som jag ser det så verkar kunderna väldigt övertygade om att denna nya garanti är en total entrepenad.
men i själva verket är det bara en meningslös garanti som alla andra har.
alla som säljer småhus idag omfattas av konsument regler,det betyder att samtliga måste rätta till fel och brister oavsett fabrikat.
och garbo går in vid konkurs eller liknande.
så varför göda och gå på t-h omdöpta garanto som alla redan har??
snudd på att köp en ny volvo,vi garanterar att du har luft i däcken så garanterar vi att pumpa dom,gratis !
 
nybyggd skrev:
men hallå ???? du vet inte vad en totalentrepanad är för något va ??
en sådan skrivs alltid med ett avtal oavsett gången i bygghanteringen.
står klart och tydligt på byggahus förklaring över entrepenad former
Finns väl ingen anledning att vara otrevlig?

Oavsett vad ni andra tycker och skriver så vet vi vad vi har kommit överrens om med TH. Punkt slut!
 
nybyggd skrev:
som jag ser det så verkar kunderna väldigt övertygade om att denna nya garanti är en total entrepenad.
men i själva verket är det bara en meningslös garanti som alla andra har.
alla som säljer småhus idag omfattas av konsument regler,det betyder att samtliga måste rätta till fel och brister oavsett fabrikat.
och garbo går in vid konkurs eller liknande.
så varför göda och gå på t-h omdöpta garanto som alla redan har??
snudd på att köp en ny volvo,vi garanterar att du har luft i däcken så garanterar vi att pumpa dom,gratis !
Sedan behöver man ju inte överdriva något fruktansvärt och få det att låta som att TH är några fula skojare och de enda använder sig av olika redskap för att sticka ut. För det har samtliga gjort på olika sätt och och vi träffade nog mellan 7-10 st olika innan vi bestämde oss...

Om det syftar till att ersätta en Garbo-försäkring och samtidigt skaffa sig större koll på alla sina byggare, så finns väl en fördel i att det är samma part som färdigställer huset, även om det i praktiken ger samma sak som Garbo.

Att det inte har något med totalentreprenad att göra däremot har jag aldrig trott, men det är väl bra att vi har kommit fram till det åtminstone.

Jag har nog inget mer att tillägga i denna tråd nu.
 
mhg_3 skrev:
Finns väl ingen anledning att vara otrevlig?

Oavsett vad ni andra tycker och skriver så vet vi vad vi har kommit överrens om med TH. Punkt slut!
Jo men så här är fakta. Om du nu tvingas skriva ett kontrakt till, gällande markarbetet, så är det ingen totalentreprenad. Sen spelar det ingen roll om du har samma generalentreprenör, i ditt fall TH. Har du två kontrakt har du inte totalentreprenad.

I praktiken kommer det förhoppningsvis inte att spela någon roll, men OM något allvarligt skulle hände kommer GARB-BO's försäkringsbelopp att vara delat på två kontrakt och ersätter bara den delen som problemen handlar om. Men det är väl här TH's trygghetsförsäkrings ska träda in. Sen är det väl oerhört sällsynt att det verkligen blir några stora problem också.
 
blizzet skrev:
Sedan behöver man ju inte överdriva något fruktansvärt och få det att låta som att TH är några fula skojare och de enda använder sig av olika redskap för att sticka ut. För det har samtliga gjort på olika sätt och och vi träffade nog mellan 7-10 st olika innan vi bestämde oss...

Om det syftar till att ersätta en Garbo-försäkring och samtidigt skaffa sig större koll på alla sina byggare, så finns väl en fördel i att det är samma part som färdigställer huset, även om det i praktiken ger samma sak som Garbo.

Att det inte har något med totalentreprenad att göra däremot har jag aldrig trott, men det är väl bra att vi har kommit fram till det åtminstone.

