Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Arbetar som servicetekniker och besökte ett bygge där polska hantverkare byggde, för att utföra det jag skulle göra.
Nu råkar det vara så att jag är behörig elektriker (AB) och när det är polacker inblandade så brukar jag kolla lite extra.....och speciellt när elektrikern var polack han med...
Denna kund som är en mycket trevlig kille kanske inte har en aning om att hans dröm kanske blir hans mardröm eller död.
Jag känner att jag måste få stopp på dessa tokigheter och informera kunden om att han förmodligen kommer få stora bekymmer i framtiden och att hans bygge är ett av det värsta jag sett men jag vill egentligen inte blanda mig i hans affärer.
Är faktiskt min skyldighet att informera kunden men känns inge kul precis då man känner sig som bror duktig och vill riskera något.......
Nån som känner igen sig?
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker att du (så försiktigt du kan) ska tala om för kunden att kanske allt inte står rätt till. Då får han ju möjligheten att göra nått åt saken om han så önskar
 
Vet inte om du är TVUNGEN enligt lag.. Men visst vore det ganska taskigt mot kunden att inte meddela honom om du sett nåt som är fel gjort? Jag hade iaf gärna fått reda på detta så fort som möjligt...
 
Jag tycker också att du ska försöka flika in att du är behörig elektriker och att installationen inte är helt okej.

//Patrik
 
Då måste jag ochså påpeka att polackernas val av pumpstation för avlopp 40 meter var en enkel saniflo!!!!
Det luktar blåsning....
Poolen värms dels av golvvärmeslingor!!! Helt sjukt...
 
Tyresö
Jag ser polacker på byggen hela dagarna och jag lägger mej inte i deras jobb - viktigast för mej är att jag gör mitt jobb helt rätt.

När jag kommer och ska pumpa betong hos en privatkund, och han har anlitat Polacker, som ska gjuta, då vet jag att det till 99 % kommer bli en katastrofgjutning - antingen kalvar (exploderar) formen av betongtrycket (stödmursgjutning) eller om det är en villaplatta så gjuter Polackerna med en höjd-noggranhet på + - 5 cm = katastrof ! Och det är alltid likadant när det är Polacker inblandade.

Jag tycker att du ska resonera som mej: Kunden har själv valt att anlita billig arbetskraft som konkurrerar ut oss som är seriösa. Kunden får vad han/hon betalar för - ett uruselt jobb till en billig peng!
Är man så snål att man anlitar Polacker, då får man skylla sej själv!

Jag tycker att du ska småflina för dej själv och se till att du gör ett bra jobb, eftersom det är dej kunden kommer att ringa och be om hjälp när verkligheten har kommit ikapp - och då får du ju mer jobb.
 
Redigerat:
Vill inte röra det bygget med tång.....Jag är mest orolig för elen och kundens blodtryck.
Jag håller med dig Tyresö....Det dyraste man kan göra är att köpa billigt.
 
R
Det är mycket som man får se här i livet. Det är inte alltid man kan göra något åt saker och ting, utan man får lämna och gå vidare. Vad som är rätt eller fel är helt beroende på situationen. Han/hon har ju själv anlitat polacker och får stå sitt kast. Å andra sidan känner du medlidande, och det är inte rätt att någon blir så här lurad!!

Jag har aldrig funderat på att skaffa en pool, än mindre funderat på hur man värmer upp vattnet. Men att delvis värma vattnet genom golvvärmeslingor låter helt uppåt väggarna..

Men varför inte ta chansen och påpeka felen när du har kompetensen att stå på?
 
Jag skulle iallafall påpeka för kunden att allt inte står rätt till och ge några konkreta exempel på vad och varför det är farligt, så har kunden en chans att gå vidare. Jag skulle inte sova gott om jag senare fick höra att det hänt en olycka, och jag inte sagt något!
 
Klart att du ska säga ifrån!!
Resonemanget att man får skylla sig själv om man anlitar polacker köper jag inte. Om du då som "riktig" yrkesman ser felen men struntar i att påpeka dem, med eventuell fara för annans liv, då är du ju inte ett dugg bättre. Tala om vad som är fel, kunden kommer garanterat att ångra den dag han anlitade dem ändå, med allt strul han kommer att få när det ska redas upp.
 
Påtala de fel du sett, förklara varför det är fel och sen rekommendera kunden att ta dit en besiktningsman som kan verifiera felaktigheterna, så ser det inte ut som att du själv fiskar efter jobb.
 
Berätta! Det är min åsikt...
 
Gick förbi en byggnad för några år sedan där de hade tagit upp ett hål i bjälklaget för att installera en hiss. Nyfiken som man är (eftersom bjälklaget var tillverkat av oss) tittade man ju lite extra och då la jag märke till var de hade börjat montera upp hissmaskineriet. För att göra en lång historia kort så hade de satt det på ett ställe där det garanterat hade rasat ner i hisschaktet. Hoppas jag förhindrade nån skada när jag sa till för nästa dag satt maskineriet på andra sidan schaktet istället....
 
Hej

Om man vill vara paragrafryttare så är det så att alla i Sverige är skyldiga att tillkalla hjälp vid brand eller annan olycka eller fara för detsamma...

[Lag 2003:778 om skydd mot olyckor 2.kap 1§]

Svårbevisat om man inte gör det men jag hade absolut påpekat felen om de utgör fara för liv och egendom...

Mvh Wasa
 
Tyresö skrev:
Jag ser polacker på byggen hela dagarna och jag lägger mej inte i deras jobb - viktigast för mej är att jag gör mitt jobb helt rätt.

När jag kommer och ska pumpa betong hos en privatkund, och han har anlitat Polacker, som ska gjuta, då vet jag att det till 99 % kommer bli en katastrofgjutning - antingen kalvar (exploderar) formen av betongtrycket (stödmursgjutning) eller om det är en villaplatta så gjuter Polackerna med en höjd-noggranhet på + - 5 cm = katastrof ! Och det är alltid likadant när det är Polacker inblandade.

Jag tycker att du ska resonera som mej: Kunden har själv valt att anlita billig arbetskraft som konkurrerar ut oss som är seriösa. Kunden får vad han/hon betalar för - ett uruselt jobb till en billig peng!
Är man så snål att man anlitar Polacker, då får man skylla sej själv!

Jag tycker att du ska småflina för dej själv och se till att du gör ett bra jobb, eftersom det är dej kunden kommer att ringa och be om hjälp när verkligheten har kommit ikapp - och då får du ju mer jobb.
Jag förstår verkligen inte hur du kan resonera som du gör.... Självklart ska kunden informeras om de brister som finns när bristerna faktiskt kan kosta liv!

Att strunta i att informera om att en platta blir gjuten med dåligt resultat är väl en sak - men att rekommendera detsamma när det gäller el känns väl inte riktigt bra? Det behöver ju inte ens vara kundens "fel". Kanske har han skrivit avtal där all el ska göras av svenska behöriga elektriker men att entreprenören ser detta som ett sätt att "spara pengar"....?

Att då rekommendera någon att småflina och vänta så att man själv får mer jobb när verkligheten kommer ikapp.... Ja - jag är faktiskt mållös...... Det kan ju vara så att kunden inte lever för att ringa och be om hjälp när verkligheten kommer ikapp....

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.