Får man montera en armatur som har ett jordat uttag när de inte finns någon jordkabel i röret? Hur löser man det problemet?
 
Om det inte finns något jordat överhuvudtaget i rummet så är det bara att montera, annars är du tvungen att dra fram en skyddsjord.

//Patrik
 
Glömde säga att de sitter i ett badrum. ;)
 
Dra in skyddsjord.

//Patrik
 
Okej då vet jag. Tack för svaret!
 
Patrik_Hed skrev:
Om det inte finns något jordat överhuvudtaget i rummet så är det bara att montera, annars är du tvungen att dra fram en skyddsjord.

//Patrik
Om man monterar en armatur med inbyggd jordad stickkontakt SKA jord kopplas in till den, man får inte montera ett jordat stick utan att koppla in jorden.
 
Ett jordat uttag får aldrig monteras utan att jorden kopplas in, oavsett vilket rum det sitter i. Och sitter det som här i ett badrum så måste det dessutom skyddas via jordfelsbrytare.
 
sven s var snabbare..
 
sven s skrev:
Om man monterar en armatur med inbyggd jordad stickkontakt SKA jord kopplas in till den, man får inte montera ett jordat stick utan att koppla in jorden.
Men är det verkligen så? Om det är ett isolerat rum utan indragen jordpotential, då kan man ju inte dra fram jord till bara armaturen och jorda den.

//Patrik
 
Att ens tänka tanken att inte ansluta jord till ett jordat uttag får mig att rysa :x

" Jorda innan du Jordas "
 
Nu gällde ju detta dock inte om något uttag utan en lampa. Visserligen i ett badrum, men ändå.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Men är det verkligen så? Om det är ett isolerat rum utan indragen jordpotential, då kan man ju inte dra fram jord till bara armaturen och jorda den.

//Patrik
Gäller armaturer och andra fast anslutna saker. Inte uttag. Alltså man får sätta ett ojordat uttag i ett i övrigt ojordat rum, men man får aldrig sätta ett jordat uttag utan att ansluta jord!
 
Alltså bara dubbelisolerade lampor i ojordade utrymmen?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Alltså bara dubbelisolerade lampor i ojordade utrymmen?

//Patrik
Nä.. läs igen de jag skrev :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Nä.. läs igen de jag skrev :rolleyes:
Läs om hela tråden och läs det jag skrivit. Tror att det har blivit en ihopblandning av uttag och armaturer.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.