Tänkte att jag skulle följa upp min första tråd, denna, men det verkar som uråldriga trådar automatlåses efter hand? Så här kommer lite före-efter för den som är intresserad.

Putsen slogs ner i princip helt och hållet, det var det enda rätta eftersom den på 70-talet lagades med yttre lager cement och sedan sprutmålades med plastfärg, precis som gudfader gaia och ktm250 trodde och kommenterade i den gamla tråden. Del av listverket högst upp (entablementet) kunde behållas. Vår murare, Heiki, slog upp allt för hand med murslev... Det hela kalkavfärgades med kalklimfärg i originalkulören ockra, pilastrar och och listverk i gröm umbra med lite ockra. Är man intresserad finns mer här.

Före:
20101107-cjqh96qcahy8n9rrgn9c4m5srr.preview.jpg

Efter:
20101107-ryyceskmhc1cwbebpgixci58kr.preview.jpg
 
Toksnyggt! d^_^b nästan så man skäms här i sin 60-talskåk med putsad lättbetong :p Jag blir på gott humör när jag får se och höra om en duktig hantverkare som gör det han ska. Hälsa Heiki!
 
Damn! Hade aldrig trott att det var samma hus! Kalasfint!
 
Men shiiiit vad snyggt! Verkligen ett kanonfint hus! Blir sugen på att se vad ni gjort invändigt. Ska helt klart spana in er blogg.
 
roligt att se ett hus återfå sin forna glans :). Grattis att du fick tag på en duktig putsmästare. Heiki är värd sin vikt i guld!
Läste i din blogg .....
Inte alls dumt att ni tog bort verandan. Gissar att det fanns en skärmtak/ dekoration ( gamla spår) över dörren i samma vinkel som den i taket. Hur var det med utetrappan? Har du fått fram det gamla eller är det hellt ny formation? Tycker det saknas trappräcke i svart smide :). Skulle gå fint ihop men takfärgen :)
Jätte fint hus med klassisk symetri och fina proportioner ! Rubba den inte med sidoverandor ..... ett lusthus i parken passar bättre vid
gaia
 
Jovisst blir det fint, trevligt att andra också tycker det. :)

Heiki är grym. Han slevar för hand upp tjockputsen som är mellan 4 och 7 cm tjock , sammanlagt ca 40 000 kg!

Gaia. Jo verandan hade sadeltak från början och det syntes i den gamla putsen. Den byggdes sent 1800 tror vi. Verandavarianten som syns på bilden i inlägget ovan är renoverad och omgjord i klassicistisk stil på 20-talet. Vi såg inget i putsen direkt ovan dörren, där har det nog sett ut som det gör nu med platt skärmtak. Från början hade huset förstås bara en våning och byggdes senare på med ytterligare en våning.Det kan vara så att frontonen (takspetsen på framsidan) tillkom senare, därav ett "rakt tak" ovan dörren men det är ju iofs lika vanligt att dörrtaket/dekorationen bryter med frontones takform.

Jag ser huset som ett något mindre Olivehult (som ligger här i närheten) fast omgjort, putsat senare, och i sämre skick invändigt. Se bild.
 
  • olivehult.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappen är original, där var vi oroliga när vi började bila bort all cement kan jag säga... Vi såg att andra trappsteget stack ut i sidled på ett konstigt vis och vi befarade att det skulle vara en enda röra. Det visar sig sen att det steget är ditsatt senare för att höja trappen ett snäpp. Tittar man noga så ser man också att graniten på det steget är av lite annan art, något mer rött i. Så det du ser på bilden nu är original men höjt med ett steg, biten som stack ut har jag kapat.

Trappräcke i svart smide står på listan. :)
 
Det blev verkligen kanon fint! Ser ut som ett helt annat hus nu! :)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Trappen är original, där var vi oroliga när vi började bila bort all cement kan jag säga... :)
Du har tur att äga ett ordentligt byggt hus :). Det lånar sej att köpa kvalitet från starten fast man får lägga mycket på återställning :).

Vi hade mindre tur - ursprunglig grå skiffer vittrade sönder ?, ersattes sen med ojämna pågjutningar och klinker som släppte. Fundamenter var dock gedigna och med skickliga murare fick vi nya jämna trappsteg med tjocka granitskivor på. Nu ska trappan hålla husets livslängd, hoppas vi :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.