Jag undrar vem jag ska vända mig till för att överklaga en Meps-kalkyl. Vi fick en fuktskada i vårt badrum där grannens badrum ovan oss läckte och hela vårt badrum måste rivas. Byggfirman som försäkringsbolaget hänvisade oss till var omöjliga att kommunicera med. Vi ville ändra en del och moderninsera vilket vi var beredda att betala för. De rev inte så som vi hade tänkt och ställde in en för liten fläkt och sedan hörde vi ingenting på två veckor. Vi frågade då försäkringsbolaget om vi kunde anlita en annan firma vi hade samarbetat med tidigare. Det var OK enligt försäkringsbolaget. De räknade då ut att kostnaden för att bygga upp i samma skick som vi hade skulle kosta 61000 inklusive moms. Rörmokeriarbetet skulle tex gå på 1800 kr för att montera tillbaks handfat, dusch och handdukstork, samt rören till dessa.
Enligt vårt bolag skulle det kosta ca 110 000 exl moms. Vet någon hur man ska överklaga denna "Meps-kalkyl som jag anser vara glädjekalkyl...
 
Generellt får man problem att jämföra Meps kalkyler från en upphandlad hantverkare än en ni väljer som egen. Samma som de kunder som vill bygga själv kan känna sig underbetalda

Det man ska komma ihåg är att försäkringsbolagen har inköpare och som så stor kund pressas också priserna. Du ska först överklaga till skadeteknikern. Sen till skadechefen och slutligen till överprövningsnämnden på bolaget. Känner du dig fortfarande missnöjd så är det rättslig prövning som gäller

Mvh Lorant
 
Jag skulle ta och jämföra de båda kalkylerna du borde kunna få ut den detaljerad och se vad skillnaderna är, det kan ju vara i påslag eller i löner eller priser på material.
detta kan du ju använda för att konfrontera både försäkringsbolaget och firman.
110.000 att bygga tillbaka ett badrum tycker ju jag låter som att det skulle vara i överkant. Men alla har mycket att göra nu, det syns ju i firmans kalkyl, men inte i försäkringsbolagets.
1800:- för att montera tillbaka det låter väl också okej, varken handfat dusch eller rör bör ju blivit skadade av en fuktskada och kan därför återmonteras. Kan ge mig på att din firma inte räknat så.

Ett varningens ord också såhär till slut, tänk på att försäkringsbolaget alltid har möjlighet att kontantreglera din skada också, eller att helt enkelt återställa till ursprungsskick, vilket de är snabba att göra för de som gnäller för mycket. (jag menar egentligen inte gnäller, men de som lägger sig i för mycket och gör att saker drar ut på tiden, stillestånd kostar också pengar) och då menar jag inte att du inte kan ifrågasätta kalkylen det ska du absolut göra men om de som räknar troligen ett par badrum i veckan säger 61.000:- Så ska du nog vara glad om får upp det till 66.000:- de vet ganska exakt vad det ska kosta.
 
Tack för svar, brf´s försäkringsbolag anser att vårt bolag ska ersätta värmeslingorna i golvet. Nu kommer jag att kontakta mitt försäkringsbolag igen. Fortsättning följer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.