Var kan man lära sig allt om trösklar, nivålister, skarvlister, trapplister m.m.? Det verkar vara en djungel... Finns det någon informativ sida någonstans?
 
Vet inte om sidan, men, trösklar bygger man enkelt själv. Se till att ha hemma lite olika dimensioner av ekfoder, 44 mm, 57 mm, 69 mm är ju standard. Sedan köper du smyglister 8 mm också.

Sen är det bara att pilla ihop en lämplig tröskel. Sticksåg och helsingborgare (små koppardyckert), nå´t lim.

För breda blindkarmar kan man köpa 120 mm x 8 mm ek i 2-meterslängder.

Lycka till!
 
Mitt problem är egentligen att jag inte vet vilken typ av lösning som passar bäst vid olika tillfällen.

I en dörröppning har jag en nivåskillnad på 9 m.m. Golv är skifferklickgolv och någon slags plastmatta (i klädkammaren). Vad kan jag välja mellan här för att få det snyggt?

I tre dörröppningar har jag golv i ekparkett i samma nivå. Vad kan jag välja mellan här?

I en dörröppning har jag ekparkett och skifferklickgolv i samma nivå. Vad kan jag välja mellan här?

I en dörröppning har jag ekparkett och plastmatta (i badrum). Tror man behöver en speciell tröskel här för att plastmattan skall gå upp ca 5 cm mot tröskeln.

Och sedan förstår jag inte hur man avgör vilken bredd det skall vara på övergångarna. Tittade på byggmax hemsida och varenda list finns i bredd 25, 38 eller 60 mm. Hur avgör man bredden? Är det bara en fråga om vad man tycker är snyggt?

Ber om ursäkt för att tråden råkade hamna i fel forum.
 
Bild 1: Ek 120 x 8, köps i 2m längder, används då golven är i nivå med varandra. Såga ur karmmönstret med sticksågen, håll sågen underifrån så flisar det sig inte.

Bild 2: Badrum, olika höjder. här ligger en list på list. Silicon mot badrummet är ok, behöver ej vara speciellt hög tröskel.

Har du plastmatta så är uppviket 8-10 mm tillräckligt. Lägg billigt trä (furu) först, en cm tjockt och smalare än eklisten. Tex furu 10 x 40 mm. I framkant en smyglist ek 8 x 10 (12 mm som du får såga till), och i bakkant limmar du uppviket. Uppepå lägger du ek 12 x 44 mm.

Bild 3: Lite ihopbyggd blandtröskel. Du ser och förstår säkert principerna. Lite legoklosstänk och lite olika dimensioner så kan du bygga vilken tröskel som helst.
 
  • PB081004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB081005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB081009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.