Jag har nog inget mer att tillägga i denna tråd nu.
Frågan du ska ställa till TH är om du slipper betala de 10 000 som är obligatoriska att betala i färdigställandeförsäkring till.ex. garbo för att du ska få låna några pengar?
 
jhenrikj skrev:
Frågan du ska ställa till TH är om du slipper betala de 10 000 som är obligatoriska att betala i färdigställandeförsäkring till.ex. garbo för att du ska få låna några pengar?
I vårt fall blir det de vanliga försäkringarna d.v.s. Garbo, eftersom alla byggare i Kalmar inte hunnit omfattas av detta än. Ev. skulle det bli klart dock med det tills vi fått bygglovet och ska skriva entreprenörsdelen, och då måste det kollas upp så att det blir rätt för det underlag bankerna måste ha.
 
jhenrikj skrev:
Jo men så här är fakta. Om du nu tvingas skriva ett kontrakt till, gällande markarbetet, så är det ingen totalentreprenad. Sen spelar det ingen roll om du har samma generalentreprenör, i ditt fall TH. Har du två kontrakt har du inte totalentreprenad.
.
Ledsen, jag måste fortsätta att arbumentera för min sak... Totalentreprenad handlar om att ha en avtalspart och det har vi, TH är både husleverantör och entreprenör även om vi nu råkar skriva två avtal så går det andra in i det första.
 
mhg_3 skrev:
Ledsen, jag måste fortsätta att arbumentera för min sak... Totalentreprenad handlar om att ha en avtalspart och det har vi, TH är både husleverantör och entreprenör även om vi nu råkar skriva två avtal så går det andra in i det första.
Nej det handlar om att ha ett enda kontrakt som hanterar allt....

Med en generalentreprenad har du också en enda generalentreprenör som sköter kontakterna med underentreprenörerna, men du har flera olika kontrakt. Men det är fortfarande bara TH du har som avtalspart.

Trivselhus skrev:
En generalentreprenad är en form av delad entreprenad. Du har en ansvarig generalentreprenör / avtalspart (oftast byggentreprenören) som i sin tur upphandlar övriga entreprenörer under sig s k underentreprenörer. Du behöver inte följa det dagliga arbetet lika noga som vid en delad entreprenad då den ansvariga generalentreprenören har det sammanhållande ansvaret d v s leder bygget.
 
ok, jag ska gå hem och läsa avtalet igen, Vi har dock aldrig pratat om annat än totalentreprenad och TH säger ingenting om att det enbart måste finnas ett kontrakt utan enbart att vi har en avtalspart vilket är fallet. Men nu ska jag vara tyst resten av dagen :)
 
mhg_3 skrev:
Finns väl ingen anledning att vara otrevlig?

Oavsett vad ni andra tycker och skriver så vet vi vad vi har kommit överrens om med TH. Punkt slut!
nej tolka inte som att jag läxar upp dig.
det jag verkligen vill få fram är att man inte ska ta fel på totalentrepanad och en general.
det råder en stor skillnad dessa emellan,och jag tycker det är rena skojet att ett så stort företag som t-h går ut med en garanti som alla har och låtsas att det är en t-e.
ursäktar annars om du trodde jag skällde på dig.
 
Unik Trygghetsgaranti för entreprenaden

Trivselhus arbetar med av Trivselhus godkända och
kvalitets- och arbetsmiljösäkrade entreprenörer.
Väljer du att bygga med en av Trivselhus godkända entreprenörer, oavsett entreprenadform, tar Trivselhus ansvar för att byggnationen genomförs på ett fackmannamässigt sätt.
Vi kallar det "Trygg hela vägen hem".

