem + vagnsbultar. Spännvidderna mellan plintarna är ca 2,1 meter. Hornbach har Sika Polyuretanlim för ca 150 kr flaskan..och flaskan räcker för hela bjälklaget. Biltema har också PU-lim till bra pris.

Inte för att det behövs, men när man ändå fläskar på så kan man ju göra det rejält:)
 
Om det varit min altan så hade jagt lagt golvbjälkarna tätare än cc 600mm med 28 mm trall, cc 450mm blev det hos mig i somras.
 
Uffe_xx skrev:
Om det varit min altan så hade jagt lagt golvbjälkarna tätare än cc 600mm med 28 mm trall, cc 450mm blev det hos mig i somras.
Vad är anledningen till att du tycker det behövs tätare än 600mm mellan golvbjälkarna?
 
Vad jag har för mig från min tekniska utbildning skall väl skarvarna ligga mitt i mellan två "pelare" för att vara starkast. alltså inte skarva på plint. Men jag kan ju minnas fel. men så skarvar dom takstolar på det jag har sett.....
 
MaZtoR skrev:
Vad är anledningen till att du tycker det behövs tätare än 600mm mellan golvbjälkarna?
Jag tycker det sviktar lite för mycket med trall 28x120 när den ligger på cc60. Syns tydligt när kraftiga (feta) personer trampar runt. Har man lagt ner så mycket tid och pengar på ordentlig grundläggning så vill jag göra det hela vägen. Det går inte åt så mycket extra mtr, det kanske tom redan är inköpt och skulle hamna bland överblivet virke för nästa projekt.

Jag har cc50 på min veranda, men behövde komma åt under huset i somras och rev en del. Lade tillbaka med cc45 och upplever en klar förbättring.
 
vill Du ha bärlinan kraftigare, kan du stoppa in en playwood, byggplyfa eller formplyfa mellan reglarna
Glöm inte pappen på plintarna
 
Redigerat:
xCxJx skrev:
Vad jag har för mig från min tekniska utbildning skall väl skarvarna ligga mitt i mellan två "pelare" för att vara starkast. alltså inte skarva på plint. Men jag kan ju minnas fel. men så skarvar dom takstolar på det jag har sett.....
ja det blir rätt då;)
 
min veranda är 2 meter bred och 60 meter lång. Har 28X120 med 600 cc mellan reglarna, jo där blir svikt i det, men det är så dags nu
IMG_1238.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.