Vad ska man köpa för skruvdragare och kap/gersåg inför ett altanbygge nästa vår-sommar? Jag är en hemmafixare men betalar inte hur mkt som helst för verktyg. Tror jag håller mig runt 1500-2000 kr för skruvdragaren och runt 3000 kr för sågen.

Jag undrar också vad skruvdragares voltangivelse spelar för roll?

Alla svar välkomnas!
 
Volten på en skruvdragare avgör i princip hur stark den är.
Men en proffsdragare är i regel starkare än en lågbudgetvariant med samma spänning.

T.ex är 10.8v dragare bra till mindre skruv, 14,4v är en bra allroundmodell och 18v är till tyngre uppgifter.

Mitt tips är att kolla efter en 14,4v maskin, dom är ganska lätta och smidiga men ändå tillräckligt starka för det mesta.

Bauhaus brukar ha en Metabo 14,4v ganska billigt, den ryms nog i din budget.
Den heter BS 14,4 och kostar 1995:-
 
Redigerat:
Jag har ungefär samma premisser som dig ptk när jag ska utöka min verktyglåda.
Mitt val föll för några år sedan på en blå professional bosch gsr 12.2 ve skruvdragare när K-rauta hade utförsäljning på demohyllan. Tror jag gav 1300 då. Finns säkert motsvarande i modern förbättrad variant.Har varit suverän i det mesta som den använts till, och precis som skalman säger så är det smidigt att inte ha en alltför tung maskin. I somras när sommarstugan skulle få 60m2 altan var dubbla batterier en förutsättning, men det kanske är en självklarhet i dag med maskinerna. Svågern som skruvade i andra ändan på trallvirket använde en Dewalt (vet inte vilken modell) som var aningen mindre och smidigare, men med samma prestanda.
Kap/gersågen som min kamrat lånade ut under bygget av altanen och på obestämd framtid var en nonamehistioria som gjorde jobbet varken mer eller mindre . Jag bestämde mig efter avslutat projekt att en egen kvalitetssåg är på min önskelista inför husbygget i vår. Har läst massor av trådar om kapsågar här på forumet. Blå bosch gcm8 SJ var en given kandidat till min lista till tomten, men kommer att bli omsprungen av Metabo KGS 216 som i mina ögon känns som galet prisvärd. Halva priset (ca 1800)mot boschen och ändå snarlik prestanda. Tomten har redan fått min lista.
 
Tyresö
När det gäller skruvdragare, så räcker det - till ett altanbygge, gott och väl med en 10,8 volt - om du väljer proffsmodellerna.
Den räcker inte till dom största franska bultarna, men dom kan du skruva in för hand, den sista biten.

En 14-voltsdragare är visserligen urstark, men priset blir därefter.
Jag har själv både en 12-volt och 14-volt blå Boschdragare och jag använder 12-voltaren till 95% till allt jag bygger pga jag tycker den är smidigare och mindre klumpig än 14-voltaren.

Dagens 10,8-voltsdragare (proffsmodeller) med Lion-batterier är både starkare och smidigare än min 1 år gamla blå Bosch 12-voltsdragare från -09.

En 10,8-voltsdragare är dessutom billigare, så håll ögonen öppna under vintern, efter nåt extraerbjudande på en 10,8-voltsdragare proffsmodell.
 
Slår som vanligt ett slag för Metabo KGS 216, otroligt mycket såg för pengarna.

Som skruvdragare så ser GSB 18-2-Li för 170 pund på Axminster bra ut, en lätt 18-voltare med dubbla batterier.
 
skalman1 skrev:
Volten på en skruvdragare avgör i princip hur stark den är.
Men en proffsdragare är i regel starkare än en lågbudgetvariant med samma spänning.

T.ex är 10.8v dragare bra till mindre skruv, 14,4v är en bra allroundmodell och 18v är till tyngre uppgifter.

Mitt tips är att kolla efter en 14,4v maskin, dom är ganska lätta och smidiga men ändå tillräckligt starka för det mesta.

Bauhaus brukar ha en Metabo 14,4v ganska billigt, den ryms nog i din budget.
Den heter BS 14,4 och kostar 1995:-
Håller med om att 14.4 är en lagom storlek, ger både styrka och uthållighet.

Jag har haft samma tro om skalan på styrka som nämns ovan, men skillnaden mellan 14.4 volts modellerna är stor, även inom en enda leverantör, Bosch. Även inom en enda leverantörs proffsserie, blå bosch. Blå Bosch 14.4-2 klarar 38 respektive 16 Nm. 14.4-ve2 klarar 80 respektive 30 Nm. Jag upptäckte det i sommras när min gamla VE2 gick sönder och jag skulle byta. Det fanns många förslag, inklusive att gå till Festool. Många tyckte att blå bosch inte var starkare än Festool. Ändå hade jag valt den en gång i tiden för att den var så enormt stark (behövde den till 50 år gamla radiatorer i huset, fästa med skruvar i väggen). Så när jag kollade upp visade det sig att det fanns stora skillnader på styrka inom samma batteri.

Köpte en ny VE2, då jag ändå har en 10.8 som är smidig. Trots det använder jag i huvudsak 14.4, den är smidig nog, och räcker alltid till. Samt jag har den med två batterier. Två batteier är bra för altanbyggen.