Vi på Trivselhus ställer höga krav på dessa godkända entreprenörer. För att vi ska kunna göra det, är det också viktigt att entreprenören får rätt förutsättningar för att lyckas. Därför fastställer vi all leveransplanering och tider för utförande tillsammans med entreprenören. Med andra ord måste vi, för att kunna utlova leveranstider och inflyttning till dig som kund, ha entreprenörens medgivande och fullständiga samförstånd.
Det kan innebära att du får en viss ”väntetid” för att få just den av Trivselhus godkända entreprenör som du vill ska bygga ditt hus.
De entreprenörer som vi har godkänt och som därmed ingår i vårt nätverk, får kontinuerlig information om samt utbildning och uppdatering av Trivselhus produkt inklusive förändringar i de regelverk som berör Trivselhus såsom exempelvis Boverkets regelverk, regler kring arbetsmiljö m m.
De av oss godkända entreprenörerna, som är duktiga yrkesmän med god produktkännedom och vidimerad erfarenhet av att bygga Trivselhus, förstår vikten av att förvalta och slutföra vår produkt – det småländska hantverket - på bästa sätt.
Du som kund kan själv avgöra vilken entreprenör du vill ska bygga ditt hus.

jag plockade ur t-h,s hemsida den garanti som omtalas.
som jag tolkar det så är det att t-h garanterar att byggarna gör rätt från sig,och skall docjk inte blandas med totalentrepenad.
men enligt deras hemsida så erbjuder dom detta.
 
nybyggd skrev:
Unik Trygghetsgaranti för entreprenaden

Trivselhus arbetar med av Trivselhus godkända och
kvalitets- och arbetsmiljösäkrade entreprenörer.
Väljer du att bygga med en av Trivselhus godkända entreprenörer, oavsett entreprenadform, tar Trivselhus ansvar för att byggnationen genomförs på ett fackmannamässigt sätt.
Vi kallar det "Trygg hela vägen hem".

Vi på Trivselhus ställer höga krav på dessa godkända entreprenörer. För att vi ska kunna göra det, är det också viktigt att entreprenören får rätt förutsättningar för att lyckas. Därför fastställer vi all leveransplanering och tider för utförande tillsammans med entreprenören. Med andra ord måste vi, för att kunna utlova leveranstider och inflyttning till dig som kund, ha entreprenörens medgivande och fullständiga samförstånd.
Det kan innebära att du får en viss ”väntetid” för att få just den av Trivselhus godkända entreprenör som du vill ska bygga ditt hus.
De entreprenörer som vi har godkänt och som därmed ingår i vårt nätverk, får kontinuerlig information om samt utbildning och uppdatering av Trivselhus produkt inklusive förändringar i de regelverk som berör Trivselhus såsom exempelvis Boverkets regelverk, regler kring arbetsmiljö m m.
De av oss godkända entreprenörerna, som är duktiga yrkesmän med god produktkännedom och vidimerad erfarenhet av att bygga Trivselhus, förstår vikten av att förvalta och slutföra vår produkt – det småländska hantverket - på bästa sätt.
Du som kund kan själv avgöra vilken entreprenör du vill ska bygga ditt hus.

jag plockade ur t-h,s hemsida den garanti som omtalas.
som jag tolkar det så är det att t-h garanterar att byggarna gör rätt från sig,och skall docjk inte blandas med totalentrepenad.
men enligt deras hemsida så erbjuder dom detta.
Man tolkar ju som man vill, jag har aldrig tagit det för Totalentreprenad i alla fall. Och det är nog en överdrift igen om man tror att merparten skulle tro det och hävdar att det är att vilseleda.

Det står ju dessutom "oavsett entreprenadform" i deras info för trygghetsgarantin.

Precis som du skriver så handlar det väl om att byggarna gör rätt ifrån sig, och enligt min säljare också att det ska ersätta Gar-bo.
 
Håller med dig blizzet, att missförstå trygghetsgarantin för totalentreprenad gör man ju inte, entreprenadformen är helt separerad från trygghetsgarantin. Går det att missförstå
 
blizzet skrev:
Mer info angående Trivselhus trygghetsgaranti för entreprenadarbeten för den som är intresserad.
[länk]
Fick bara upp en vit sida...hoppas för TH's kunder skull att garantin är mer än ett tomt blad ;=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.