Tjena

Ska lägga in ca 25x160 mm massivt furugolv i ett rum där jag har vattenburen golvvärme.
Är självklart lite orolig för att råka skruva i golvvärmeslingorna.

Det går ju att märka ut slingorna mycket noggrant på lumppappen och skruva brevid men oundvikligen kommer det att finns ställen på golvet där spånten på golvbrädan hamnar precis i linje med en golvvärmeslang.

Frågan är hur man gör då? Hoppar man bara över att skruva just den brädan och går direkt på nästa eller får man skruva mitt på brädan och sätta en träplugg? Kan man limma?
 
Man brukar ju lägga golvet tvärs slangen. Själv har jag struntat i grålumppappen
 
Det svåra i detta rummet är att åsarna, bjälkarna, ligger nord-syd, det innebar att jag blev tvungen att lägga slingorna öst-väst. (fräste ner spåren i befintliga undergolvet, blev liknande glespanel tvärs åsarna) Detta gör att jag inte har något annat val än att lägga golvet åt samma håll som slangen för att det skall ligga tvärs åsarna. Rummets form gör att det skulle se mysko ut att lägga golvet åt andra hållet.

Även om jag lägger slangen tvärs slangen så blir slangens tillopp och retur åt andra hållet.
Ska även lägga golvet med fris vilket gör att en del av brädorna alltid kommer att ligga åt samma håll som slangen. Måste lösa detta på ett bra sätt. Hur gör man? Som jag ser det finns 3 alternativ..

1. Hoppa över just de brädorna och förlita mig på att skruvarna i brädan innan och efter håller allt på plats.
2. Borra och skruva mitt i de brädorna och dölja detta med en liten träplugg.
3. Limma fast dessa brädor, antingen i sponten eller i golvet under (Då tar jag givetvis bort lumppappen)
4... ?
 
Kanske skulle ha postat denna fråga i golv-forumet istället?
 
Du får återkomma när du skruvat hål i slangen :)

Jag tror det hela blir enklare utan lumppapp.

Om du märker på var du kan skruva kan du köra alt. 1 först med möjlighet till alt 2 om brädan reser sig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.