Hej!

Våra hantverkare har börjat isolera vinden. Konstruktionen (utifrån och in) är (tror jag) takpapp ovanpå tvärgående plank. Sedan insidan med reglar och bjälkar.

När jag pratat med byggaren så diskuterade vi luftspalten men nu när jag inspekterat påbörjad isolering så ligger isoleringen dikt an mot plankorna! Det är väl tänkt att det skall reglas med 2-3 cm och läggas vindavskiljare (?) på dessa reglar innan isolering läggs in? I nocken finns små ventileringshål som jag tror är tänkta som utlopp för fukt (?).

Imorgon kommer byggaren hit och skall förklara sig - är det ett allvarligt fel att man börjat isolera utan att bygga en luftspalt? Jag oroar mig så klart för framtida problem men är själv ingen byggtekniker.

Om någon behöver en bild kan jag ladda upp, annars tror jag ni förstår.
 
Tyresö
Är själv inte heller en ventilationstekniker, men jag har fått lära mej att det måste vara en luftspalt från takfoten och upp på vinden, på insida yttertak. Har dom tätat takfoten med isolering, så tror jag dom har bäddat för ett framtida mögel-problem.
 
Ett kallt tak utan luftspalt är helt OK och kan utföras oventilerat om man som tätskikt under pannorna använder ett ånggenomsläppligt underlagspapp som tillåter ångdiffusion inifrån och ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.