Hej!

Jag upptäckte idag att det trycktes upp vatten ur stuprörets anslutning nere vid marken.

Tänkte att det kanske är stopp någonstans så jag testade att spola lite med högtryckstvätten, hände inte så mkt mer än att det fylldes upp ganska snabbt.

Jag hade hela tiden trott att röret går en bra bit under marken bort till nån stenkista MEN när jag började gräva runt röret som går ner i marken så lossnade det helt. Tänkte att det hade lossnat från anslutningen till resten av röret men det fanns inget annat rör.

Så allt vatten går alltså ner 50 cm i marken. Antar att det är en stenkista men ska den verkligen ligga så nära huset? Röret går alltså rakt ner i marken bara 30 cm från huset? Den delen av huset som detta ligger i närheten av ligger på platta...

Funderar på vad jag ska göra nu...dagvattentunna? Vattnet verkar ju iallafall inte kunna rinna bort eftersom det trycks upp när det regnar mycket?
 
Ingen som har nåt råd? =(
 
Finns det kommunal dagvattenledning i gatan kan du lägga rör och ansluta dit. Annars kanske ta dit en gräövare och anlägga en rejälare stenkista lite längre från huset?
 
Om Du inte har nån dagvattenledning bort från huset så får Du dra en sån, helst till kommunens dagvattenledning om Du har en sån annars till stenkista. Jag har ingen direkt kunskap om stenkistor men förslagsvis ska den ligga på den lägsta delen av tomten så inte vattnet rinner tillbaka mot huset.

Temporärt skulle jag låta stupröret mynna i en slang lr ett rör som leder bort vattnet från huset. Som det är nu verkar Du ha fyllt upp med så mycket vatten som marken tål i och med att det kommer upp ur röret, måste vara den sämsta lösningen man kan ha. q(;^;)p

Har Du flera stuprör med samma lösning? jag skulle blitt ordentligt irriterad på den jag köpt huset av med en sån lösning :@
 
Hej!
Det finns ingen dagvattenledning i närheten tyvärr. Bor mitt i skogen.
Blev jävligt snopen faktiskt. Trodde inte nån skulle vara så dum att man bara stoppar ner ett rör i marken 30 cm från huset. Som tur är så finns det inga fler såna här lösningar. Har dagvattentunna till ett annat rör och det får kanske bli samma lösning här tills vidare. Blir dock inte snyggt! Har nu tills vidare lett vattnet bort från huset iallafall.

Ja, är jävligt irriterad på han som sålde huset. Svor en hel del igår när jag stod o grävde i ösregnet.
 
Dagvattentumma har grannen, skitfult :) Då blir det stenkista, det kan väl inte va så svårt att lägga en massa sten i en hög i en grop?
 
Hej!

Jag har precis samma situation som du, dock har jag inte byggt hus än, så läget är inte akut...:D. Det bästa är att få bort vattnet från tomten. Finns det något vattendrag där du kan leda ut vattnet? (kan ju kräva tillstånd...) Som du märker är din tomt ganska full med vatten, tyder på att infiltrationen är otillräcklig.

Gräv lite på olika ställen och kolla hur det ser ut, är det inte blålera kanske det kan fungera med att anlägga en infiltration, dvs ett lager makadam med spridarslangar över.

Skriv gärna lite mer om hur det ser ut runtomkring!

Mvh,

Anders Nilsson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.