--- Mats ---
 
Kan bara instämma angående Metabo KGS 216. Har byggt ett helt hus med den..dvs kapat reglar, gerat lister, golv etc etc..och den har fungerat klanderfritt. Såg till min irritation att den nu finns på conrad.se, frakfritt, för ca 1800kr. I valet mellan den och tex Gröna Boschen så vinner metabo solklart.
Har också Metabo Skruvdragare som jag är lika nöjd med, 18 Volts. Men om jag skulle bara köra altan och en massa trall skulle jag köra en 14,4-voltare eftersom 18Voltarna är lite tyngre och det blir lite jobbigt för handleden i mängdarbete som tralläggning.
Där skulle jag faktiskt rekommendera att komplettera med en Skil-dragare med sladd ca ca 400 spänn...det låter lite lustigt kanske, men den är lätt och ergonomisk att jobba med, stark så det räcker, och batteriet tar aldrig slut...och altanen bygger du ju på bekvämt avstånd från elutag:) (http://www.jula.se/borr-skruvdragare-230-v-27-nm-134724)
 
Enligt mottot "allt som är värt att göra är värt att överdriva" så köpte jag en näve 18V Makita-grejer. Priset håller man nere om man köper från USA eller UK, men de är inget för bensköra personer eller klena skruvar. Köp gärna in dig i ett system där batterierna passar till fler verktyg, det finns en överhängande risk för att det blir ett begär att samla på sig bra verktyg när du väl börjat och det suger att ha flera olika laddare och batterisystem.

Vdg kap/gersågen så skulle jag säga att valet beror mycket på hur grovt trä du vill/behöver såga med den. Det kan å andra sidan vara idé att köpa en lite smidigare och ta enstaka grova stolpar eller breda plank med fogsvansen istället. Här kom sambon hem med en röd Einhell från Bauhaus. Lite grovhuggen och stor maskin, men den ger rätt fina snitt och käkar det mesta man trycker i den. Metabon du fått tips om är en bra allroundsåg. Ibland finns de att få tag på i prisvärda paket med sågbord.
 
Forbo skrev:
det blir lite jobbigt för handleden i mängdarbete som tralläggning.
Där slog det mig en tanke - skruvautomat? Vore inte en sån fullkomligt lysande för trall?
 
Skruvdragare:
http://www.axminster.co.uk/makita-bhp452rfwx-18v-combi-drill-prod715072/
(Batteriet räcker några hundra trallskruv och laddar på drygt 20 minuter. Blir runt 1800 inkl allt tror jag. Tar några dagar att få hem efter beställning, bra kundsupport, se även den klistrade UK-tråden)

Vill du absolut inte köpa i England är den här Hitachin rätt schysst, finns hyfsat ofta nånstans ett par hundra billigare på kampanj:
http://www.toolab.se/?item_id=60010307

Kap/Ger:
Metabo KGS216 som nämnts ovan (den som har glidstänger och kostar runt 2 lax, inte den utan glidstänger som kostar runt 1 lax).
 
Redigerat:
Eller nåt sånt här. Väldigt användbart, hyfsat pris för att vara i Sverige (finns på UK-sajten ovan också). Slagskruvdragaren är stark som ett as trots att den är så liten, men den låter en del :)

http://www.toolab.se/?item_id=LCT204W
 
Till ett altanbygge föreslår jag som vanligt en bra handcirkel med skena och raksågningsmanick. Den klarar alla snitt du behöver göra vid ett altanbygge. En kap-gersåg klarar inte att klyva en trallbräda eller regel, vilket du kommer att behöva göra. Om man är lite listig kan man i många fall kapa både reglar och trallvirke i bunt om man använder skenan. Dessutom kapar man enkelt virket vid virkestraven eller senare liggandes på regelverket. Därmed jobbar man betydligt snabbare än med kap/gersåg. Nackdelen mot en kap/gersåg är det lite knöligt att lista med handcirkel, även om det är fullt möjligt.

Personligen använder jag en Mafell KSP 55 F som kommer i paket med 1600 mm skena, och en hemmagjord raksågningsmanick. Det finns även en Mafell vinkelsågningsmanick som jag är intresserad av. Den skulle göra den hemmagjorda överflödig, och dessutom låta mig vinkla snitten på samma sätt som en kap/gersåg.
 
Såg skulle jag välja Bosch PCM 8. Den har legt på runt 3100-3500 men "såg" att de nsåldes för 2695 på Bauhaus för inte allt för länge sedan. Fick bäst betyg av hemma-fixarsågar i Gör det själv tidningen. Tycker själv att den ser helt OK ut för pengarna. Finns även ett bra stativ för runt en tusing som gör det enklare att arbeta.

Själv köpte jag en GCM8s, den blå varianten med tillhörande stativ för 4995 från duab. Det var något år sedan och då låg PCM 8 på 3195 och med stativet så skuille det bara skilja en knapp tusenlapp. Därav slog den psykliska störningen till vilket innebär att jag måste köpa onödigt bra prylar så jag var tvungen att välja den blå för att det skiljde så lite i pris :)

Hade PCM 8 funnits för 2695 när jag behövde såg hade jag tveklöst köpt den istället (tror jag :)

/M
Själv köpte jag
 
Man brukar kunna få en GCM8S för runt 3500:- om man letar lite nu för tiden.
Skiljer inte så mycket i pris mot den gröna, men en hel del i kvalitet och framför allt precision.
 
Jag köpte den gröna, hade gärna bytat in den och en tusing mot en blå men mer hade det inte varit värt för mig. Jag hade egentligen tänkt köpa en blå men hittade ingen i grannskapet och så råkade Bauhaus ha en drive i samband med anskaffande av Bauhauskort... så prisskillnaden blev för stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.