Calle Anka skrev:
Nej så är det inte. Stockholm har 159,38 i snitt, Norrköping 155,61 i snitt, Linköping 159,94. Rikssnittet ligger på 149 kr. Kolla www.byggnads.se där finns all statistik.

Verkar som om du tycker synd om arbetarna inom byggsektorn. Har man valt det själv kanske? Lönen ser jag som mycket god om man tjänar 26 000/månad när man inom Handels, som är oerhört jobbigt likaså, snittar runt 16 000. Nej jag vidhåller att byggnadsarbetarna har det relativt bra sett.

Har varit med på ett antal större byggen där jag stått som byggherre och emellanåt har gått oerhört långsamt. Dock var raststugan välbesökt. Håller inte med dig i din beskrivning.
Plastindustrin i småland grundlön 83kr per timme
Byggnads 109kr per timme ::)
 
Fortsätter utanför ämnet med mina reflektioner.

Känner ett antal personer som anlitat utländsk arbetskraft som alla är nöjda.
Känner betydligt fler som anlitat svensk arbetskraft som känner sig lurade prismässigt eller fått undermålig kvalitet på det utförda.

Har en god vän i byggbranschen som inser att utvecklingen är naturlig.
Vår tillverkningsindustri har i många år fått konkurrens från billiga länder. Matkedjor som Lidl har etablerat sig i Sverige med billigare mat. Systembolaget har fått "konkurrens" och tappar hundratals miljoner i försäljning. Det statliga spelmonopolet ligger risigt till. Det importeras båtar från balttländerna som konkurrerar med våra svenska varv. Programmerare och anda datakonsulter får konkurrens från Indien (SAS har flyttat en stor del av utveklingen dit). OSV...

Det är bara för byggbranschen att gilla läget och anpassa sig eller dö en långsam död.

/Fredrik

 
Calle Anka skrev:
Uppdrag granskning gjorde ett [flash=200,200]sedvanligt vinklat[/flash] reportage om utländska byggarbetare i Sverige. Ett företag som förekom var www.polenkonsulten.se. Finns det någon på forumet som känner till dessa och har några erfarenheter.
Jag har funderat, och funderat... Tror aldrig dom har gjort ett objektivt reportage någonsin... >:(

Jag kan inte utrycka min avsky för detta program med ord... Och att sedan beslutsfattare tittar och lysnar på detta program och tillsätter utredningar och skapar lagar efter vad dom kommer fram till är så löjesväckande att man inte vet om man ska skratta eller gråta... :-/
 
swede skrev:
Plastindustrin i småland grundlön 83kr per timme
Byggnads 109kr per timme ::)
Har smålänningarna börjat anpassa sig? Skit samma egentligen detta med löner. Min ambition är att hitta en entreprenör som kan leverera kvalitet och som man kan lita på till humana priser dvs under den svenska nivån.
Jag har några input till bolag som jag skall följa upp men har någon FAKTISK erfarenhet så tar jag tacksamt emot synpunkter.

Gällande "Uppdrag granskning" så har de ju börjat granska sig själva nu innan alla program men Janne Josefsson mår jag illa av bara jag hör namnet. Snacka om skjutjärnsjournalistik. :p
 
Ja, efter att ha sett Hr Josefsson bli intervjuad i tv och sagt att det som driver honom är ett "klasshat" ("allt är borgarnas fel, såklart", typ) så blev det väldigt svårt att ta honom på allvar.
En sådan inställning borgar ju inte för objektivitet och kritiskt granskning av sina egna slutsatser direkt

För övrigt skulle det vara intressant att höra erfarenheter av polenkonsulten eftersom vi ska bygga garage i vår...

/Fredrik
 
FredrikB_Viby skrev:
Ja, efter att ha sett Hr Josefsson bli intervjuad i tv och sagt att det som driver honom är ett "klasshat" ("allt är borgarnas fel, såklart", typ)  så blev det väldigt svårt att ta honom på allvar.
En sådan inställning borgar ju inte för objektivitet och kritiskt granskning av sina egna slutsatser direkt

För övrigt skulle det vara intressant att höra erfarenheter av polenkonsulten eftersom vi ska bygga garage i vår...

