Hej,
Vi håller på att bygga en enplansvilla på 165 m2. Huset kommer att ha en så kallad varmgrund. Våra planer är att ha vattenburen golvvärme i hela huset. Finns det något vi bör tänka på vid en sådan installation och/eller finns det andra mer lämpliga uppvärmingssystem? Vi har försökt leta efter vilket uppvärmningssystem man vanligen rekommenderar i samband med varmgrund men det har varit svårt att hitta information inom detta område. Vi vore därför väldigt tacksamma för tips och goda råd om uppvärmningen i vårt blivande hus.

Med vänlig hälsning
Peter och Lotta
 
Tyresö
Jag förespråkar vattenburen golvvärme. Ett tips, är att slingorna monteras under armeringen pga då får värmen bättre spridning när den når betongytan + som en bonus, så riskerar inte slingan flyta upp till ytan, under gjutningen, om det har missats en infästning - och det strulet har jag sett ett antal gånger under alla år jag pumpat betong.
 
och ta några bilder med tex en tumstock utlaggd innan ni gjuter.
Skulle ni behöva borra i framtiden så har ni nu bilder på var slangarna är.
Kan spara lite sköna slantar
 
Tyresö
mats_o skrev:
och ta några bilder med tex en tumstock utlaggd innan ni gjuter.
Skulle ni behöva borra i framtiden så har ni nu bilder på var slangarna är.
Kan spara lite sköna slantar

Borra i ett betonggolv med ingjutna värmeslingor......då hänger Mr Murphy över axel på en redan när man kopplar sladden till borrmaskinen......Tänk om man kunde pricka in en Lottovinst lika lätt som att missa en värmeslinga när man borrar.....då skulle man vara rik.

Fast det där med tumstocken och kameran är ett riktigt bra tips!
 
Dum fråga. Vad har du för anledningar att i efterhand stå och borra i plattan efter att huset är byggt?

Tillbyggnad eller nått sånt?
 
tillbyggnad/ombyggnad. Rör till nya platser för det ena eller andra.
Förbereder man inte kan du i enlighet med Murphy ge dig f-n på att du behöver det
 
Men hallå... varmgrund är ju en isolerad och uppvärmd "torpargrund".

Då är det kanske inte så lämpligt att gjuta med betong...

Lämplig värme är nån typ av luft-värme med växlare där du kör ner "ut"-luften i grunden, för att värma den.

//
 
Den värmegrund jag sett hade ingen isolering mellan golv och torpargrunden.
Den varma luften i grunden värmde golvet på bottenvåningen. Det var anledningen till att inte jag ville ha denna lösning. Jag ville kunna reglera temperaturen på golvvärmen i de olika rummen. Det funkade inte eftersom hela golvet värms av hela grunden. Och igen. Det var ju det som var tanken.
 
Varmgrund kommer bli nästa guldgruva för alla markentreprenörer om 15år är min åsikt. Precis som grundisoleringen har varit och fortfarande är. Ett exempel på en god tanke som inte höll hela vägen.

Tror dock att varmgrund är betydligt bättre än torpargrund men det är fortfarande en chansning och något som husleverantörer vill ha som ett val för att göra byggprocessen snabbare och billigare. Frågan är vem som får betala i slutändan (kanske om 15år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.