Efter att vattnet varit oanvänt i ett par dagar så kommer det gul/brunt vatten en stund vid spolning, jag måste spola i storleksordningen 2-3 minuter per vattentapp för att återgåt "rent" vatten.

Första fråga, är detta något farligt? Bör jag göra något åt det, hur i så fall?

Jag bor i en 20-tals villa.

Tack på förhand!
 
Låter som lite rost. Har ni rensat hydrofontanken på länge ?
 
Rostfärgat vatten är ofarligt. Ser inte så kul ut bara.
 
C
Järnrör i huset ger den effekten också. Tror tillochmed vår servis är ett järnrör. Händer ibland här att det blir lite brunt på toaletten på övervåningen (handfatet då), när man inte använder den/det på ett tag.
 
danielr112 skrev:
Har ni rensat hydrofontanken på länge ?
Har man alltid en hydrofontank? Min villa är ansluten till kommunalt vatten.

Hur rensar man hydrofontanken? Det har jag aldrig gjort tidigare.
 
Redigerat:
Nej, har du kommunalt vatten har du ingen hydrofor. Det troliga är som cheetah1 skrev att ni har ett järnrör.
 
Du kan ju klaga litehos komunen men förmodligen är det som de andra säger att du har järnrör med lite lösa partiklar i. Se till att spola lite rejält någon dag så kanske du får bort det värsta.
 
Nu har vi haft en VVS-kille på plats och han säger att detta beror på att vi har galvade rör efter kopparrör. Då uppstår en kemisk reaktion som gör att galvade rören rostar... lösningen är att byta ut alla galvade rör till koppar så skall man slippa detta samt risken att rören rostar sönder säger han, stämmer det? Någon som har kunskap i ämnet?
 
För att återkoppla till ärendet. Vi har nu låtit byta ut alla galvrör till koppar- resp. PVC-rör. Så nu hoppas jag problemet är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.