/Fredrik
Hej
Polenkonsulten förmedlar endast egna f-skattare, Polenkonsulten tar inget ansvar vid bygge
Jag vidhåller fortfarande att det skall finnas Svensk arbetsledning, samt ett Svenskt byggbolag bakom nybygge, men att renovera hus eller lägenheter samt murarjobb är hantverkarna ett steg före Svenskarna ;)
 
Hade du några tips på motsvarande som kan åta sig en styrd totalentreprenad?

Vi är ju intresserade av ett stenhus som antingen muras upp från grunden eller monteras med hela block.

Bygget är i Östergötland.
 
Calle Anka skrev:
Hade du några tips på motsvarande som kan åta sig en styrd totalentreprenad?

Vi är ju intresserade av ett stenhus som antingen muras upp från grunden eller monteras med hela block.

Bygget är i Östergötland.
Japp,jag har ett telenr i dator , men eftersom min fru säger att jag är största viruset så tar det lite tid ,jag lovar att återkomma innan kvällen
Mvh ;)

 
swede skrev:
Japp,jag har ett telenr i dator , men eftersom min fru säger att jag är största viruset så tar det lite tid ,jag lovar att återkomma innan kvällen
Mvh ;)
Anmäler härmed mitt intresse för ovan omtalade telefonummer.. ;D

Menar du att dom tar på sig en totalentreprenad, och firman är svensk, med alla garantier och försäkringar som normal firma, men anlitar utländsk arbetskraft?? :D

Låter super intressant ;D


Arbetar själv i en branch där jag måste konkurera med billig utlänsk arbetskraft (sjökapten) så det hade varit skönt och för en gångs skull fått lite nytta också av den billiga arbetskraften.. ;D
Men till skillnad från byggnads så hjälper vårt fack till att få in den billiga arbetskraften och har mött arbetsgivarna på halva vägen vilket räddat många jobb... Tänk på det alla snickare... Ni är inte oersättlig.. Det finns folk som VILL jobba för mindre lön och utför ett betydligt BÄTTRE arbete.. :surprised:

Men detta hör ju inte till detta forum, för det handlar ju om politik.. ;D
 
Gränsen är hårfin mellan politik och husbyggen ibland. Det finns knappt en tråd som inte tar upp problem med kostnader, löner, skatt, orättvisa etc.

Väntar också på Swede.......han hade visst virus i datorn.... ;)
 
Om man köper in tjänster från ett företag så betalar man ju inte 120-150:-/tim, eller? ???

Om vi säger att jag får 135:-/tim före skatt (ja och så har man semester och klämdagar bla bla bla) så är det ju inte likställt med vad jag kostar för arbetsgivaren.
Skulle tro att jag säkert 'går på' det tredubbla om inte mer...särskilt om man skulle jobba skift eller kräva OB-tillägg :D
 
Calle Anka skrev:
Gränsen är hårfin mellan politik och husbyggen ibland. Det finns knappt en tråd som inte tar upp problem med kostnader, löner, skatt, orättvisa etc.

Väntar också på Swede.......han hade visst virus i datorn.... ;)
Hej Calle Anka
Jag tror att Bosse ringde dig i går eller var det tvärtom ;)
Jag letar efter ett företag som kör med Estniska snickare ,jag hoppas att jag har hans telenr kvar, letar förtvivlat ;D
 
Jo jag snackade med Bosse en kortis....inte Ringholm då alltså.
 
Calle Anka skrev:
Jo jag snackade med Bosse en kortis....inte Ringholm då alltså.
Onej Ringholm dammsuger mina fickor ;)
 
swede skrev:
Onej Ringholm dammsuger mina fickor ;)
;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.